Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skatteproblematik i.f.m. overdragelse af enkeltmandsvirksomhed

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Hansen:
Op paa hesten igen og hold dig saa vidt muligt fra de sataner hos skat der ikke har nogen viden omkring, eller interesse i at forstaa hvad der driver et samfund.

Her kan man jo nævne, som trådstarter så smukt forstår, at den nemmeste måde at undgå en meget ubehagelig inddrivelse er, at betale sin skat og sin moms til tiden og som pt 2 hvis man er havnet der, at ha nogen knyttet på som kan sikre ens rettigheder under en inddrivelse - hvis man er spor i tvivl.

Skatte og momsgæld er en type man skal holde sig langt fra - så kan andre drage den lære, er det hele ikke forgæves.

Nu er der jo så iøvrigt en række andre kreditorer, som trådstarter må være proaktiv overfor, men hvor det jo ikke er så meget der er at byde på, når skat har sat sig på det de kan. Vær dog proaktiv så kreditorer, inkl. bank og andre ved hvor de står og hvor du står. Du har sikkert kontakt til dem, men i og med skat sætter sig på "alt" så er risikoen der jo for at ex bank, som jeg tror du nævnte som kreditor - eller andre, vil tale konkurs med dig - det kan du hvis du orker, ved lejlighed sætte dig lidt ind i her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/insolvent-tvangsoplsning-konkurs.html 

Jeg kan slet ikke huske beløbsstørrelser og om jeg har smidt dette link før, ellers kan trådstarter jo se lidt om gældsanering, hvis det en dag skulle være aktuelt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/gldssanering.html 

De to link er ikke for at tage pippet yderligere fra dig, men HVIS det bliver aktuelt med overvejelser, så har du dem jo

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AJ:
Men jeg vælger nu alligevel at indgive en klage fordi jeg synes fortsat der er flere elementer som er urimelige og som dræber langt mere end nogen kan have interesse i

Husk at være opmærksom på tidsfristen for at indgive klage.

Dernæst være proaktiv overfor SKAT i forhold til den resterende del af din restance. Lad være med at indsende  et forslag til fogeden men indsend det i stedet til de centrale myndigheder. Der vil du være sikret en bedre sagsbehandling. SKAT har mange muligheder for at indgå afdragsordninger - på forskellige vilkår. Nu kender vi ikke din økonomi eller sygedomsforløb, men "dårlig økonomi" kombineret med sygedom kan måske være en vej at gå for dig.

En anden ting er at det også kan spille en rolle om gælden er personlig eller erhvervsrelateret. Der kunne måske være en fordel for dig, at de penge som SKAT har gjort udlæg i bruges til at nedskrive den del af din gæld som vedrører tidligere erhverv. Om det batter noget ved du selv.

Jeg ved godt at ods for hjælp/rådgivning var op af bakke i vinterferien. Hvis det ikke havde været for denne og hvis du var på den jydske halvø havde jeg gerne tilbudt mig som bisidder til dit møde med SKAT u.b., da jeg er dybt forarget over din beskrivelse af optakten.

/Henrik

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer alle for gode og velmenende inputs - det varmer!

Jeg prøver at bevarer fatningen og se fremad omend jeg lige skal finde ud af at lande på benene igen og erkender at det var en decideret ubehagelig oplevelse.  En stor del af "æren" for dette må jeg altså tillægge Skat-medarbejderens fremgangsmåde. Det jeg egenligt synes (i hvert fald på det personlige plan) er det værste er, at jeg gik fra en restance der var sat i bero til at blive behandlet som storsvindler. Det må erkende at jeg - trods en normal rimelig sans for analyse og realisme - ganske enkelt ikke havde set komme. Og jeg er også stadig lidt rundforvirret over, at de penge der nu er taget fra min konti, bl.a. var penge som jeg havde sat til side til b-skat og moms (som jeg jo så kommer i restance med om kort tid). I øvrigt også en sær følelse at Skat-medarbejderen havde en assistent med som alene var der som en slags bodyguard (han sagde ikke ET ord og ingen af dem ville give hånd da de gik igen)

Alligevel ligger det mig fjernt at udråbe mig selv som uskyldigt offer - gælden er oparbejdet af mig og ingen anden. Og derfor forekommer det mig heller ikke naturligt at udråbe Skat som griske sataner. Men måden det gribes an på er - synes jeg - så altødelæggende for både mig og min virksomhed - og det i en grad der ikke kan være til fordel for ret meget på den lange bane.

@Cookie: Jeg vil prøve at læse dit link når jeg lige er kommet lidt til hægterne. Jeg synes også både ideerne om advokatvagten og at poste klagepunkterne herinde er gode og konstruktive.

