Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

FB konkurrence: 1 like = 1 kr til godt formål?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Viby J
Tilmeldt 23. Jun 12
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg ville høre om det er muligt, at give penge til et godt formål samtidig med at få nogle Facebook likes til sin webshop.

Kort og godt, må jeg lave en kampagne, hvor jeg siger vi giver 1 kr for hvert nyt like mellem den og den dato. Der skal selvfølgelig holdes styr på, hvor mange likes der er før og efter. Men kan det lade sig gøre?

På forhånd tak,

Venlig hilsen

Kasper K

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

kigger lige med

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja du kan lave det via en app, således du annoncerer inde på facebook, hvorefter resten foregår fra din hjemmeside via en likegate. Det er nemt lavet
Fra Thorsø
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 127
Fra  Smart Charge Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger også lige med her. @Lone Kan du give et eksempel, så vi kan se hvordan det ser ud i virkeligheden?

Smart Charge - en nytænkende og fornøden service

Fra Korsør
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 667
Fra  Mitlink.dk Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet flere af disse apps, jeg kan lave dem som en landing page på din facebook side.. Så kan man like og så der en "counter" / tæller der regner hvor mange penge du skal af med altså, hvor mange likes du har fået.

Hvis det er sådan noget i mener? :) 

 

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper K:

Kort og godt, må jeg lave en kampagne, hvor jeg siger vi giver 1 kr for hvert nyt like mellem den og den dato. Der skal selvfølgelig holdes styr på, hvor mange likes der er før og efter. Men kan det lade sig gøre?

Du skal ikke kigge på hvor mange likes der er før og efter. Hvis du skilter med at du vil donere for hvert NYT like, så skal du donere for hvert enkelt nyt like i perioden. Fordi du starter med 200 og ender på 210, så kan der stadigvæk være 15 nye der har liket i perioden, men i mellemtiden er der nogle der har unsubscribed.

Iflg. Facebooks betingelser så tror jeg det er lovligt så længe det kun drejer sig om at 'Like' din side, og ikke like enkelte indlæg. Dette er fra deres page-terms her: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

iii.    You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.
iv.    You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.
v.    You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.

Fra Bogense, Nørreby
Tilmeldt 25. Aug 11
Indlæg ialt: 150
Fra  Socialization Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Hej Kasper,

Ja, det er muligt og det er også tilladt - både iflg. markedsføringsloven og Facebooks regler. Du har allerede fået et par tips omkring at lave det i en app, så jeg vil ikke fortælle dig yderligere om hvrodan det kan gøres.

I stedet vil jeg hellere fortælle dig hvorfor du skal lade være.

1) På Facebook drejer det sig ikke om hvor mange likes du har, men hvilke likes. Det eneste som i sidste ende tæller er rigtige synes godt om-tilkendegivelser, altså folk som rent faktisk interesserer sig for din virksomhed. Det er en længere teknisk udredning af forklare hvorfor, men det har blandt andet noget at gøre med de logaritmer hos Facebooks, som bestemmer hvor langt dit budskab kommer ud - altså de opdateringer du laver i det daglige. Er der for mange som ignorerer dem eller - endnu værre - klikker "skjul" på dem i deres newsfeed (hvilket Facebook regner som negativ feed back), så vil Facebook begynde at anse dine opdateringer for uinteressante over en bred kam, og du får sværere og sværere ved at komme ud med dit budskab. D.v.s. at du vil se din sides organiske og virale rækkevidde mindskes. Det er netop den slags billige fans man får på den type kampagne du gerne vil lave, som samtidigt er de fans, der ødelægger din fremtidige rækkevidde - fordi de ganske enkelt ikke er interesserede. Det kan med andre ord kort og godt sammenlignes med at pisse i bukser. Det er rart fordi det varmer, men du kommer til at sidde helt alene efter nogen tid fordi du stinker.....

