Norge og Danmark har begge lovgivning som er avstemt med EUs direktiver, altså er det liten forskjell i definisjonen på ulovlig pyramidespill uten at jeg har studert formuleringene i den danske loven i detalj. Det er også slik i Norge at minst 50 % av omsetningen må stamme fra reelt salg av produkter eller tjenester, men når det kommer til MLM er det like mye et spørsmål om hva som er reelle produkter. For to år siden ble Wealth Masters International funnet å være et ulovlig pyramidespill av det norske Lotteritilsynet. I dette MLM-selskapet stammet minst 90 % av omsetningen fra produktkjøp, ergo skulle man ved første øyekast tro at dette var lovlig nettverkssalg. Problemet var at produktene hadde en pris tilsvarende 5-10 ganger markedspris, hvilket betydde at det var ingen som kjøpte dem uten å være interessert i muligheten til å tjene penger. Prisen man betalte for produktene var altså inkludert "pay to play", en avgift for delta i systemet som var kamuflert inn i produktprisen. De useriøse MLM-selskapene er selvfølgelig kjent med regelen om 50 %, og de bruker derfor sine metoder for å få pyramidespillet til å se ut som produktsalg. Men selv om 60 % av omsetningen skulle være produktsalg, vil det normalt være en pyramideeffekt, altså at partnere på nederste nivå ikke vil klare å tjene inn igjen sine utgifter. Sunn forretning blir det ikke før minst 90 % av omsetningen genereres av sluttkunder, men det er det ekstremt få MLM-selskaper som har. Dersom det finnes flere partnere enn sluttkunder i et nettverk betyr det altså at de fleste partnere vil gå med underskudd i forsøket på å tjene penger. Det har ikke med lovlighet å gjøre, det er ren matematikk. I tillegg er det et sterkt signal om at produktene ikke er konkurransedyktige overfor sluttkunder (altså personer som kjøper produktene uten å være interessert i forretningsmuligheten), altså er de kunstig overprisede og inneholder en skjult verveavgift som sendes oppover i hierarkiet. Dersom alle i et nettverk konsentrerer seg utelukkende om duplisering, vil man før eller siden treffe et metningspunkt der det ikke lar seg gjøre for partnerne på nederste nivå å duplisere. Dette vil ikke være særlig trofaste kunder som vil fortsette å gjøre produktkjøp. Har man gode produkter vil det på lang sikt være mye mer lønnsomt å fokusere på å skaffe sluttkunder som bestiller produkter igjen og igjen. Man skaffer på kort sikt større omsetning til MLM-selskapet ved å verve flere partnere, men det blir samtidig flere å fordele provisjonen på. Skal man øke snittprovisjonen må man øke andelen sluttkunder. Det hjelper lite at en liten gruppe partnere tjener fete provisjoner når den store majoriteten taper penger fordi de ikke klarer å verve tilstrekkelig antall personer under seg til å dekke inn sine egne kostnader. For World Ventures er det en litt spesiell situasjon, da det ikke betales ut kompensasjon på produktsalg (reiser) i det hele tatt, kun på medlemskap. World Ventures' eneste sjanse til å komme seg unna påstanden om pyramidespill er å dokumentere at omsetningen av reiser er høyere enn omsetningen av medlemskap, altså at de fleste som kjøper medlemskapet gjør det ut fra et ønske om å spare penger på reiser, ikke for å tjene penger på å selge medlemskap videre til andre. Foreløpig er det ingenting som tyder på dette. |
Jeg vil med dette presisere for deg. Dette selskapet driver etter norske lover og regler og om du ser på loven i UK så er de mye strengere der når det gjelder MLM enn vi er her i Norge. Der er nå World Ventures tatt opp i det Engelske direktesalgsforbundet. Du kan sjekke dette selv på http://dsa.org.uk/index.php og søk etter selskapet. Jeg tviler sterkt på at dette ikke skal være lovlig i Norge min gode mann. Dette selskapet har den samme struktur og oppbygging som Tupperware og det har jo drevet lovlig i Norge i 50 år :)