Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal jeg dele firmaet?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 15. Dec 11
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Står imen lidt svær situation. Jeg er gået sammen med min ven om at starte en webshop. Lige pt. Er det en enkeltmandsvirksomhed, og på papiret er firmaet 100% mit. Han er 17, og jeg er 18. Når han fylder 18 om 2 uger laver vi det om til et I/S selskab.

Ideen var min, jeg har lavet webshoppen, jeg har forhandlet indkøbspriser, jeg har bestilt varerne hjem, jeg har oprettet firmaet, jeg har sat oppe til langt ud på morgenen hver nat for at lave hjemmesiden, og jeg har betalt det hele.

Han har: ikke lavet en skid. Han har så heller ikke haft mulighed for det da han har været i Moskva med sit studie, og det med webshoppen har taget fart mens han var væk. Men vi har aftalt at det er et firma vi styrer SAMMEN, og at han ikke har kunne bidrage med noget i starten har jeg vidst fra start. Så det er fint nok.

Hvor mange % af firmaet skal jeg "sælge" til ham? Hvis han f. Eks får 50% så kommer han til at betale halvdelen af alle de udgifter jeg har haft indtil videre. Hvad vil være mest fair overfor mig? Jeg er nødt til at lægge venskaber lidt til side, og så handle professionelt i den her situation.

Hvad havde i gjort?
Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 06:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Kan han ikke "købe sig ind"?

Som jeg har forstået, så indskyder man ved I/S en del hver.

Din del kunne være knowhow, varelager, hjemmeside osv, mens hans andel kunne være kontanter?

På den måde får du lidt betaling for dit arbejde hidtil?

Jeg ved ikke, om det er praktisk/lovligt muligt, men det er i mine øjne en fair løsning?

Jeg står selv i lidt samme situation. Jeg er dog ikke nået helt så langt med min shop, - har dog brugt en del tid og penge.

Pøj pøj med det.

God påske

Mvh
Chris

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke fortælle dig hvad som er fair for jer to, men sørg for at i får lavet en partnerskabsaftale i forbindelse med I/S'et

Mvh Jens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med at få lavet en partner aftale der dækker alle forhold er supervigtig. Jeg synes du skal ha en revisor ind over når det skal laves om til I/S for du har jo skattepligten frem til den dato det er ændret, og skal ha ordnet din skat ud fra det - og så er det fælles fra den nye dato

Du skal også regne med at hvis han betaler en pris for at komme ind, så er det skattepligtig indtægt for dig, men det kan sikkert ordnes så han betaler ½ af dine udgifter - som derved går ned hvorved dit underskud går ned og på den måde skatter du jo så også af det

Jeg ville ha en revisor med ind over og partner aftalen er DRØN vigtig, uvenskab over i/s er helt almindeligt og med solidarisk personlig hæftelse, så er det noget rigtigt skidt. Hvis han ud over ½ udgifter skal betale dig noget, så vil det også skulle med i din skat frem til I/S - alternativt kan han skyde noget ind i det nye I/S men igen vil det afhænge af det konkrete, så tag og betal lidt til en revisor for lige at se dit slutregnskab igennem og råde

HER KAN DU HENTE 3 GRATIS TILBUD  Og beskriv at det er afslutning af personlig virksomhed og ændring til I/S du lige skal ha lidt råd om, og også hvis I har glæde af et forsat samarbejde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg læser dette, lugter det allerede af at du er frustreret, så måske bør I overveje om I ikke skulle lade det være dit selskab og du så betaler ham for hvad han laver, eller en del af overskuddet eller lignende. Så har du i hvert fald hånd i selskabet, hvis I rager uklare.

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Thomas1974!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)