Hvis du ikke synes at 1500 kroner for et logo er billigt, så er du naturligvis også i din gode ret til at være forvirret. I min optik er 1500 kroner for et formentlig lækkert og veloptimeret, samt målrettet logo særdeles billigt. På crowdspring får du derudover også ret mange muligheder, således at man bør finde en
designer der laver et logo i den kaliber der ønskes.
1.500,- for et logo er billigt. Der er desværre mange nyopstartede der helt undervurderer logoets værdi. Tænk bare på hvor værdifuldt logoerne for Nike, McDonald's, Apple m.v er for selskaberne. Det er den der med at logoet agerer firmaets "ansigt" udadtil; genkendeligheden. Bla bla...
Dertil kommer at man - hvis man ta'r sit arbejde seriøst - formentligt ta'r sin tid med at lave et godt logo, og ikke barer kører på autopilot...
Derfor kan jeg også undres en del over nogle grafikere, der sælger logoer til eks. 350,- inkl. tre forslag og uendelige korrekturer; hvis man er momsregistreret har man formentligt en revisor, der skal betales, ud over moms og lønninger. Dertil kommer måske leje af lokale til sin biks, hard- og software samt evt. køb af diverse fonte til brug i logoet. Man skal edderdylme ikke investere ret meget mere end fem minutter, og så stort set ikke lave andet end logoer, før det ikke kan betale sig at sælge dem så billigt. Med mindre, selvfølgelig, man ser det som en udfordring at køre et selskab med underskud. Min pointe er at hvis det skal være en rentabel forretning at sælge logoer så billigt, så er min teori at man enten ikke bruger ret lang tid på det, eller kaster penge efter det for en reference - og det skal dælme være et selskab med gang i før en reference er værd at tabe penge på den. Men hvis den er det, så har det også råd til og viden om hvad et logo bør koste.