Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Som IT konsulent, hvilken form for aftale på papir?!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg starter et IT konsulent hus op.

 


Jeg skal starte hos en kunde på mandag, og han ønsker vi skal udforme en form for kontrakt - Tror rigtig gerne han vil binde mig i et stykke tid. 3 år eller noget, det har han nævnt.

 


Nu er det sådan at jeg har firmaet med en anden, og vi kan ikke binde os på denne måde med flere år - Vi har så snakket om en samarbejds aftale, men hvad er forskellen egentlig på sådan én og en kontrakt?!

- Hvis begge blot kan opsiges indenfor en månede, hvis blot man har dette med, er det vel iorden?!

 


Jeg er meget i tvivl om hvilke stykke papir og hvad jeg skal gå med til. Ønsker jo blot at udfører mit arbejde til x aftalte timepris.

 


Nr. 2 ting, jeg også har brug for hjælp til - Kunden ønsker jeg har en forsikring som dækker, hvis noget går galt ude hos en kunde, hvis der f.eks. forsvinder data el. lign.

 

- Hvad koster sådan noget?

- Og er det normalt at have sådan én?!

- Og hvad hedder sådan én egentlig? :)

 


Det ærger mig rigtig meget jeg ikke har styr på papirene her til mandag, så alt hjælp og syn på hvad man skal gå med til, og ikke gå med til - ville være en stor hjælp at få styr på.

 

Jeg har læst lidt om at man skulle skrive de ting ned man mener ville være godt at få ind i kontrakten og derefter kontakte en advokat som før har haft med it jura at gøre - som derfor kan tilpasse én til os. - Dog bliver dette ikke tilfældet til at starte med, jeg har set nogle "samarbejds aftaler" herinde, og må bruge et eller andet imidlertidigt indtil min partner er på banen, også kan vi få udformet en korrekt, men indtil da - har jeg behov for noget råd om hvad jeg skal passe på, samt et eksempel på en evt. kontrakt eller samarbejdsaftale jeg kan medbringe mandag.

 


Mvh Daniel

Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
hejsa

 

I det mindste ville jeg nedskrive nogle linjer om hvad der sker hvis aftalen opsiges (fra begge parters side)

 

Normalt er det vist rimeligt normalt med fri opsigelse fra kundens side medens konsulenten i princippet ikke kan opsige aftalen. I praksis er det jo ikke muligt at stavnsbinde en som konsulent, konsulenten kan jo bare arbejde langsomt, dårligt og fejlfyldt og dermed blive fyret.

 

Når aftalen nu løber over en del år, så husk at aftale pristalsregulering med løbende intervaller. De 3-4% årligt er vel også værd at tage med.

 

"- Hvis begge blot kan opsiges indenfor en månede, hvis blot man har dette med, er det vel iorden?!"

Det lyder uhyggeligt meget som et skjult lønmodtagerforhold. Hvis du har et ApS er det vist OK, men hvis du driver enkeltmandsvirksomhed så kommer skattefar og siger du ikke er selvstændig.

 

Hvad angår ansvar så tegn en erhvervsansvarsforsikring. den dækker hvis du spilder cola i hans mainframe. Men i de fleste forsikringer jeg har set er der en passus om at den ikke dækker skader forårsaget af Virus !?

Få tilføjet en linje som lægger loft over erstatningsansvaret så du ikke går konkurs.

 

Hygge

  Jesper Lyster

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey, og tak for svar.

 

Men det jeg ønsker, er jo blot at leverer en IT konsulent ydelse - uden at binde mig over længere tid, kan man ikke gøre dette via en samarbejdsaftale hvor vi grifler noget ned vedr. timesats, samt jeg ikke rører hans kunder osv.

 

"- Hvis begge blot kan opsiges indenfor en månede, hvis blot man har dette med, er det vel iorden?!"



Det lyder uhyggeligt meget som et skjult lønmodtagerforhold. Hvis du har et ApS er det vist OK, men hvis du driver enkeltmandsvirksomhed så kommer skattefar og siger du ikke er selvstændig.
 

Den der forstod jeg ikke!? Det er enkeltmandsvirksomhed, og jeg vil have en mulighed for at skulle kunne opsige aftalen, jeg er netop ikke interreseret i at binde mig fast til nogen, sæt en anden kunde dukker op og betaler bedre. Eller jeg får en anden ide... Så hvordan garderer jeg mig bedst der!? Freelance?!?

 

Men tak for indsigten... er bare blevet næsten mere forvirret nu.


Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den der forstod jeg ikke!? Det er enkeltmandsvirksomhed, og jeg vil have en mulighed for at skulle kunne opsige aftalen, jeg er netop ikke interreseret i at binde mig fast til nogen, sæt en anden kunde dukker op og betaler bedre. Eller jeg får en anden ide... Så hvordan garderer jeg mig bedst der!? Freelance?!?


 

Lad være med at fortælle dine kunder det du lige har sagt der. De vil have at du er til for dem og ikke omvendt. Jeg er selv IT-konsulent og jeg må sige at jeg ikke spår dig store chancer hvis markedet vender, så bliver du bliver den første der bliver sparket ud af døren hvis du fortsætter med den attitude

 

Det jeg mener er at software er en imateriel størrelse, hvis værdi ikke ligger i selve produktet men i det problem som det løser. Et halvfærdigt hus har en rimelig værdi, hvor et halvfærdigt stykke software ofte ikke har nogen værdi. Det er derfor afgørende at man som leverandør forpligter sig til at blive den bitre ende.

 

De kontrakter jeg typisk sidder på hedder 6 måneder, med en pasus om at kunden kan binde mig yderligere 6 måneder (uden at jeg kan gøre invendinger).

 

Det kan selvfølgeligt være at den service du yder er af en sådan karakter at dens værdi ikke forsvinder hvis du forsvinder. Jeg tænker f.eks på brugersupport, basale webmaster opgaver o.lign. Det kan du vist kun selv afgøre.

 

I øvrigt vil jeg sige at det er fedt at være freelancer. Ikke fordi jeg kan fløjte fra den ene kunde til den anden med dags varsel, men fordi jeg kan sige nej til de opgaver jeg bliver tilbudt og vælge dem, som jeg synes er interessante.

 

Hvad angår det der med skattevæsnet:

Skattevæsnet har en ide om at nogen kunne finde på at oprette et firma, men i virkeligheden kun arbejde for en enkelt virksomhed. Fordelen for lønmodtageren ville være at der er langt bedre fradragsmuligheder for firmaer end for privatpersoner. Et sådan forhold kaldes et skjult lønmodtagerforhold.

Man skal gardere sig ved at have mindst 2 kunder eller lave et Aps. Du kan sikkert finde mere på Amino om emnet.

 

 

 

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
lothrim - må jeg få tilsendt pr. mail en aftale som du f.eks har indgået?!

 

Men ja tænkte også på noget med 3 mdr, og nej det rager ikke kunderne. Pointen er bare, at der er en helt anden plan med det her på sigt, som gør jeg helst ikke vil binde mig fast for længe. Ikke at jeg ikke vil være til rådighed.

 

Pointen er, vi på sigt vil kunde "leje" arbejdskraft ud til allerede presset it virksomheder.

 

Og kunden som i forvejen har sin egen it virksomhed, ønsker altså jeg skal tegne sådan en forsikring - har du sådan én!? eller hvordan gør i der?

Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Kontrakt: Må ikke udlevere den, beklager. Jeg er solgt igennem 3. mand og har skrevet under på ikke at udlevere den.

 

Forsikring: Har tegnet en standard erhvervsansvarsforsikring i Codan til omkring 2500.- om året. jeg ved ikke om den er noget værd, det finder man vel først ud af når det er for sent.

 

 

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, tak for svar.

 

Er stadig i at hører andre, måske nogle har en lign. kontrakt eller noget man kan se.

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmm, ingen andre som vil byde ind!? ku sagtens bruge lidt mere input :)
Fra Skive
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 262
Fra  Dynamic-it web & hjemmesider Granitbutikken salg af granit og granitskærver Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej D

Måske kunne http://www.freelancer.dk/ være noget for dig. Der er mulighed for at få nogle kontraktudkast, en god bog samt andre ting. Jeg har selv været medlem tidligere, hvor jeg ligeledes deltog i nogle af de arrangementer de arrangerer rundt om i landet. Kan anbefales.

Start og vækst har en: "Aftaler om It leverancer" http://www.startvaekst.dk/aftale_it_leverancer som du kunne læne dig op af.

 

Fra Horsens
Tilmeldt 20. Jul 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Brug evt. en konsulentmægler:

eWork fungerer som bindeled mellem dig/IT konsulenten og kunden/de spændende opgaver. eWork håndterer alt det administrative (inkl. kontrakter), så skal du bare sende dem en regning når dit arbejde er udført Smile

http://www.eworkdk.dk/

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)