Hej, jeg starter et IT konsulent hus op. Jeg skal starte hos en kunde på mandag, og han ønsker vi skal udforme en form for kontrakt - Tror rigtig gerne han vil binde mig i et stykke tid. 3 år eller noget, det har han nævnt. Nu er det sådan at jeg har firmaet med en anden, og vi kan ikke binde os på denne måde med flere år - Vi har så snakket om en samarbejds aftale, men hvad er forskellen egentlig på sådan én og en kontrakt?! - Hvis begge blot kan opsiges indenfor en månede, hvis blot man har dette med, er det vel iorden?! Jeg er meget i tvivl om hvilke stykke papir og hvad jeg skal gå med til. Ønsker jo blot at udfører mit arbejde til x aftalte timepris. Nr. 2 ting, jeg også har brug for hjælp til - Kunden ønsker jeg har en forsikring som dækker, hvis noget går galt ude hos en kunde, hvis der f.eks. forsvinder data el. lign. - Hvad koster sådan noget? - Og er det normalt at have sådan én?! - Og hvad hedder sådan én egentlig? :) Det ærger mig rigtig meget jeg ikke har styr på papirene her til mandag, så alt hjælp og syn på hvad man skal gå med til, og ikke gå med til - ville være en stor hjælp at få styr på. Jeg har læst lidt om at man skulle skrive de ting ned man mener ville være godt at få ind i kontrakten og derefter kontakte en advokat som før har haft med it jura at gøre - som derfor kan tilpasse én til os. - Dog bliver dette ikke tilfældet til at starte med, jeg har set nogle "samarbejds aftaler" herinde, og må bruge et eller andet imidlertidigt indtil min partner er på banen, også kan vi få udformet en korrekt, men indtil da - har jeg behov for noget råd om hvad jeg skal passe på, samt et eksempel på en evt. kontrakt eller samarbejdsaftale jeg kan medbringe mandag. Mvh Daniel |
hejsa
I det mindste ville jeg nedskrive nogle linjer om hvad der sker hvis aftalen opsiges (fra begge parters side)
Normalt er det vist rimeligt normalt med fri opsigelse fra kundens side medens konsulenten i princippet ikke kan opsige aftalen. I praksis er det jo ikke muligt at stavnsbinde en som konsulent, konsulenten kan jo bare arbejde langsomt, dårligt og fejlfyldt og dermed blive fyret.
Når aftalen nu løber over en del år, så husk at aftale pristalsregulering med løbende intervaller. De 3-4% årligt er vel også værd at tage med.
"- Hvis begge blot kan opsiges indenfor en månede, hvis blot man har dette med, er det vel iorden?!"
Det lyder uhyggeligt meget som et skjult lønmodtagerforhold. Hvis du har et ApS er det vist OK, men hvis du driver enkeltmandsvirksomhed så kommer skattefar og siger du ikke er selvstændig.
Hvad angår ansvar så tegn en erhvervsansvarsforsikring. den dækker hvis du spilder cola i hans mainframe. Men i de fleste forsikringer jeg har set er der en passus om at den ikke dækker skader forårsaget af Virus !?
Få tilføjet en linje som lægger loft over erstatningsansvaret så du ikke går konkurs.
Hygge
Jesper Lyster