Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. uretmæssige brug af billeder og tekst‏

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Løwe Hansen:
Det er måske lige i overkanten med en bod på 10.000 kroner

Jeg har for en uges tid siden takket nej til et tilbud om forlig på 10.000 kroner.

Thomas Løwe Hansen:
Skulle du endelig ende i retten, hvilket er meget usandsynligt

Det er da overhovedet ikke usandsynligt. Jeg har 3 sager kørende i øjeblikket og jeg er ganske sikkert ikke den eneste.

Thomas Løwe Hansen:
så kan du i værste tilfælde ende med en bøde.

Nej, du kan ende med et erstatningskrav der er langt højere end 10.000 kroner.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 392
Fra  NiceMedia I/S Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kunne jo også overveje om amerikanske tilstande er vejen frem. Der er vel næppe grundlag for at udstikke en faktura medmindre han kan påvise at han har tabt 10.000 kr...

Efter min mening er der ingen grund til at involvere retsvæsenet i en sag af denne karakter, og jeg ville da selv til hver en tid afvente og se hvad der sker. Ville aldrig gå med til sådan en 'under bordet' aftale om at betale et beløb for at 'undgå yderligere konsekvenser'.

Thomas ╳ MitBredbånd.dk

Tilmeldt 11. Nov 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

har svaret engang og synes stadig at du ikke skal betale så meget som 1kr. kan godt høre der er nogle herinde der synes du slipper billigt og det du har gjort er fuldstændigt uacceptabelt, det er heller ikke ok at "låne" andres arbejde, men når det så er sagt så tror jeg enhver advokat vil råde ham til at komme vidre og glemme det. Du har jo fjernet materialet, det var på en privat facebook og du har sendt en personlig undskyldning og han har jo allerede givet et krav på 10000kr som bod på skaden. Så lad fakturaen ligge og se tiden an, tror ikke en advokat vil råde ham til at køre en sag for 10000kr, har selv personligt måtte afskrive regninger lagt højere, grundet manglende betalinger da jeg første gang havde firma, fordi det var for dyrt at køre sagen og der snakker vi regninger op til 35000kr og der var advokat hjælp til stede.

Kender selv til en eller flere sager hvor kravene har været meget størrer og ikke er kommet nogle vegne.

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 392
Fra  NiceMedia I/S Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Nicolaj Thomasen:
Det er da overhovedet ikke usandsynligt. Jeg har 3 sager kørende i øjeblikket og jeg er ganske sikkert ikke den eneste.
 
Okay, så må vedkommende virkelig have trådt dig over tæerne. Tilgiv mig min nysgerrighed, men er der tale om omfattende tyveri, kopiering og misbrug af et stykke arbejde du har udført? Eller det sammenligneligt med denne sag om en 17-årig knægt der ikke har sat sig ordentligt ind i reglerne og delvist ubevidst har brudt ophavsretsloven?
 
Nicolaj Thomasen:
Jeg har for en uges tid siden takket nej til et tilbud om forlig på 10.000 kroner.
 
Hvorfor? Jeg håber virkelig der er tale om en person der systematisk har misbrugt dit arbejde, svindlet og snydt dig for store summer. Ellers forstår jeg ikke helt hvorfor du vælger at gå så langt. Jeg forstår godt at det må være frustrerende at se sit arbejde kopieret af andre, men alt efter omfanget, synes jeg måske man skal overveje hvor meget tid man vælger at bruge på det. Er der en gevinst at hente for dig i sidste ende, siden du vælger at gå så hårdt til værks? Igen, tilgiv mig min nysgerrighed, det er OK hvis du vælger at holde det for dig selv :-)
 
Nicolaj Thomasen:
Nej, du kan ende med et erstatningskrav der er langt højere end 10.000 kroner.
 
Jeg synes måske et erstatningskrav på langt over 10.000 kr. for noget tekst og et par billeder er lige i overkanten. Hvordan fastsættes sådan et erstatningskrav? Hvordan udregner man hvad den forurettige har til gode?


Jeg vil gerne lige pointere, at jeg ikke er fortaler for kopiering på nogen måde, og jeg mener man skal spørge om lov først, og hvis man får et nej, så må man acceptere det. Jeg mener dog også, at ophavsretslovgivningen, især på det digitale område, kan være ret omfattende for nybegyndere, og jeg synes det er fair at folk får en chance til at slette det ulovlige materiale, medmindre det giver anledning til et stort tab hos forurettigede.  

