Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stigende interesse for MLM

Side 11 ud af 14 (137 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 18:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper72:

Min pointe var at du ikke bare tester noget med den begrundelse at det er gratis

Hvis man har lidt af søvnproblemer i flere måneder, og der kommer en person og tilbyder et plaster, der kan afhjælpe problemet, så tror jeg nu nok man gør - specielt hvis det betyder, at man så kan undgå at proppe sig med medicin. (hvor man jo OGSÅ er forsøgskanin, for nu at at åbne en lille smule for posen vedr. medicinalindustrien) ;-)

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 18:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:
Hvis man er i tvivl og har ægte interesse i plastrene - så kan man jo bare prøve dem!

Er det så enkelt? Jeg har faktisk fått dem demonstrert en gang, men jeg merket absolutt ingen effekt. Er det tilstrekkelig til å konkludere med at de ikke virker? Nei. Hvis noen sier at de opplever effekt, kan vi da konkludere med at de virker? Nei. For å avgjøre om plastrene har effekt kreves en test som eliminerer placebo. Jeg har foreslått en enkel test for norske Lifewave-selgere, men ingen har tatt imot utfordringen.

Årsaken til at homeopati, ørelys, detox, kvantemedisin og andre totalt virkningsløse kurer fortsatt selger er fordi mange opplever at det virker for dem uten å forstå at det er placebo. Slik er det også med Lifewave, mange opplever at det virker. Den kliniske effekten er imidlertid ikke tilstede når man tester det kontrollert for placebo.

Det er riktig at diskusjonen handler om MLM, ikke om Lifewave, men den illustrerer godt at det er en tydelig sammenheng mellom evnen til å lese forskning og evnen til å gjennomskue pyramidespill. Derfor er pseudo-vitenskapelige produkter det som selger best gjennom MLM. Disse selskapenes målgruppe er personer som ikke evner å skille mellom pålitelige og upålitelige kilder. Man kan faktisk også finne en økonomisk "placebo-effekt" ved at deltakerne opplever at de har suksess mens de i virkeligheten taper penger.

PS. Nettopp nå ble Robert Harting verdensmester i diskos. Han reagerte med å rive av seg drakten, og han brukte tilsynelatende ikke Lifewave-plaster.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

4brooker:
Disse "studiene" som du mener er "masser av beviser" er svært lite verdt. Her er de viktigste ankepunktene:
- manglende blinding
- ingen kontrollgruppe
- studiene er gjennomført av Lifewave-ansatte eller personer med tette bånd til Lifewave
- det er snakk om små pilotstudier som det er umulig å trekke pålitelige konklusjoner av selv med positivt resultat
- de er ikke publiserte i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter, men flere av dem derimot i tvilsomme alternative tidsskrifter
Herre Gud, disse vildfarne får fremfører jo blot hvad de har lært. Forskellen på dem og en brugtbilsforhandler er, at brugtbilsforhandleren véd hvornår han taler usandt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 19:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

4brooker:
Er det så enkelt? Jeg har faktisk fått dem demonstrert en gang, men jeg merket absolutt ingen effekt. Er det tilstrekkelig til å konkludere med at de ikke virker? Nei.

I min verden er det tilstrækkeligt til at konkludere, at de med stor sandsynlighed ikke virker på dig - men det er ikke tilstrækkeligt til at konkludere, at de IKKE virker på nogen. 

4brooker:
Hvis noen sier at de opplever effekt, kan vi da konkludere med at de virker? Nei.

For rigtig mange mennesker - så JO! Så er det tilstrækkeligt. På nøjagtig samme måde, som man heller ikke kan bevise, at akupressur, akupunktur, yoga mv. virker - men rigtig mange mennesker er tilfredse med deres egen vurdering. 

F.eks. - hvis jeg tager til en yogatime, og føler mig afslappet bagefter, så vil jeg mene, at skidtet virker - upåagtet hvad et eller andet lægevidenskabeligt tidsskrift måtte mene om emnet - og stort set samtlige mennesker i verden tænker på denne måde... 

UNDTAGEN, når man gerne vil modbevise noget, eller insisterer på at have ret - så er der pludselig ikke grænser for alle de beviser man kræver. 

Længere er den sådan set ikke. 

For nogle 100 år siden var videnskaben 100% sikre på, at jorden var flad, og de videnskabsfolk, der mente noget andet blev latterliggjort. Måske finder man om nogle 100 år ud af, at vestlig lægevidenskab har taget fejl, og de "alternative tosser" havde ret. 

Hvem ved!? Smile

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 19:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
For rigtig mange mennesker - så JO! Så er det tilstrækkeligt.

Det er heldigvis slik at det ikke er denne forståelsen som ligger til grunn for lovgivningen når det gjelder markedsføring og helsepåstander. Lifewave reklamerer med konkrete helseeffekter som ikke kan dokumenteres, og det er ulovlig.

Allan I:
På nøjagtig samme måde, som man heller ikke kan bevise, at akupressur, akupunktur, yoga mv. virker - men rigtig mange mennesker er tilfredse med deres egen vurdering.