2) Det er absolut ikke alle folk på Facebook som synes, at den form for kampagner er specielt smagsfulde. For nogle måneder siden kørte der en hel del Klik for Cancer-kampagner af netop den type og flere af virksomhederne som deltog, kom ud i noget nær deciderede hadekampagner fordi Facebook-brugerne udmærket godt kunne se, at det virksomheden havde gang i ikke havde for fem flade øre at gøre med at støtte en godt formål. Det var bare billig reklame. Nogle af de spørgsmål der blev stillet var blandt andet: Hvis I nu har en budget hvor I har sat penge af til et godt formål, hvorfor donerer I så ikke bare de penge uden at forlange noget til gengæld? Andre blev vrede over at der var sat max-grænser på f.eks. 10.000 kroner, for kampagnerne havde måske medført 17.000 likes og hvorfor skulle de sidste 7000 likes ikke betales for? Og så var der en helt nede på jorden, praktisk problem som var, at den gennemsnitlige Facebookbruger simpelthen ikke læser hvad der står. Alle kampagnerne bad UDTRYKKELIGT folk om at like siden og nogle gjorde det også gennem en app, men i stort set alle tilfælde kom langt de fleste likes på de opdateringer, som nævnte kampagnen. En side kunne med andre ord have fået 1200 nye likes, men opdateringen om kampagnen havde fået 10.000 likes og når folk så opdagedet det brød helvede løs.

3) Du risikerer, hvis du har tænkt dig at holde hvad du lover, at det bliver svimlende dyrt og det vil under ingen omstændigheder omkostninger eller effekt (SLET ikke effekt hvis du tager pkt. 1 i betragtning) kunne hamle op med kort og godt at køre en annoncekampagne på Facebook. Du kan få hundreder og atter hundrede tusinder eksponeringer for helt grinagtigt små beløb.

4) Sidste årsag er måske mere en personlig holdning og den er absolut farvet af, at jeg hver dag arbejder med og rådgiver virksomheder om Facebook og sociale medier generelt. Og denne sidste årsag til, at jeg mener du skal lade være med at lave sådan en kampagner er kort og godt, at den med alt tydelighed vil vise, at din virksomhed slet ikke har forstået hvad sociale medier handler om for virksomheder. Sociale medier handler ikke om at kunne spamme flest mulige mennesker med sine budskaber. De handler i stedet om at kommunikere, at tale så det giver mening, at være værd at lytte til. De handler om at levere indhold til kunderne, at servicere sine kunder, at skabe en godt, tæt og varigt kunde-virksomhedsforhold som er til glæde for begge parter.

Held og lykke med det!

Mvh

David Lorentzen.

Go Local

Hos Socialization er vi specialister i Facebook. Sparring, rådgivning, kurser, foredrag, annoncering. Ring 49 70 49 70 og hør mere.

Fra Korsør
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 667
Fra  Mitlink.dk Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Arh følg dog med tiden David, sådan er Facebook nu, du har nok måske kun en profil for dig og dine familie venner, jeg kan sige dig jeg har 3000 venner og 5000 abonnenter på min profil og tiden er helt anerledes nu. Folk har ikke noget i mod sådan nogle (13-21 år) man er blevet mere vant til det

David Lorentzen:
Du risikerer, hvis du har tænkt dig at holde hvad du lover, at det bliver svimlende dyrt og det vil under ingen omstændigheder omkostninger eller effekt (SLET ikke effekt hvis du tager pkt. 1 i betragtning) kunne hamle op med kort og godt at køre en annoncekampagne på Facebook. Du kan få hundreder og atter hundrede tusinder eksponeringer for helt grinagtigt små beløb.

Der kan jeg dog give dig ret, du burde sænke lidt ned..

David Lorentzen:
På Facebook drejer det sig ikke om hvor mange likes du har, men hvilke likes. Det eneste som i sidste ende tæller er rigtige synes godt om-tilkendegivelser, altså folk som rent faktisk interesserer sig for din virksomhed

Ikke altid, Facebook likes er gode. Jo flere likes nu har jo bedre? Hvorfor, fordi folk er som robotter når folk ser en side har mange side, liker de den automatisk. Det kan da være ligegyldigt om du har 5.000 der interesser dig for virksomhed men har 20.000 likes i alt. Det kan måske bare være at de 15.000 andre efter hånden for interesse.

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke altid, Facebook likes er gode. Jo flere likes nu har jo bedre? Hvorfor, fordi folk er som robotter når folk ser en side har mange side, liker de den automatisk. Det kan da være ligegyldigt om du har 5.000 der interesser dig for virksomhed men har 20.000 likes i alt. Det kan måske bare være at de 15.000 andre efter hånden for interesse.

Jeg tror Facebook har ændret deres algoritme. Hvis du har 15.000 passive mennesker, som hverken liker eller andet, så påvirker det dit 'reach' til din interresserede likes. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)