@Henrik K: Jeg tager gerne imod al den hjælp der er mulig og dit tilbud om at have deltaget som bisidder var et særdeles sympatisk træk af dig  ....respekt og hatten af for det. Jeg er ved at skrive klagepunkter ned og så tænker jeg at poste punkter hver for sig herinde. Så skal du være mere end velkommen til at pointe ud hvilke af punkterne der evt kunne danne grundlag for en klage. Med "indsend i stedet til de centrale myndigheder", mener du da at jeg bør sende klagen til Skat København? ...og ikke til fogedens retsindstands? (har ikke nået at undersøge det endnu, men fogeden sagde at jeg kunne finde det (www.domstole.dk)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan indsende din klage til den foged som du havde besøg af. Han har pligt til at sende den videre til rette myndighed.

Det afgørende for dig er at få skabt en ordning for den resterende gæld. Med den centrale myndighed mener jeg restance inddrivelsens myndigheden, som er en central enhed med adresse i enten Ringkøbing eller Roskilde.

Du skal være opmærksom på at der i princippet ikke er noget der hindrer fogeden for at komme igen i næste måned og tømme en del af kontoen hvis der står for mange penge på den.

Som det umiddelbart set ud er der vel kun basis for at kunne klage over evt. rådighedsbeløb og over penge som du har fået som udlæg.

De øvrige punkter vil du ikke få mere end svært ved at få medhold i.

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvordan vurdere man hvad der er ret og rimeligt i.f.t. leveomkostninger?  ...og her tænker jeg udover de kr. 5700.- du vist nævnte tidligere. For reelt set så er mine udgifter - i hvert fald i det omfang at jeg er 100% på sygedagpenge - højere end mine indtægter. Det er bl.a. en ejerlejlighed der er årsag til det. Men da jeg - som så mange andre p.t. - er teknisk insolvent, er der vel ikke meget pointe i at undlade at kæmpe for lejligheden?  ...ligeledes har jeg en 7 år gammel varevogn som er en forudsætning for, at jeg kan udføre de opgaver, som jeg så er ved at forsøge at vende tilbage til.

...Det kan også være jeg lige skal sunde mig et døgns tid eller to. For umiddelbart virker det som om at jeg banker panden mod muren uanset hvad jeg gør. Om ikke andet så i sidste ende overfor bank og kreditforening, som jeg jo nu er nødtvunget at tage en snak med (selv om de nok næppe tager til takke med ord alene)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

AJ:
Det kan også være jeg lige skal sunde mig et døgns tid eller to.
JA det er helt givet tilfældet. Klagemæssigt er de 5.700 jo i princippet leveomkostninger - og derudover rimelige faste omkostninger og der er ejerlejligheden jo i spil, og det kan sagtens være den er dyrere end skat vil give plads til

Du er jo typisk som du skriver, teknisk insolvent, og det kunne du læse om under det link du vist fik, om insolvens osv. Sagen er jo så, at du kan rykke fra at være teknisk insolvent, til egentlig insolvent hvis ikke du kan klare dine betalinger. 

AJ:
bank og kreditforening, som jeg jo nu er nødtvunget at tage en snak med (selv om de nok næppe tager til takke med ord alene)

Næh - men de kan heller ikke plukke håret af en skaldet, og økonomisk set er det jo sådan de vil se dig, når skat har været der som de har.

Du slapper af et par dage og så skal du igang med at skaffe overblik over en helhedsløsning - en slags budget der viser alle dine udgifter inkl. kreditforeningen og banken (som nok kan sættes lidt i bero da de næppe har meget at ha sikkerheden i her og nu)

Alle udgifter, periodiseret med hvilken måned de kommer i, og så de indtægter du er efterladt med at ha, periodiseret på samme måde

Dertil en bundlinje, som siger hvad du har af aktiver ialt - og passiver/gæld IALT

Dernæst skal der tages stilling til om du faktisk er egentlig insolvent når det kommer til stykket - om din forretning kan komme gennem det samme med dig og hvis ikke, hvad der så skal ske-  og længst ude, hvor du KAN komme men det afhænger helt af tallene og udviklingen - om du skal erklæres personlig konkurs OG - om gælden så er af en størrelse der kan bringe gældssanering på banen. 

Slap af et par dage, så meget haster det ikke, og så må du helt metodisk æde dig gennem budget og opstilling over aktiver/passiver-gæld

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

AJ:
Men hvordan vurdere man hvad der er ret og rimeligt i.f.t. leveomkostninger? 

Her er spillereglerne, som du med fordel kan bruge tid på at læse igennem:

http://www.tax.dk/jv/ga/

/Henrik

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for inpits'ne gutter  ....det er gode pointer og links i har

Det værdsættes! :-)

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)