Fordi noen svært kloke mennesker har klart å definere den vitenskapelige metode og forkaste slike tankefeil som du her gjør, har menneskets forventede levealder steget dramatisk de siste hundre år. Det finnes dessverre også ganske mange dansker og nordmenn som har vært tilfredse med sin egen vurdering av metamedisinen. For flere av disse har det kostet dem livet å stole på Lars Mygind og hans kvakksalver-sekt.

Allan I:
For nogle 100 år siden var videnskaben 100% sikre på, at jorden var flad, og de videnskabsfolk, der mente noget andet blev latterliggjort.

Dette er en seiglivet myte som særlig benyttes til å forsvare alle slags tøysete metoder, men det er altså helt feil. Les om dette her. Hva gjør du nå? Innrømmer du at du tok feil og slutter å bruke dette argumentet, eller fortsetter du å mene at jeg bare har et annet perspektiv?

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 20:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Beviser for om et produkt virker eller ej skal måske ses i et andet lys. Hvis det værste er at det ikke virker hvad er så alternativet. 

Jeg mener man skal tænke over hvorfor der er så mange bare i Danmark tager medicin. Faktisk er der over 700.000 som tager over 5 forskellige typer medicin inden for et halvt år.

Op mod 100.000 bliver indlagt hver år pga, medicin.

Men 5000 mennesker i Danmark dør hvert år. HVERT ÅR.

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/sygdom/ECE1941430/mange-doer-af-forkert-medicin/

Når man ser det i det lys så er jeg ikke i tvivl om jeg skal spise egne produkter og tilføre kroppen de rigtige bygge sten. 

Bare et så simpelt sted som sove medicin kan de rigtige mineraler giv ro i kroppen og en naturlig søvn. Men går du til læge får du ikke det at vide, men får i stedet en recept. 

Man kan vælge at stole på autoriteten eller tage skeen i egen hånd eller hvad siger du? 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 20:07 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
Dette er en seiglivet myte som særlig benyttes til å forsvare alle slags tøysete metoder, men det er altså helt feil. Les om dette her. Hva gjør du nå? Innrømmer du at du tok feil og slutter å bruke dette argumentet, eller fortsetter du å mene at jeg bare har et annet perspektiv?

I modsætning til så mange andre herinde, så har jeg intet imod at indrømme, når jeg tager fejl.

OG DET GJORDE JEG TYDELIGVIS HER! 

Jeg troede den med den flade jord var sand!

Jeg har endda læst om videnskabsmænd som i sin tid blev sat i fængsel for at mene, at jorden var rund. 

Jeg ville dog aldrig tro på dig blot på grund af en artikel på Wiki - men nu slog jeg det op, og kunne læse det samme på videnskab.dk. 

Så derfor er jeg nu af den overbevisning at det er skrøne - med mindre nogen kan dokumentere noget andet.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at både lægevidenskab og videnskab førhen har taget fejl, og at både videnskab og lægevidenskab førhen er blevet taget i at fuske med resultater.

Derfor er vi igen tilbage til, at man tror på det, man selv finder rimeligt, eller logisk, eller plausibelt.  

Men at bruge "den flade jord" som eksempel holder så til gengæld ikke, kan jeg godt se. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 20:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
Jeg har endda læst om videnskabsmænd som i sin tid blev sat i fængsel for at mene, at jorden var rund. 

Kanskje det bare er Erasmus Montanus du husker?

Allan I:
Derfor er vi igen tilbage til, at man tror på det, man selv finder rimeligt, eller logisk, eller plausibelt.

Ja, og det er nettopp dette promotører av alternativ behandling og tvilsomme MLM-selskaper utnytter. Man skaper en forventning om effekt, og pasienten ønsker en effekt (særlig når det er dette pasienten skal bli rik av å videreselge), og dermed opplever man også en effekt som man forklarer som et klinisk resultat av behandlingen. Dette er et psykologisk fenomen som kalles priming som potensielt forsterker placebo-effekten. Det er ikke ulovlig å oppleve placebo-effekt, men det er ulovlig å markedsføre placebo-effekt som klinisk effekt slik Lifewave gjør.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 21:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
Kanskje det bare er Erasmus Montanus du husker?

Ja - højst sandsynligt. 

4brooker:

Allan I:
Derfor er vi igen tilbage til, at man tror på det, man selv finder rimeligt, eller logisk, eller plausibelt.

Ja, og det er nettopp dette promotører av alternativ behandling og tvilsomme MLM-selskaper utnytter.

Se, nu er vi igen tilbage til, at du bruger delvise udtalelser og delvise fakta, til at forsøge at nå til en endegyldig sandhed. 

Du kan på ingen måde bevise, at det er deres motivation for at udtale sig som de gør.

Personligt er jeg ikke i tvivl om, at mange homøopater er 100% overbevist om, at det de gør har en effekt. Og de udøver det ikke udelukkende fordi de kan få økonomisk vinding - men fordi de rent faktisk mener at de hjælper folk. 

Derfor angriber jeg ikke denne videnskab - jeg holder mig bare fra den - for jeg tror ikke selv på den. 

