Hej Kasper,
Ja, det er muligt og det er også tilladt - både iflg. markedsføringsloven og Facebooks regler. Du har allerede fået et par tips omkring at lave det i en app, så jeg vil ikke fortælle dig yderligere om hvrodan det kan gøres.
I stedet vil jeg hellere fortælle dig hvorfor du skal lade være.
1) På Facebook drejer det sig ikke om hvor mange likes du har, men hvilke likes. Det eneste som i sidste ende tæller er rigtige synes godt om-tilkendegivelser, altså folk som rent faktisk interesserer sig for din virksomhed. Det er en længere teknisk udredning af forklare hvorfor, men det har blandt andet noget at gøre med de logaritmer hos Facebooks, som bestemmer hvor langt dit budskab kommer ud - altså de opdateringer du laver i det daglige. Er der for mange som ignorerer dem eller - endnu værre - klikker "skjul" på dem i deres newsfeed (hvilket Facebook regner som negativ feed back), så vil Facebook begynde at anse dine opdateringer for uinteressante over en bred kam, og du får sværere og sværere ved at komme ud med dit budskab. D.v.s. at du vil se din sides organiske og virale rækkevidde mindskes. Det er netop den slags billige fans man får på den type kampagne du gerne vil lave, som samtidigt er de fans, der ødelægger din fremtidige rækkevidde - fordi de ganske enkelt ikke er interesserede. Det kan med andre ord kort og godt sammenlignes med at pisse i bukser. Det er rart fordi det varmer, men du kommer til at sidde helt alene efter nogen tid fordi du stinker.....
2) Det er absolut ikke alle folk på Facebook som synes, at den form for kampagner er specielt smagsfulde. For nogle måneder siden kørte der en hel del Klik for Cancer-kampagner af netop den type og flere af virksomhederne som deltog, kom ud i noget nær deciderede hadekampagner fordi Facebook-brugerne udmærket godt kunne se, at det virksomheden havde gang i ikke havde for fem flade øre at gøre med at støtte en godt formål. Det var bare billig reklame. Nogle af de spørgsmål der blev stillet var blandt andet: Hvis I nu har en budget hvor I har sat penge af til et godt formål, hvorfor donerer I så ikke bare de penge uden at forlange noget til gengæld? Andre blev vrede over at der var sat max-grænser på f.eks. 10.000 kroner, for kampagnerne havde måske medført 17.000 likes og hvorfor skulle de sidste 7000 likes ikke betales for? Og så var der en helt nede på jorden, praktisk problem som var, at den gennemsnitlige Facebookbruger simpelthen ikke læser hvad der står. Alle kampagnerne bad UDTRYKKELIGT folk om at like siden og nogle gjorde det også gennem en app, men i stort set alle tilfælde kom langt de fleste likes på de opdateringer, som nævnte kampagnen. En side kunne med andre ord have fået 1200 nye likes, men opdateringen om kampagnen havde fået 10.000 likes og når folk så opdagedet det brød helvede løs.
3) Du risikerer, hvis du har tænkt dig at holde hvad du lover, at det bliver svimlende dyrt og det vil under ingen omstændigheder omkostninger eller effekt (SLET ikke effekt hvis du tager pkt. 1 i betragtning) kunne hamle op med kort og godt at køre en annoncekampagne på Facebook. Du kan få hundreder og atter hundrede tusinder eksponeringer for helt grinagtigt små beløb.
4) Sidste årsag er måske mere en personlig holdning og den er absolut farvet af, at jeg hver dag arbejder med og rådgiver virksomheder om Facebook og sociale medier generelt. Og denne sidste årsag til, at jeg mener du skal lade være med at lave sådan en kampagner er kort og godt, at den med alt tydelighed vil vise, at din virksomhed slet ikke har forstået hvad sociale medier handler om for virksomheder. Sociale medier handler ikke om at kunne spamme flest mulige mennesker med sine budskaber. De handler i stedet om at kommunikere, at tale så det giver mening, at være værd at lytte til. De handler om at levere indhold til kunderne, at servicere sine kunder, at skabe en godt, tæt og varigt kunde-virksomhedsforhold som er til glæde for begge parter.
Held og lykke med det!
Mvh
David Lorentzen.
Go Local