Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Online kontor PC eller MAC

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Easyiso Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Til daglig driver jeg en håndværksvirksomhed med 8-14 mand ansat. Der er behov for rigtig mange kundebesøg, behov for planlægning af sager med kunder og medarbejdere, styring af medarbejdere

Jeg finder det som en hæmsko at jeg ikke er online hele tiden. Der er rigtig mange beslutninger som først kan tages når jeg er tilbage på kontoret

Hvor skal vi hen bagefter, hvem skal lave hvad, hvad er kundens telefonnr, billeder på sagen, beregningsark for opgaven, kvalitetssikring.

I det daglige betyder det at meget af morgenarbejdet og sent eftermiddagsarbejde drejer sig om planlægning, registrering, opfølgning m.m.. Det er der sådan set ikke noget galt i, men jeg savner muligheden for at kan hente oplystningerne online, her og nu, eller endnu bedre at medarbejderne selv kan hente oplystningerne og ikke altid behøver svar fra mig

Indtil nu kører vi med en windows server og 2 arbejdsstationer tillige med windows. I marken bruger jeg ipad og har senest fået en Macbook Pro

Mac er simpelthen så dejligt at bruge, men det konflikter mange gange med mine windowsmaskiner, og deraf meget dobbeltarbejde

Jeg overvejer nu at gå rent Mac. Stort set alle ansatte har sin egen iPhone, hvor de selv betaler abonnement, og jeg yder et tilskud for firmabrug

Hvad er risikoen at gå fuldstændig online, gå helt over til Mac, hvad med backup, iCloud, 

Og endnu bedre - hvad er mulighederne ved rent Mac. Hvilke programmer skal jeg bruge, hvordan griber jeg det an

Rent bogføringsmæssigt bruger vi Visual Administration online. Det fungerer rigtig fint og vi kan nå det online overalt

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er bare mig selv, dvs ingen ansatte, men har også behov for at kunne arbejde hjemme, i marken, i udlandet, og på steder uden netforbindelse. For 2-3 år siden hoppede jeg efter nogen tids tøven fra windows til mac, og jeg må sige, at jeg i den grad ikke har fortrudt. Der er slet ingen sammenligning, faktisk - hvor de windowsprodukter, jeg brugte, krævede stadige opdateringer med 3.partssoftware (fx Java), så virker mac-produkterne en del mere ukompliceret. Slut med printerproblemer, med konstante advarsler, med virus (men her har jeg måske bare været heldig).

I starten havde jeg på den ene hjemmemaskine reserveret et område til afvikling af windows-software (noget af det, jeg bruger, fås ikke til mac). Jeg bruger dette område mindre og mindre, men det er der stadig. Mit sidste program, der p.t. kun er windowsbaseret, kommer her i 2013 til mac.

Det er ikke kun fordi mac er lækrere at se på, men programmerne er i mine øjne mere gennemtænkte og virker på tværs af maskinerne. En del af de programmer, jeg bruger, har egen synkroniseringsdatabase, fx Evernote og Omnifocus. men jeg bruger også Dropbox en del.

Lige på eet punkt, er jeg gammeldags: Backup. Man kan nok bruge icloud, men jeg vil altså ha' en backup i huset, fysisk (om man så må sige). Og en uden for huset aht yderligere sikkermed ved evt. brand. Mit faglige liv ligger på computer og det vil være en katastrofe, hvis det forsvandt!

Hvilke programmer, du skal bruge, kommer an på dit behov, og her kan du nok ikke bruge erfaringerne fra en kontormus, som mig :-)

Held og lykke med det.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ebbe,

Jeg er også den lykkelige indehaver af et Mac setup - ogkontoret har vide Mac og PC. 

Når jeg er på kontoret, så er mit internet accesspoint en Apple Time Capsule med 1 TB storage. Når jeg kommerkontoret kan Time Machine automatisk backe al din data op og du kan endda synkronisere det du vil til iCloud også. I mit setup bruger jeg iCloud til iWorks dokumenter (kommer jeg tilbage til om et øjeblik) og til mine bookmarks, adressebogkalender, beskeder og billeder.