Til gengæld markedsfører jeg selv colostrum, som nogen mener er en revolution inden for kosttilskud, og andre mener det er komplet virkningsløst på voksne mennesker.  

Personligt er jeg bedøvende ligeglad - jeg testede det selv, inden jeg begyndte at markedsføre det, og står 100% inde for det - upåagtet om jeg skal tjene penge på det eller ej. 

Kunne jeg finde på at "lokke" folk til at basere deres økonomiske fremtid på det? Nej - det kunne jeg ikke. Men jeg vil til enhver tid hævde, at det kan forbedre folks helbred. 

Derfor synes jeg det er letkøbt at sige, at der altid ligger fup-motiver bag enhver "alternativ" markedsføring. 

I øvrigt vil jeg vove den påstand, at 95% af al markedsføring er fup - det ligger jo ligesom i konceptet, at selvom du ikke har markedets bedste produkt, så skal du stadig have kunderne til at TRO, at du har markedets bedste produkt. 

I de fleste reelle MLM-firmaer kan du i det mindste få lov at teste - INDEN du køber og INDEN du vælger om du vil kaste penge efter at blive forhandler. 

Kald det priming, confirmation bias, tro, ønsketænkning - whatever du vil. Jeg holder stadig på, at der kan ligge mange andre motiver og holdninger bag, end økonomisk vinding eller ønske om at fuppe andre. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 23:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
Personligt er jeg ikke i tvivl om, at mange homøopater er 100% overbevist om, at det de gør har en effekt. Og de udøver det ikke udelukkende fordi de kan få økonomisk vinding - men fordi de rent faktisk mener at de hjælper folk. 

Det er fullstendig korrekt, men for pasientene er det en mager trøst om de blir lurt med eller uten overlegg. Juridisk sett slipper man ikke unna med å markedsføre homeopati som effektiv kreftbehandling selv om man selv er hellig overbevist om at det hjelper. Selv de fleste som driver med grov kriminalitet finner en måte å rettferdiggjøre handlingene overfor seg selv, men det er sjelden en formildende omstendighet.

Allan I:
Derfor synes jeg det er letkøbt at sige, at der altid ligger fup-motiver bag enhver "alternativ" markedsføring. 

Her er du inne på noe veldig vesentlig. Altfor mange tar for gitt at alle som selger homeopatiske piller, himalaya-salt, jordingslaken og Lifewave-plaster lurer sine kunder med overlegg. Derfor føles kritikken svært urettferdig, fordi man selv kun har oppriktige planer om å hjelpe andre mennesker (og samtidig tjene litt penger). De har absolutt ingen intensjoner om å svindle eller lure noen og blir såret og fornærmet når noen forteller dem at de deltar i et pyramidespill. De som har vervet dem er gjerne også personlige venner eller familie, og de nekter å tro at disse kan ha svindlet dem.

WMI var det første nettverksselskapet jeg satte meg grundig inn i, og det som overrasket meg var hvor "normale" og sympatiske de fleste som deltok i dette pyramidespillet var. Det var selvsagt noen kyniske gribber i toppen av pyramiden, men de var i mindretall. Det var dette som gjorde meg så rasende på personene som stod bak dette og som fikk vanlige og ærlige mennesker til å utbrede svindelen for seg i tillegg til å loppe dem for betydelige summer. Det samme ser man med Lifewave der David Schmidt & co. har klart å kombinere pseudovitenskap, pyramidespill og sjarm på en slik måte at helt vanlige og lovlydige mennesker biter på agnet. Det har altså liten hensikt å beskylde de flere tusen danske Lifewave-representanter for å være svindlere, de har rett og slett bare blitt grundig lurt av en meget pent innpakket svindel. Når de blir konfrontert med de lite hyggelige fakta om selskapet og produktene, er den mest naturlige reaksjon å forsvare sitt eget valg, altså kognitiv dissonans.

Mange får bange anelser når de oppdager at ting ikke er så rosenrøde som toppnettverkerne forkynner. En av metodene for å rettferdiggjøre det man er med på er å finne tilsvarende feil andre steder. Dette kan være konspirasjonsteorier om legemiddelindustrien, forestillinger om at alle bedrifter er bygget opp som pyramider, kritikken er kun misunnelse og jantelov, vitenskapen har tatt feil mange ganger før, eller at 95 % av all markedsføring er "fup". Man bygger da opp sitt personlige arsenal av gode bortforklaringer som man kan bruke for å rettferdiggjøre sin deltakelse, først og fremst overfor seg selv, men også når man blir konfrontert av venner og familie. MLM-selskapene sørger for at disse mytene og vrangforestillingene effektivt blir distributert ut til sine representanter, fordi det sørger for mere penger fra hver enkelt representant før de gir opp.

En av Adolf Hitlers største forbrytelser var at han gjorde et helt folk til nazister og dermed medskyldige i verdenshistoriens verste folkemord. På samme måte kan man si at MLM-selskap som Lifewave, Innerlight og Asea gjør millioner av mennesker medskyldige i helsesvindel.

Side 11 ud af 14 (137 indlæg)