Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nøglepenge til butik?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu da er er så mange kloge personer herind, må I vel kan svare på, hvad sammenhængen er mellem "nøglepenge" og "Afståelse" til en butik. Jeg ved at man ved en afståelse overtager inventar mv. - men hvad med når en forretning kræver eks. kr. 400.000 i nøglepenge? Er det overtagelse af varelager eller blot et andet navn for afståelse?
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan da vove halsen med at påstå at afståelse er betaling for en eksisterende værdi, f.eks. kunder og inventar, mens nøglepenge er betaling for overdragelse af selve lejemålet - lejemålsdusør. Det er i hvert fald nogenlunde sådan jeg har opfattet det. Så kan du jo overveje om det lyder som en sandsynlig forklaring, indtil der kommer en advokat forbi tråden og gi''r den rette forklaring .
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Som jeg opfatter nøglepenge er det et beløb man betale for at overtage en eksisterende butiks lejekontrakt. At skælne mellem goodwill og nøgle penge kan være lidt flydende, for hvorfor vil man betale for at overtage en eksisterende butik.

Er det fordi de har en god placering?
Er det fordi de har en gunstig husleje kontrakt man kan overtage ?
Er det fordi der er en for for begrænsinger for man ikke bare kan lave en ny butik - fx køre flere butiks center med ret restraktive regler på det område.

Derfor er reglerne også blevet ændret så det for køber/sælger er under ordnet skatte og afskrivnings mæssigt, om man kalder ens sum for goodwill, nøglepenge, eller noget helt 3 sådan har det ikke altid været.
Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Om man taler om nøglepenge eller afståelse er i princippet helt underordnet. Her er simpelthen tale om betaling for den goodwill der medfølger et lejemål. Goodwill kan sagtens fremkomme på baggrund af en god placering på et strøg eller lignende. I praksis hører man dog mest ordet nøglepenge i forbindelse med butikslokaler.
 
På min nuværende arbejdsplads betaler vi ofte nøglepenge for butikker på de bedste placeringer. Det afskriver vi efterfølgende 100%, på trods af at vi ofte i forbindelse med afvikling af butikker er i stand til at overdrage lejemålet til andre virksomheder mod en passende afståelse, hvor ved vi begrænser vores tab på den konto.
 
mvh
Søren

 

Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Lyder rigtigt. Men det er der færreste der kan lægge kr. 400.000 på bordet i nøglepenge, sammenlagt med de øvrige omkostninger der er i forbindelse med opstart af en butik. Men det er heldigvis ikke alle lejemål der kræver nøglepenge.
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er rigtig men grunden til at man kan forlange nøglepenge er jo ofte at køber mener det er det værd eller får butikke jo ikke nøglepenge
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)