Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af investering eller retten!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! :-)

Har et lille problem som jeg håber på at i derude kunne hjælpe mig med!

Min kollega har flere gang fået hjælp igennem amino – så tænkte, at det kunne være det rette sted for mit indlæg.

Mit problem er, at jeg helt tilbage i sidste Maj (2012) stødte ind på min investor.
Min investor viste stort og stærkt økonomisk interesse i mit projekt samt forretningsidé hvilket jeg jo var meget overraskede med på daværende tidspunkt.

Efter flere lange møder, forhandlingsprocessor og aftaler indgik vi en aftale imellem os – som vi anså for et skridt på vej hen mod et stort samarbejde imellem os.

Hun var en meget kløgtig person der gjorde alt for at undgå økonomisk sammenbrud, især i situationer hvor hun skulle investere osv.

Hun fik derfor tilført 15000 Kr i mit projekt. Mit job var nu, at kunne overbevise hende om,at de 15000 Kr hun investeret kunne gå hen og blive mere – såfremt jeg fik bevist dette ved at anskaffe et bestemt beløb tilbage, ville hun yderligere investere 100.000-1500.000 Kr

 

Det lyd som en meget fornuftig aftale for mig. Og eftersom jeg vidst, at mit projekt ville kunne klare det, havde jeg intet at frygte. Jeg var rigtig glad for aftalen og gik direkte i gang med projektet og aftalerne med de forskellige parter i forbindelse med min idé.

 

Jeg ville ikke handle letsindigt og færdigøre mit projekt med det samme, bare fordi jeg har fik tilført en investor ind over det. Jeg vil tværtimod gerne gøre det bedre, større en forventet og forstillet. Men eftersom tiden gik, begyndt hun nemlig at blive mere og mere utålmodig omkring det. Jeg fik flere e-mails fra hende, hvoraf hun bad om nogle opdates med projektet. Og til sidst kunne jeg mærke at det begyndt at irritere mig. Jeg sendt hende derfor ærlig e-mail om at hun måske skulle have lidt tålmodighed for jeg arbejder på det i forhåbninger om at gøre det bedre, end aftalt.

Til sidst magtede hun det simpelthen ikke og bad om sine penge tilbage. Jeg fik fortalt hende, at jeg ikke kunne bare betale til dem tilbage og da slet ikke med det samme.

Intet jeg kunne gøre, eftersom det var hendes beslutning, som jeg valgt at respektere 

Jeg bad hende om noget tid, før jeg kunne betale pengene tilbage, hvoraf jeg også skulle anskaffe dem i første omgang 

Det sagde hun ja for.

Jeg gik direkte ind på forskellige sider, såsom DBA, Ebay osv, hvoraf jeg vil sælge noget af de udstyr, jeg fik købt for de 15000 Kr som hun fik tilført til mit projekt.

Nu var jeg så blevet opmærksom på at de udstyr kun vil indbringe mig 7500 Kr tilbage pga. værdifald/brugtevare osv.

Jeg fik så sendt hende en e-mail, hvoraf jeg fik fortalt hende, at udstyret kunne vil indbringe mig 50% tilbage af det beløb hun fik tilført i mit projekt.

Det var hun stærkt utilfreds med og begyndt at skrive, at det var hun fuldstændig ligeglad med. Nu vil hun bare have sin penge med det samme.


Så stod jeg i en situation, hvor jeg tænkte ”Hvad gøre jeg?”

Jeg måtte kæmpe imod med flere e-mails, opkalds og møder med forhåbninger om at få hende til at forstå, at jeg kun kan indbringe 50% = 7500 tilbage.

I sidste ende blev det for meget og hun begyndt at have et meget uprofessionelt attitude. Jeg bestemt mig derfor for et sidste møde hvor jeg vil afslutte det hele.

Jeg sagde til hende, det var umuligt for mig at anskaffe 15000 Kr tilbage. Jeg kunne kun skaffe 7500 Kr tilbage og at, det var hendes ansvar, at projektet stoppet, for det var hendes beslutning. Og jeg vil ikke ud og arbejde for de resterende 7500 Kr (50% af de 15000) eller låne dem. For det vil simpelthen ikke give mening, at jeg skal betale penge tilbage ud af min egen lommer pga. en beslutning hun træf.

Hun sendt mig så en e-mail hvoraf hun truede med retten og retssag.

Mit spørgsmål i dette indlæg er, hvor stærkt hun stå, såfremt vi skal i retten for det her?


Det jo ikke fordi jeg ikke vil betale hende tilbage, men jeg har jo tilbudt hende hendes penge tilbage. Dog bare de 7500 Kr. at hun stoppede projektet er jo intet jeg kunne gøre ved. Jeg har prøvede at være samarbejdsvillig under hele forløbet men hun nægter det simpelthen.

Og endnu mere end ting.


De 15000 Kr fik hun overført til mig via banken.
Men der har aldrig været nogen form for dokumentationer eller kontrakter på de penge.

Hun sagde at det kunne være ligegyldigt med en lang kontrakt, når det alligevel var bare 15000 Kr – men hun ville meget gerne have en kvittering på dem.

Det gjorde jeg så, hvoraf jeg skrev hende en kvittering på nettet. Men den er ikke underskrevet eller noget.