Så iPhones og iPads som er logget på den iCloud konto synkroniserer jobende det hele. Billeder fra den enkeltes iPhone/iPad kan jo evt. sættes op som en virksomhedsfotostream, som gør at billederne kommer ind i iCloud og derfra overpå din Time Capsule.. det ville fungere uden problemer.

vil jeg anbefale dig iWork. Det er en fed fed fed business suite og til kun 595,- krinkl. moms (såvidt jeg husker), så får du tekstbehandling (Pages), Regneark (Numbers) og præsentation (Keynote) - alle programmer er fantastiske og selvom Pages har færre funktioner end Word, så har jeg været SÅ glad for mit skfittil Pages.. Jeg skriver rigtig meget!.. Numbers mangler et par irriterende ting, f.eks. Pivottabeller, men til dagligdag, beregninger, budgetter m.v. er jeg SÅ glad for skiftet og iøvrigt oplever jeg meget sjældent problemer med at dele med Excel brugere.. Der er forresten hellere ikke Macros i Numbers, hvis du bruger det meget. Keynote er et kapitel for sig selv. Der findes ikke noget bedre - Power Point i forhold til KeyNote er ubegribeligt, håbløst dårligt.. OG alle Mac programmer outputter højopløselig PDF hvis du skal trykke og HD hvis du skal lave film af præsentation f.eks. - virkelig nice!

MEN

Det som er det fede er at du kan bruge/dele iWork dokumenterne på f.eks. iPad - så dine medarbejdere ville kunne bruge beregningsark, kalender, telefonbog m.v. direkte - uden at du skal gemme det nogen steder, synkroniseret med dit kontor løbende, hele tiden og både i skyen OG på kontoret..

Omkring regnskabsprogram, kender ikke det du bruger, men du skriver "online", så mon ikke det kan bruges i alle browsere?

God fornøjelse.. du bliver glad!

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Der er ingen risiko. Macs kører rigtigt stabilt.

Mht. backup benytter Mac sig af Time Machine.

Det kan gøres på to måder:
1) Du køber en ekstern harddisk som du slutter til Mac'en. Så spørger den selv om den skal bruges som backup.
2) Du køber en Time Capsule, som er kombineret wifi router med harddisk. Den lader dig backe dine macs op trådløst.

Det smarte ved Time Machine er, at den gemmer alle gamle versioner. Altså det er ikke kun én backup, men du kan f.eks. gå 30 dage tilbage og tage en fil som den så ud for 30 dage siden. Ligesom du kan tage den fra i går.

HVIS en Mac skulle dø, eller du køber en ny, så spørger den når du tænder den, om du vil genskabe fra Time Machine. Og i løbet af en halv times tid er alt sat op som det var før :)

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart vil jeg ikke mene det er et problem at skifte til et rent Mac miljø. Men jeg vil gerne undgå at udtale mig før jeg ved med sikkerhed om det er gode råd jeg giver dig. 

Du skriver, at I har en Windows Server - hvad laver den helt præcist?  Hvilke roller udfører den - og virker disse roller fra din nuværende Mac? 

Med hensyn til backup - så er det altid noget man skal overveje. Når I skal have flere Macs, så vil jeg hverken anbefale at købe en ekstern disk til hver eller købe en Time Capsule. 

En ekstern disk til hver, det husker folk ikke at sætte til og desuden så har man kun backuppen på den eksterne disk. Den bliver også hugget hvis de bryder ind og de ligger sammen. 

En Time Capsule er et rigtig fint produkt for en enkelt privatperson, men den har intet at gøre i erhvervslivet. Derudover, så har den ikke spejlede diske så hvis den ene harddisk der sidder i den dør, så skal alle macs til at lave en ny, fuld backup. En Time Capsule kan heller ikke sende backup ud af huset. 

Så udfordringen er altså, at du skal have en backupløsning der overholder følgende:

 - Kunne skalere (diskplads og flere brugere) (lad os sige 10 macs)
 - Skal have spejlede diske (dataintegritet)
 - Skal være central
 - Skal kunne sende backup ud af huset (sikring mod eksempelvis brand eller tyveri af backupenheden)

Jeg har selv brugt noget tid på at fundere over en god løsning på ovenstående og er endt op med følgende: 

 - Server baseret på Linux
 - 4 x 2 TB harddisk i RAID5 (giver 6 TB tilgængelig plads)
 - Netatalk til styring af shares (authentication via PAM)
 - Avahi Daemon til broadcast af services på netværket
 - En wireless router med højt throughput til de klienter der ikke kan komme på med ledning
 - En god remote backup service som er hosted i Danmark og baseret på ordentlig backupsoftware (ingen Ahsay!) som f.eks. IBM TSM. 
 - OpenVPN Server på maskinen, så folk i marken kan etablere en VPN forbindelse hjem og nå eksempelvis deres shares og evt. printere på kontoret

At have god backup ud af huset, kræver i mange tilfælde en fornuftig mængde båndbredde, især hvis man vil have alle sine brugeres laptop inkluderet i sin remote backup, men det er en glimrende idé hvis man vil sikre at man ikke mister data.

