Til daglig driver jeg en håndværksvirksomhed med 8-14 mand ansat. Der er behov for rigtig mange kundebesøg, behov for planlægning af sager med kunder og medarbejdere, styring af medarbejdere Jeg finder det som en hæmsko at jeg ikke er online hele tiden. Der er rigtig mange beslutninger som først kan tages når jeg er tilbage på kontoret Hvor skal vi hen bagefter, hvem skal lave hvad, hvad er kundens telefonnr, billeder på sagen, beregningsark for opgaven, kvalitetssikring. I det daglige betyder det at meget af morgenarbejdet og sent eftermiddagsarbejde drejer sig om planlægning, registrering, opfølgning m.m.. Det er der sådan set ikke noget galt i, men jeg savner muligheden for at kan hente oplystningerne online, her og nu, eller endnu bedre at medarbejderne selv kan hente oplystningerne og ikke altid behøver svar fra mig Indtil nu kører vi med en windows server og 2 arbejdsstationer tillige med windows. I marken bruger jeg ipad og har senest fået en Macbook Pro Mac er simpelthen så dejligt at bruge, men det konflikter mange gange med mine windowsmaskiner, og deraf meget dobbeltarbejde Jeg overvejer nu at gå rent Mac. Stort set alle ansatte har sin egen iPhone, hvor de selv betaler abonnement, og jeg yder et tilskud for firmabrug Hvad er risikoen at gå fuldstændig online, gå helt over til Mac, hvad med backup, iCloud, Og endnu bedre - hvad er mulighederne ved rent Mac. Hvilke programmer skal jeg bruge, hvordan griber jeg det an Rent bogføringsmæssigt bruger vi Visual Administration online. Det fungerer rigtig fint og vi kan nå det online overalt |
Hej
Jeg er bare mig selv, dvs ingen ansatte, men har også behov for at kunne arbejde hjemme, i marken, i udlandet, og på steder uden netforbindelse. For 2-3 år siden hoppede jeg efter nogen tids tøven fra windows til mac, og jeg må sige, at jeg i den grad ikke har fortrudt. Der er slet ingen sammenligning, faktisk - hvor de windowsprodukter, jeg brugte, krævede stadige opdateringer med 3.partssoftware (fx Java), så virker mac-produkterne en del mere ukompliceret. Slut med printerproblemer, med konstante advarsler, med virus (men her har jeg måske bare været heldig).
I starten havde jeg på den ene hjemmemaskine reserveret et område til afvikling af windows-software (noget af det, jeg bruger, fås ikke til mac). Jeg bruger dette område mindre og mindre, men det er der stadig. Mit sidste program, der p.t. kun er windowsbaseret, kommer her i 2013 til mac.
Det er ikke kun fordi mac er lækrere at se på, men programmerne er i mine øjne mere gennemtænkte og virker på tværs af maskinerne. En del af de programmer, jeg bruger, har egen synkroniseringsdatabase, fx Evernote og Omnifocus. men jeg bruger også Dropbox en del.
Lige på eet punkt, er jeg gammeldags: Backup. Man kan nok bruge icloud, men jeg vil altså ha' en backup i huset, fysisk (om man så må sige). Og en uden for huset aht yderligere sikkermed ved evt. brand. Mit faglige liv ligger på computer og det vil være en katastrofe, hvis det forsvandt!
Hvilke programmer, du skal bruge, kommer an på dit behov, og her kan du nok ikke bruge erfaringerne fra en kontormus, som mig :-)
Held og lykke med det.