Så endnu engang, mit spørgsmål.

Hvad gøre jeg så i den situation? Hvor stærkt står hun såfremt hun vil hive mig i retten? Skal jeg søge Jurdisk hjælp?

Hvis nogen af jer derude føler, at i kan hjælpe mig hurtigt og stærkt ville jeg sætte enormt pris på det.

Vi kunne evt. mødes over en kop café i Kbh. området og diskutere det. 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke der er krav om nogen modydelse for de 15.000,- - Så må det vel være en gave.

Du skal så huske at opgive det som sådan, og betale gaveafgift.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Chad

Lidt en lortesituation at stå i Sad

Nu skriver du at ingen kontrakt har på at hun vil ville investere de 15.000 kroner, men er der ingen form for mails, hvor der fremgår nogle betingelser for investeringen på 15.000 kroner?, hvis du kan finde nogle betingelser, så kan det være at hun slet ikke har krav på at forlange de 15.000 kroner tilbage.

Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

 

Jeg mener at der har været nogen e-mails hvor jeg har skrevet, at såfremt projektet skulle gå konkurs, ville jeg sælge ud og betale hende tilbage afhængige af hvad jeg får, for det jeg sælger.

 

Det kan hun da bruge til noget, kan hun ikke?

Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Hvis ikke der er krav om nogen modydelse for de 15.000,- - Så må det vel være en gave.

Du skal så huske at opgive det som sådan, og betale gaveafgift.

Hej!

 

Jeg mener at der har været nogen e-mails hvor jeg har skrevet, at såfremt projektet skulle gå konkurs, ville jeg sælge ud og betale hende tilbage afhængige af hvad jeg får, for det jeg sælger.

 

Det kan hun da bruge til noget, kan hun ikke?

Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Hej Chad

Lidt en lortesituation at stå i Sad

Nu skriver du at ingen kontrakt har på at hun vil ville investere de 15.000 kroner, men er der ingen form for mails, hvor der fremgår nogle betingelser for investeringen på 15.000 kroner?, hvis du kan finde nogle betingelser, så kan det være at hun slet ikke har krav på at forlange de 15.000 kroner tilbage.

Hej!

 

Mener at der har været nogle e-mails hvor vi har skrevet lidt rundt omkring betingelserne for pengene, såfremt projektet skulle gå konkurs.


Men projektet gik aldrig konkurs. Og hun krævede dem tilbage helt ude i det blå. Og jeg mener også, at jeg har skrevet til hende i nogle mails, at såfremt det skulle gå konkurs, ville jeg sælge ud af udstyr og dermed give hende pengene tilbage afhængig af hvad det indbringer tilbage.

Men det kan hun da ikke bruge til noget kan hun? Og lige et spørgsmål til. Kan mails bruges som beviser? Dumt spørgsmål men ja. Og kan hun da bruge mine mails til noget?

Og sådan som du ser det, har hun krav på at forlange de penge tilbage?

Ps. var du ironisk det med en lortesitutation at stå i, haha? 

 

 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ChadMB:
Kan mails bruges som beviser?

Det danske retsvæsen er bygget sådan op, at alt kan bruges som bevis. - Hvor stor vægt det tillægges afgøres så af dommeren!

Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

ChadMB:
Kan mails bruges som beviser?

Det danske retsvæsen er bygget sådan op, at alt kan bruges som bevis. - Hvor stor vægt det tillægges afgøres så af dommeren!



Tak for det hurtige svar. Men hvad kan hun sagsøg for mig eksempelvis? Og såfremt jeg taber det, hvad kan konsekvenserne være? 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg var dig ville jeg sove trygt om natten.

Mener der er meget lille risiko for at hun kan vinde en sag om at få mere end hendes del af et evt. salg retur. - Og det har du allerede tilbudt hende.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen ironi anvendt...

Ja for selve samtalerne i mails, kan tolkes til deciderede aftaler, som er juridisk bindende.

Om hun har krav til at forlange pengene tilbage, er svært at sige. Du skriver selv at du på eget initiativ udvider projektet, og som jeg opfatter det, så er det sket uden at konsultere hende. Det kan man vel i og for sig godt tolke, som kontraktbrud. Så selvom projektet måske blev bedre af det, jamen så var det som du udlægger det ikke en del af den oprindelige aftale.

Men om hun vil gå i retten for 7.500 kroner, ja jeg gad fandme ikke.

Som du fremlægger det, er der ikke nogen klare aftaler imellem, jer og derfor kan jeg ikke lige se, hvorfor hun skulle føle sig 100% sikker på at vinde.

Jeg tror bare at hun slynger "jeg tager den i retten" ud, fordi det er nemt, og på nogle virker afskrækkende.

Hvis du ikke har betalt hende de "første" 7500 kroner igen endnu, jamen, så ville jeg lige bruge et par timer hos en advokat. Stik advokaten de mail i har udvekslet, forklar ham situationen, og så kan han lynhurtigt sige, om hun har det mindste at komme efter.

Jeg må nok indrømme, at jeg som investor heller ikke ville have brudt mig om at du, henover mit hoved udvidede projektet, og tidshorisonten, uden forudgående aftale.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)