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Well..At have et Mac Miljø fordi det er let og så bagefter sætte et Linux miljø op - det synes jeg umiddelbart lyder som en dårlig løsning. Jeg har selv en MacMini Server og den har så 1TB harddisk i 2 x 512 GB configurationer der kører Raid2 og derudover den omtalte Time Capsule - den er godt nok et par år gammel, men den har altså også også 2 drev!

Så kan MacMini og iCloud sagtens arbejde sammen, så backup både ligger centralt og decentralt - det fungerer iøvrigt fint! 

Så jeg ved ikke lige hvorfor man skal ud i en Linux løsning, som efter min bedste overbevisning kræver mere support og teknisk snilde (læs IT-viden) end et Mac Miljø.

Har du en "almindelige"Mac Mini koster serverudgaven kun 129,- kr. i App Store OG den giver dig VPN adgangbrugerstyring, FTP og webserver.. 

Så en ren Mac løsning (som så iøvrigt er baseret på Unix) må være klart at foretrække ud fra et price/performance og ud fra et support synspunkt.. 

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frands,

Kiggede lige på jeres side og blot til info.. http://www.drengemode.dk mangler alle billederne på forsiden, når jeg clicker på den fra min MacBook Air :-) også efter et re-fresh!

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Reitoft:
Jeg har selv en MacMini Server og den har så 1TB harddisk i 2 x 512 GB configurationer der kører Raid2 og derudover den omtalte Time Capsule - den er godt nok et par år gammel, men den har altså også også 2 drev!

RAID level 2 kræver mindst 3 diske og giver på ingen måde mening i denne sammenhæng. De features RAID2 introducerer er der i vid udstrækning ikke behov for med moderne diske. Du kan heller ikke køre RAID på 2 partitioner fra den samme disk... Eller, rent teknisk kan man godt, men det svarer jo til at både driftbremsen og nødbremsen i en bil trækker i præcist den samme ledning.

Der er ingen Time Capsules som har 2 diske. Det er meget muligt, at disken er inddelt i flere partitioner, men der er kun een fysisk harddisk, medmindre der er tilsluttet eksterne diske via USB. 

iCloud kan ikke lave en fuld file-backup ligesom time machine gør. iCloud tager kun backup af de specifikke ting det er bygget til. Derudover, så er en vigtig faktor at når man lægger sine data i iCloud, så er de pludselig underlagt amerikanske love, da data opbevares i USA. 

En god kombination kunne være en Mac Mini og et NAS (eksempelvis synology disk station) hvis man gerne vil have både datasikkerhed, mulighed for ordentlig remote backup og gøre det (nogenlunde) nemt. 

Igen, min løsning er ikke den aller nemmeste og den kræver en initiel investering. Men man er glad for det den sag ens bygning brænder eller der er indbrud - eller en vred medarbejder som bliver fyret sletter alt hvad han kan tilgå.  

Morten Reitoft:
Kiggede lige på jeres side og blot til info.. http://www.drengemode.dk mangler alle billederne på forsiden, når jeg clicker på den fra min MacBook Air :-) også efter et re-fresh!

Vores hjemmeside er håbløst gammel - men vi har ikke rigtigt tid til at gøre noget ved den, det er sjovere at lave opgaver for kunder. Der er en ny på vej, men det går lidt langsomt. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 30. Mar 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om, at hvad du har behov for er et projekt- og økonomistyringsværktøj, som du kan få adgang til overalt. Altså en cloudløsning. 

Du kan kigge på dem her: www.workbook.dk men der er sikkert andre muligheder. Fordelen ved en sådan løsning er, at du ikke behøver at tænke på windows, mac, linux osv. Du har adgang via en browser og udbyderen passer på dine data (hvilket de med garanti er bedre til end den lille virksomhed). 

Tilmeldt 30. Mar 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har behov for yderligere, så kunne Office 365 være en mulighed. Der har du hele officepakken og du gemmer alt i skyen. Der er desuden mulighed for sharepoint, så I kan dele informationer blandt medarbejderne. 

Hvis I har noget specielt software som du ikke kan købe i cloudløsninger, så skal du over i en terminalserverløsning (fra et hostingfirma). Disse kan I også få adgang til fra både mac og pc. Det kræver bare en browser. 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)