Thomas ╳ MitBredbånd.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg tror som med så meget andet, at mange sager droppes. Man kan vel ikke tale om unfair at søge erstatning for at nogen stjæles ens materiale - men omvendt, tages det så bort omg man bliver bedt om det, kan man jo ikke undgå at finde det formildende. Man skal bare ikke tro, at den går altid.

Der er firmaer der helt har bestemt en politik af no-merci - og ikke bruger anden tid end at videregive til advokat - også selv om det er fra USA eller Sydafrika, og holder den politik jernfast, og så bliver det jo overladt til den retfærdighed der ligger hos en dommer, at afgøre dels selv copy-right omgåelsen og dels evt se om der kan påvises et tab. 

Det er for de firmaer helt enkelt en princip beslutning ikke at rode med hver sag, men koncentrere sig på, om de er stensikre på at kunne påvise klare brud på copy right. De bruger megen tid på at kontrollere at der ikke sker brud, og for en del er - et brud et brud.

Ofte bliver erstatningen ikke så stor hvis der ikke kan påvises et tab, men bryderen kommer - hvis der dømmes brud på copy- right som er klar nok, til at hænge på de juridiske omkostninger, og sådan er det jo (som Margrethe Vestager ville ha sagt)

Jeg tror heller ikke der sker det store her, men opfordringen til alle skal være, at man ikke tager noget fra nettet uden at vide med sikkerhed man må

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@Thomas

Det har ikke noget at gøre med at jeg er blevet trådt over tæerne, for jeg tager det ikke personligt. Og jo, ifølge den ene forhandler vi kører sag mod er det faktisk en ungarbejder, der har stjålet teksterne, men det er deres ord, jeg ved ikke om det reelt forholder sig sådan og det er deres ansvar anyway.

Der er faktisk ingen gevinst at hente. Alene den mistede trafik fra søgemaskiner på grund af dublicate content i perioden har været et større tab for os. Læg dertil juridisk bistand, retsafgift og arbejdstid på at bevissikre. Tro mig, jeg havde hellere været sagerne foruden.

Jeg tager en timepris på 750 kroner og vores krav lyder derfor på 1.500 kroner pr. tekst x 2 fordi der er tale om uberetiget brug.

Det kan godt være at ophavsretten er omfattende for nybegyndere, men jeg tror der står på side 1 at man ikke må kopiere andres materiale, alternativt kan man bruge sin sunde fornuft. Kan man finde ud af at oprette en virksomhed, så står det jo ikke helt stille deroppe.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 392
Fra  NiceMedia I/S Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolaj Thomasen:

@Thomas

Det har ikke noget at gøre med at jeg er blevet trådt over tæerne, for jeg tager det ikke personligt. Og jo, ifølge den ene forhandler vi kører sag mod er det faktisk en ungarbejder, der har stjålet teksterne, men det er deres ord, jeg ved ikke om det reelt forholder sig sådan og det er deres ansvar anyway.

Der er faktisk ingen gevinst at hente. Alene den mistede trafik fra søgemaskiner på grund af dublicate content i perioden har været et større tab for os. Læg dertil juridisk bistand, retsafgift og arbejdstid på at bevissikre. Tro mig, jeg havde hellere været sagerne foruden.

Jeg tager en timepris på 750 kroner og vores krav lyder derfor på 1.500 kroner pr. tekst x 2 fordi der er tale om uberetiget brug.

Det kan godt være at ophavsretten er omfattende for nybegyndere, men jeg tror der står på side 1 at man ikke må kopiere andres materiale, alternativt kan man bruge sin sunde fornuft. Kan man finde ud af at oprette en virksomhed, så står det jo ikke helt stille deroppe.

Hej Nicolaj

Jeg er ærgerlig på dine vegne, og jeg har ingen indvendinger til den praksis i fører overfor forhandlere, der stjæler tekster på denne måde. Igen, der er jo tale om en virksomhed der åbenbart har misbrugt jeres ressourcer systematisk, og det må de betale for.

Men jeg synes stadig der er et stykke vej fra det du beskriver der, til det den 17-årige knægt har foretaget sig på Facebook. Men vi kan selvfølgelig ikke sidde og føre en diskussion om hvad den forurettigede bør gøre i denne sag - jeg mener dog stadig at trådstarter skal forholde sig afventende efter en undskyldning og en beklagelse, men det er klart at hvis det beviseligt har kostet den forurettigede penge at han har fået stjålet sin tekst og et par billeder i 4 dage, så bør der naturligvis rådes bod på dette. Men at sende en faktura på 10.000 kr., som i min verden er et tal grebet ud af luften, synes jeg ikke trådstarter skal "finde sig i" - afvent og se hvad der sker.


