Der bliver nok overfortolker og generaliseret lige lovligt meget her cookie
Det tror jeg også - det var bare for at sige - at det er fjollet at kræve magten til skolelederne og samtidigt sige, at 50% af dem ikke fungerer og ikke kan lede, for så skulle man aldrig overdrage magten til dem
vh
I dag er ledelsen handlingslammet.
Som jeg ser det er der ikke tale om hverken at KRÆVE, at alle lærere SKAL opholde sig på skolen alle timer eller andre ting.
Det eneste KL ønsker er, at fjerne denne svøbe af total handlingslammelse når de skal lede og fordele arbejdet.
Så de kan få lov til at behandle lærerne på en måde der er rimelig for undervisningen.
Hvis en lærer(lærerstab) kan bevise, at de sagtens kan arbejde under ansvar ved at rette opgaver hjemme, og de får afsat et rimeligt antal timer til opgaven, hvorfor skulle skoleledelsen så ikke give dem denne mulighed som en hvilken som helst anden arbejdsgiver?
Det er et spørgsmål om at give ledelsen en mulighed for at sige: "Nej det her kan for mange lærere ikke administrere - I må blive på skolen"
eller
"Kan du forklare mig, kære idræts-underviser hvad du skal bruge 10 timer på at forberede derhjemme hver uge når du skal være dommer i næste fodboldkamp som du har været det i de seneste 20 år?"
At lede betyder, at tage sunde og gode beslutninger der bedst muligt tilfredsstiller alles ønsker så længe de overordnede mål tilgodeses.
Moderne ledelse drejer sig ikke om magt men samarbejde.
Og ja, skoleledelsen i mange skoler skal sikkert på efteruddannelse for at arbejde effektivt sammen med lærerstaben - men hvor må det altså bare være en fordel for alle børnene, at der er den frihed og fleksibilitet også i det danske skolesystem frem for det dinosauragtige og krampagtigt fastlåste magtforhold vi er vidende til i dag.
Venlig hilsen,
Christian