Har lige været på en uges salgstræning i mit firma sammen med 11 nye sælgere, hvoraf et par af dem aldrig havde prøvet at sælge før. Allerede på tredje dagen var en af opgaverne at lave canvas salg - altså kontakte potentielle kunder, som ikke kendte til firmaet. En af pigerne, der kom fra en PA stilling i et advokat firma, og som altså ikke havde prøvet at sælge før, valgte at kontakte sin far, som er selvstændig erhvervsdrivende. Da vi bagefter evaluerede indsatsen, var der 2 ud af de 12 tilstedeværende, som mente, at det kunne man fandme ikke tillade sig - at sælge til sin familie. Resten syntes det var et genialt træk - fordi hun på den måde fik 100% ærlig feed back omkring hendes måde at præsentere sit produkt på. De 2 der var imod spurgte: "Hvad ville du have gjort, hvis han havde sagt ja" - hvorpå hun svarede, at så ville hun selvfølgelig have sendt en ordrebekræftelse, da hun jo havde valgt at kontakte ham fordi hun reelt mente, at han kunne være interesseret i produktet (online annoncering) - og ikke udelukkende fordi han var hendes far. Årsagen til dette indlæg er, at jeg er lidt overrasket over statistikken. Man ofte hører, at det er uetisk eller direkte forkasteligt at sælge til venner og familie, så jeg er lidt overrasket over at det kun var 2, der var imod ud af 12. Jeg troede egentlig det ville være mere ligeligt fordelt - eller måske endda med en overvægt af at folk var imod - det er i hvert fald det indtryk man får på Amino. Hvad siger I? Er det et reelt billede - eller en tilfældighed? |
I tilfældet, hvor produktet rent faktisk er brugbart for det familiemedlem jeg skulle kontakte, kan jeg ikke se noget forkert i at sælge til et familiemedlem. Hvis jeg kan stå inde for produktet og ved, at vedkommende kan få nytte af det - så er det jo win/win :)
Omvendt ville jeg ALDRIG sælge et abonnement på 3 par elendige underbukser om måneden eller lignende...