Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indbetaling i 2012 hvor fakturaen først udstedes i 2013.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej altvidende Aminoer,

Et lille regnskabsteknisk spørgsmål:
Jeg har en kunde som betaler et fast beløb hver måned, og derfor blot har oprettet en fast overførsel i sin netbank. Mit problem er at jeg har glemt at udstede en faktura til ham for det beløb han har overført i starten af december måned, og som dækker den ydelse jeg leverer til ham i december.

Kan jeg godt oprette fakturaen i 2012-regnskabet, selvom fakturadatoen så kommer til at ligge i 2013, eller skal jeg oprette fakturaen i mit aktuelle 2013-regnskab? Og hvis det sidste er tilfældet: Hvordan får jeg så bogført december måneds indbetaling korrekt i 2012-regnskabet, og hvordan jeg får udlignet fakturaen i 2013-regnskabet?

Det skal tilføjes at jeg benytter Summasummarum.

Håber I kan hjælpe mig :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke indendørs mester i Summasummarum - det er længe siden jeg har arbejdet i det. Men generelt, så skal du - hvis du skal overholde lovgivningen - bogføre din faktura i dit 2013-regnskab, med dato i 2013. Din kunde kan måske synes det er møg irriterende, hvis han selv gerne vil have fakturaen ind i sit regnskab med momsen i 2012, men det kan ikke lade sig gøre, så han må bogføre sig ud af det. Det ved hans bogholder sikkert alt om Wink

Du skal rent praktisk bogføre indbetalingen således:

Pr. indbetalingsdag debitere banken og kreditere forudbetalte poster eller skyldige omkostninger (under passiver i balancen). Du skylder pengene væk, indtil du har faktureret ham i 2013.

Når du så i morgen udsteder fakturaen, debiterer du den konto, som du har hensat beløbet på (skyldige omkostninger), og krediterer kunden (udligner fakturaen).

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt! Det var lige det jeg havde brug for at vide.

Takker :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

No problem :) Nu MÅ jeg altså snart igang med de hjælpevideoer til alle de spørgsmål, jeg har besvaret herinde i tidens løb :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det synes jeg da lyder som alletiders idé! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Hoffmann:
 Mit problem er at jeg har glemt at udstede en faktura til ham for det beløb han har overført i starten af december måned, og som dækker den ydelse jeg leverer til ham i december. 
Hvordan får jeg så bogført december måneds indbetaling korrekt i 2012-regnskabet, og hvordan jeg får udlignet fakturaen i 2013-regnskabet?

Med total respekt for SusanK som givet ved mere end jeg, vil jeg mene du faktisk  - skal bogføre fakturaen som 2012. Du beskriver det jo som udført og leveret i 2012 og du har bare glemt at fakturere. Det betyder for mig helt klart-  faktura 2012

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Cookie - det er naturligvis en væsenlig detalje, hvis beløbet er større. I forhold til Mathias' eget regnskab, kan han bogføre indkomsten i 2012 som en periodisering, men fakturaen må han først udstede i 2013. Det er ikke tilladt at tilbagedatere en faktura. Så vil resultatet være mere retvisende.

Mathias - hvis beløbet er stort (jeg ville ikke gøre det med beløb under 1-2.000,-), så ville du godt kunne gøre som Coockie skriver, hvis du ikke har afsluttet 2012-regnskabet i Summasummarum. Hvis jeg ikke husker meget galt, kan man ikke bogføre i et afsluttet regnskab i det system ?

Hvis du vælger det, skal du gøre således:

Du bogfører stadig indbetalingen med debet bank, og kredit skyldige omkostninger pr. indbetalingsdagen.

Du bogfører så derudover pr. 31/12 2012 (eller den dag du burde have udstedt fakturaen) nettobeløbet uden momskode (Momsen skal du først medtage i 2013, når fakturaen udstedes.) i kredit på din salgskonto og debiterer på en aktivkonto - "andre tilgodehavender" f.eks. (helst ikke den samlekonto dine debitorer lander på - den skal man altid prøve at holde "ren", så det kun er systemposteringer der lander der).

Når du så i morgen udsteder fakturaen helt normalt, udligner du fakturaen ved at kreditere på din debitor, og debitere på kontoen for skyldige omkostninger, som tidligere beskrevet, herved går kontoen i nul mht det hensatte beløb.

Herudover skal du så flytte nettobeløbet for omsætningen væk fra omsætningskontoen igen, da du jo har den med i 2012, og igen i 2013, da du udstedte fakturaen. Det gør du ved at debitere salgskontoen med nettobeløbet uden momskode, og kreditere "andre tilgodehavender", hvor du placerede beløbet pr. 31/12. Herved går kontoen i nul mht det hensatte beløb.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved jo ikke om vor ven har afsluttet 2012 - men uanset hvad, hvis arbejdet er udført og færdiggjort i 2012, så hører fakturaen og momsen til 2012 og er der ikke lavet årsregnskab til indsendelse, er det let at efterpostere i summa.

Man kan ikke bare vente et kvartal og fakturere senere - eller hoppe ind i 2013 hvis man som beskrevet, har glemt at fakturere noget fra året inden - og så man man lave korrekt fakturering og efterindberetning til moms osv. 

(afhængigt af beløb, for er det 12,26 er det jo til at leve med Big Smile)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg så ikke enig med dig i Cookie :) Momsen følger fakturadatoen, og det er ikke tilladt at tilbagedatere en faktura. Jeg havde en sag med skat om det for 1½ år siden, hvor en kunde havde udført et større arbejde for en stor halv-statsejet virksomhed. Firmaet krævede, at fakturaen blev udstedt i nyt regnskabsår, selvom arbejdet blev afsluttet henover vinteren, da der ikke var penge til det i budgettet det år arbejdet blev udført (der skulle først have været levering i nyt år). Skat kom på banen, da de så, at der var hensat en stor pose penge som indtægt i gl. regnskabsår hos min kunde, men at der ikke var betalt moms af pengene, før 1. kvartal i nyt år. Da de fik forklaringen og dokumentationen, medgav de os, at fakturaen kunne/skulle udstedes i nyt år mht momsen, men at omsætningen kunne føres i gammelt år. Vi taler så om 250.000,- plus moms. 

Det er heller ikke meget anderledes, når jeg bogfører regnskaber op i december og januar måned, der vedrører 2012. Selvom en del af arbejdet er udført i december, fakturerer jeg først i januar, når hele kvartalet er færdig, og så hensættes nettobeløbet som skyldige i regnskabet, og momsen tages i 2013.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er som ikke uenige - moms følger faktura dato - men omvendt - hvis man har GLEMT som der står, at fakturere - så skal man jo fakturere på korrekt dato -. både for regnskab og for moms skyld -og det kan give efterpostering i regnskabet og efterindberetning af moms

Jeg forstår ikke spørgsmålet som, at lidt har været i 2012 og noget i 2013 - men en glemt fakturering giver ikke ret til at skyde på moms. Det går sikkert, men jeg mener ikke glemsomhed er begrundelse for at periodisere en faktura? Så ville mange vel aftale at skyde fakturaen til næste kvartal, og det er vel "levering" eller færdiggørelse -  der er afgørende for tidspunktet for en faktura? Momsmæssigt kan det måske forsvares hvis begge behandler ens, men som overskriften viser, er der vel også betalt i 2012 og leveret fuld i 2012 og så bør efter min mening faktura og moms høre til 2012

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)