Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der med skat og moms ved en konkurs?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Som overskriften siger, hvad sker der med skat og moms ved en konkurs?

Jeg er godt klar over at personen hæfter personligt ved et i/s, men hvad med et ApS, A/S eller SMBA?

Ryger det ned i et tomt hul, eller vil det fx være direktøren der hæfter?
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Det er desværre alle os andre regningen havner hos ;o)

Mvh

Niels

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Vil det sige hvis et ApS skylder 300000 i moms, og 200000 i skat, at pengene bare er tabt for statskassen og det er os andre der skal betale?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

som udgangspunkt er det dig og mig som betaler over skatten så. Dog kan det bestemt ske, at skat og moms ser på, om ejeren og eller ledelsen har drevet virksomheden forsvarligt, har sikret kapitalberedskabet og sikret betalingsevnen i forhold til de forpligtelser selskabet løbende har påtaget sig. 

Ofte vil kapitalen være tabt længe inden og har man ikke i ledelse/ejer fået givet korrekt oplysninger i forbindelse med f.eks. årsrapport og har man forsat med at gældsætte sig - også overfor moms - og andre kreditorer ud over et tidspunkt hvor det burde ha været klart man ikke kunne betale, så kan ledelse/ejer blive personligt ansvarlige. Jeg mener moms gør en del ud af se på den mulighed hvis de får store tab som kan lugte.

Moms vil også ha høj prioritet jo, når evt aktiver skal sælges - hvor de står først normalt mener jeg.

(skat vil sjældent tabe hvis virksomheden har stort underskud og går konkurs da der jo så normalt ikke vil være selskabsskat at betale - og ejers og ledelsens personlige skat er jo deres personlige sag. Har de hævet løn i selskabet uden at indbetale skat for deres egen løn i firmaet, vil der givet blive rejst sag).

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Brian Olsen:
Vil det sige hvis et ApS skylder 300000 i moms, og 200000 i skat, at pengene bare er tabt for statskassen og det er os andre der skal betale?

Som suplement til Cookies svar har det så ogaå den betydning at ledelse mv. ender i et register hos SKAT, hvis SKAT's tab overstiger 50.000 kr. Den registrering gælder i 3 år og kan medføre at SKAT stiller krav om sikkerhed ved forsøg på ny virksomhedsstart.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Olsen:
Vil det sige hvis et ApS skylder 300000 i moms, og 200000 i skat, at pengene bare er tabt for statskassen og det er os andre der skal betale?

ja som udgangspunkt - men som du også har læst, kan ledelse og ejere godt risikere at ha optrådt så de bliver personligt ansvarlige og så hænger de selv på momsen - men jo ikke hvis det har været drevet forsvarligt og det ex bare er dårlige tider eller kunder der er gået konkurs osv.

Når vi taler skat så taler vi jo kun selskabsskat - ikke ledelsens eller ejerens personlige skat, for den hænger han på, og selskabsskat vil der ikke så ofte være ved en konkurs hvor der jo generelt ligger flere år med underskud foran og et stort underskud ved konkursen og dermed oftest ingen skat der jo kun fremkommer ved overskud.

Alle der har leveret til det ApS og har penge til gode kan også kigge i vejviseren efter deres penge i de fleste fald desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

som udgangspunkt er det dig og mig som betaler over skatten så. Dog kan det bestemt ske, at skat og moms ser på, om ejeren og eller ledelsen har drevet virksomheden forsvarligt, har sikret kapitalberedskabet og sikret betalingsevnen i forhold til de forpligtelser selskabet løbende har påtaget sig. 

Ofte vil kapitalen være tabt længe inden og har man ikke i ledelse/ejer fået givet korrekt oplysninger i forbindelse med f.eks. årsrapport og har man forsat med at gældsætte sig - også overfor moms - og andre kreditorer ud over et tidspunkt hvor det burde ha været klart man ikke kunne betale, så kan ledelse/ejer blive personligt ansvarlige. Jeg mener moms gør en del ud af se på den mulighed hvis de får store tab som kan lugte.