I øvrigt er dette en spændende diskussion, som forhåbentlig tjener som et lærerigt eksempel for andre, inkl. mig selv :-) Ikke at jeg ikke vidste man ikke må kopiere andres arbejde, men jeg var ikke klar over at det kunne gå hen og blive SÅ dyrt.

Thomas ╳ MitBredbånd.dk

Tilmeldt 2. Apr 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Andalumedia Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Som udgangspunkt er boden for kopiering af bla. journalistiske artikler 1500 kroner pr. artikel. Tror du bare skal slappe heeeelt af og se tiden an. Lad være med at lade dig skræmme af sådanne mafiametoder. En sidenote er: Det er FANDME usmageligt at prøve at presse en 17 årig til at betale 10 Laks for at kopiere/dele en artikel på nettet. Nu må folks griskhed "sateme" stoppe!

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Løwe Hansen:

Nicolaj Thomasen:

@Thomas

Det har ikke noget at gøre med at jeg er blevet trådt over tæerne, for jeg tager det ikke personligt. Og jo, ifølge den ene forhandler vi kører sag mod er det faktisk en ungarbejder, der har stjålet teksterne, men det er deres ord, jeg ved ikke om det reelt forholder sig sådan og det er deres ansvar anyway.

Der er faktisk ingen gevinst at hente. Alene den mistede trafik fra søgemaskiner på grund af dublicate content i perioden har været et større tab for os. Læg dertil juridisk bistand, retsafgift og arbejdstid på at bevissikre. Tro mig, jeg havde hellere været sagerne foruden.

Jeg tager en timepris på 750 kroner og vores krav lyder derfor på 1.500 kroner pr. tekst x 2 fordi der er tale om uberetiget brug.

Det kan godt være at ophavsretten er omfattende for nybegyndere, men jeg tror der står på side 1 at man ikke må kopiere andres materiale, alternativt kan man bruge sin sunde fornuft. Kan man finde ud af at oprette en virksomhed, så står det jo ikke helt stille deroppe.

Hej Nicolaj

Jeg er ærgerlig på dine vegne, og jeg har ingen indvendinger til den praksis i fører overfor forhandlere, der stjæler tekster på denne måde. Igen, der er jo tale om en virksomhed der åbenbart har misbrugt jeres ressourcer systematisk, og det må de betale for.

Men jeg synes stadig der er et stykke vej fra det du beskriver der, til det den 17-årige knægt har foretaget sig på Facebook. Men vi kan selvfølgelig ikke sidde og føre en diskussion om hvad den forurettigede bør gøre i denne sag - jeg mener dog stadig at trådstarter skal forholde sig afventende efter en undskyldning og en beklagelse, men det er klart at hvis det beviseligt har kostet den forurettigede penge at han har fået stjålet sin tekst og et par billeder i 4 dage, så bør der naturligvis rådes bod på dette. Men at sende en faktura på 10.000 kr., som i min verden er et tal grebet ud af luften, synes jeg ikke trådstarter skal "finde sig i" - afvent og se hvad der sker.


I øvrigt er dette en spændende diskussion, som forhåbentlig tjener som et lærerigt eksempel for andre, inkl. mig selv :-) Ikke at jeg ikke vidste man ikke må kopiere andres arbejde, men jeg var ikke klar over at det kunne gå hen og blive SÅ dyrt.

Vi går heller ikke efter privatpersoner, der har kopieret en enkelt tekst til en annonce på dba. Vi har fået en mail vi kan skrive til og så er den fjernet samme dag.

Problemet med trådstarter er at der er tale om flere tekster + billeder og som jeg læser det, er det sket i erhvervsøjemed, hvorfor alderen for mig er underordnet. Hvis jeg var trådstarter havde jeg forsøgt at handle lidt om prisen og håbe på at komme ned i 3-5.000 kroner.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 2. Apr 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Andalumedia Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nicolaj Thomasen:
Problemet med trådstarter er at der er tale om flere tekster + billeder og som jeg læser det, er det sket i erhvervsøjemed, hvorfor alderen for mig er underordnet. Hvis jeg var trådstarter havde jeg forsøgt at handle lidt om prisen og håbe på at komme ned i 3-5.000 kroner.

ÆRLIGT?????? er DU fuldstændig fra den?... Hvornår har DU tjent 3-5 Kilo på en tekst på nettet?!

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)