Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lovgivning omkring domæne navne

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

hej jeg sidder og roder med en webshop og har fundet ud af at der findes en dansk webshop med det samme navn det slutter bare på s jeg har været på cvr og kigge men det findes ikke som firmanavn personen der har hjemmesiden lader ikke til at have et cvr nr der ligger godt nok et cvr på adressen men det er i et andet navn og branchen er undervisning shoppen er detailhandel .... mit spørgsmål lyder er der nogle problemer i mit domæne er det et der kan gøres krav på ? og hvis nej og jeg opretter et cvr på mit domæne navn kan jeg så gøre krav på domænet med s ikke at jeg vil gøre det men det er jo rart at kende mulighederne ? er der andre måder navnet kan være beskyttet på ?

det er ihvertfald heller ikke registrered som varemærke 

 

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

slet ingen der gider hjælpe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgangspunktet for retten til et varemærke er ibrugtagning. Det er ikke nødvendigt ar registrere et varemærke for at få retten til det.

Om det er et problem at dit domænenavn læner sig op af hans afhænger bl.a. hvilke brancher i er aktive i.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 68
Fra  HoniDoo ApS. Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel også lidt et spørgsmål om, hvad adressen er. Generiske navne kan man ikke på samme måde kræve ret over som man kan med ikke-generiske navne. Så hunden.dk og hundens.dk må man bare leve med, mens bilka.dk og bilkas.dk nok ikke går. 

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for budene jeg vil helst holde kortene lidt tæt til kroppen ind til jeg ved hvordan jeg står så derfor jeg ikke har skrevet domænenavnet det håber jeg i forstår ret mig endelig hvis det ikke giver mening 

jeg vil lige for en god ordens skyld indskyde at jeg ikke havde kendskab til den anden hjemmeside da jeg købte domænet det var en begynder fejl

den anden hjemmeside ser jeg ikke som en forhindring så det er heller ikke fordi jeg spekulere i at overtage domænet men det er jo altid rart at vide hvor man står 

der skal sælges antik fra mit domæne og det bliver der også fra det andet domæne så man kan i store træk sige der er tale om samme vare

domæne navnet kan man sige er en vare betegnelse og ikke et konkret varenavn er der nogle steder jeg kan henvende mig for at få afklaret sagen jeg tænker klagenævn eller andet ?

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 68
Fra  HoniDoo ApS. Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokatfirmaet BvHD er nogle af de førende i Danmark inden for online rettigheder mm. Jeg ville nok lige give dem et ring og spørge dem. Du kommer til at betale for den tid, du taler med dem, men de er skarpe, og kan ret hurtigt fortælle dig, hvor du står Smile

Der findes sikkert også andre steder, du kan få hjælp. Men når det ikke er mere konkret end her, så er jeg ikke sikker på, at du kommer så langt videre her på Amino i hvert fald.

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

hej kasper jeg vover pelsen har siddet og tænkt lidt over det og jeg har jo ikke noget at miste mit domæne er danishantique.dk planen er også at købe danishantique.com den anden butik bruger danishantiques.dk jeg selv vudere at dansk antik vel ikke er noget man kan tage patent på ligesom jeg formoder man ikke kan forbeholde sig navnet nye kartofler .

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for at rette en ofte set misforståelse. Det hedderTrademark/varemærke-beskyttelse og ikke patent. :)

Spar dine penge, du behøver ikke en dyr advokat til at bedømme denne her sag.

jonas33:
ligesom jeg formoder man ikke kan forbeholde sig navnet nye kartofler

Ja, eller til navnet æbler....  ehh... eller hvad? Du kan prøve at spørge den store æble gigant om deres navn er beskyttet. :)

Spøg til side. Når man registrerer varemærker skal man vælge hvilke "klasser" (varer og tjenesteydelser), som mærket skal gælde for. Så man kunne faktisk godt forbeholde sig navnet til "nye kartofler" hvis man vælger at registrere varemærket i "klassen 18" (tasker).

Med hensyn til din konkrete sag, mener jeg, at i stedet for at bruge tiden på hvem der har ret til hvad, og prøve at snuppe en andens domænenavn (som han har haft registreret siden 2011), så bør du hellere finde et andet navn.

I følge min forståelse for domænereglerne i Danmark, så ville din konkurrent have en større mulighed for at få "din" domæne "danishantique.dk" end at du ville kunne få "hans" domæne "danishantiques.dk". Så find hellere et andet domæne, det vil være ærgeligt for dig at bruge mange timer på din hjemmeside, hvis du senere kan risikere at miste den til en konkurrent.

Forresten så er "danishantique.com" registreret i 2012, har du aftalt at købe den fra ham, eller er det dig der ejer den i forvejen?

Held og lykke med det.

 

Kommer snart...

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ok jeg prøver igen jeg er ikke ude på at stjæle en andens domæne jeg er nybegynder og jeg har købt før jeg har tænkt så er den på plads det var blot for at få at vide om det hang sammen på den måde at man havde ret til et domæne hvis jeg havde et cvr med navnet det har jeg så ikke det er jo ligemeget om jeg hedder jonas antik jeg vil jo stadig godt kunne ligge foran den anden hjemme side da den rent seo er dårligt sat op (min vudering) men navnet danishantique kunne jeg godt tænke mig at bruge derfor denne tråd 

det sidste vælger jeg ikke at komentere på 

men tak for svar 

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 68
Fra  HoniDoo ApS. Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene, at med de to navne, så er det ikke umiddelbart et problem. Men jeg vil også lige understrege, at det er mit gæt. Jeg kan ikke garantere, at det forholder sig dådan.

Dog er det måske værd for dig at overveje et andet navn/domæne, hvis ikke du er så langt med projektet endnu. For folk vil nok forveksle de to, og det er jo ikke nogen fordel for dig, hvis du gør det bedre end din konkurrent :)

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)