Både og!

SKAT har/havde en intention om at sidde med ved selskabernes konkurs- og/eller tvangsopløsningsbehandling, men dette hører desværre til sjældenhederne (læs: aldrig), hvilket også bevirker, at der sjældent statueres et hæftelsesgennembrud over kapitalejerne.

Cookie:
Moms vil også ha høj prioritet jo, når evt aktiver skal sælges - hvor de står først normalt mener jeg.

Nej, moms er et simpelt krav, som er sidestillet med andre kreditorer.

Cookie:
(skat vil sjældent tabe hvis virksomheden har stort underskud og går konkurs da der jo så normalt ikke vil være selskabsskat at betale - og ejers og ledelsens personlige skat er jo deres personlige sag. Har de hævet løn i selskabet uden at indbetale skat for deres egen løn i firmaet, vil der givet blive rejst sag).

Hmmm... SKAT vil tabe på manglende momsafregninger og eventuelle A-skat m.v..

Igen er det muligt at få tilbageholdt A-skat ved lønafregning til kapitalejerne tilbageført, således kapitalejerne hæfter for A-skatten personligt, men dette kræver ufravigelige beviser på, at der er sket en overtrædelse af den gældende lovgivning.

PS. Hvor ville det dog være ulige meget enklere, hvis de respektive myndigheder anvendte selskabsloven, årsregnskabsloven og skattelovgivningen og indførte de nødvendige tiltag overfor de selskaber, som har tabt kapitalen og/eller har forbehold i revisorpåtegningen, og ved fravalg af revision i disse selskaber ganske enkelt krævede årsregnskaberne revideret.

Men der er det åbenbart ingen vilje til, hverken fra de forskellige instanser eller politisk side, sørgeligt - Næh en håbløs ændring af selskabsloven med et formål - Nedlæggelse af Smba og indførsel af et misfoster kaldet IVS (Iværksætterselskab). Det var så min "brok" for i dagWink

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Nej, moms er et simpelt krav, som er sidestillet med andre kreditorer
TAK  vidste jeg ikke

Tonny Skov Pedersen:

Cookie:
(skat vil sjældent tabe hvis virksomheden har stort underskud og går konkurs da der jo så normalt ikke vil være selskabsskat at betale - og ejers og ledelsens personlige skat er jo deres personlige sag. Har de hævet løn i selskabet uden at indbetale skat for deres egen løn i firmaet, vil der givet blive rejst sag).

Hmmm... SKAT vil tabe på manglende momsafregninger og eventuelle A-skat m.v..

trådstarter dele jo op i 3000000 på moms og 200000 på skat, så det er jo lidt rodet så at sige at skat taber på momsen - Jeg svarede derfor for moms for sig og skat for sig- derfor jeg skriver selskabsskat - tror trådstarter hørte om moms for sig og skat i form af selskabsskat for sig - men jeg kan læse ham galtSmile

Taler vi firmaet selskabsskat - vil den vel ofte vil være meget lille da en konkurs ikke ofte følger efter år med positiv skat men du har da helt ret i manglende a-skatte indbetalinger jo bestemt kan være tilfældet. 

Hvad hvis ApS ejer selv har hævet løn men ikke indbetalt skat - (se bort fra hvis det er som del af alle de andre ansatte for sidste måned) - systematisk bare hævet løn i slut året - men ikke indberettet og betalt sin skat - vil det så ikke kunne ramme ham selv - da det jo vil ligne aktionærlån?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis virksomheden har skat/moms tilgode? Hvad sker der så med de penge?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Netmille:

Hvad hvis virksomheden har skat/moms tilgode? Hvad sker der så med de penge?

Hvis der er aktiver i selskaber, herunder tilgodehavende moms/skat, så vil der blive udpeget en likvidator/kurator af skifteretten til at afvikle selskabet, hvor bl.a. aktiverne anvendes til kuratorens vederlag m.v..

Hvis der er aktiver, som overstiger kurators vederlag, så vil der kunne udbetales overskudsandele til selskabets kreditorer.

Tonny

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)