Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver man lykkelig af penge?

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Dertil kommer det faktum, at man faktisk kan købe ALT for penge.

Ja det kan man faktisk!!! Også kærlighed!
 
Jeg kender op til flere piger der vil sige I LOVE YOU for penge
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :
 
Lykken er bla. at kunne formå at komme hjem fra jagtmarken med et godt bytte, så stammens madforråd er sikret i en lang periode.
Penge/mad giver den sikkerhed der i mange tilfælde er tæt forbundet med lykke, så jeg mener helt klart at penge/et stort forrådskammer er en væsenlig del af "lykken"
 
Generelt giver "mega" mange penge ikke mere lykke end mange penge,..forskellen i grader af lykke, når man har mange penge,...er spørgsmålet om man kan finde udaf at bruge dem til noget der gør familien lykkeligerer.
 
Mvh. OLe
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
> Hvis du har prøvet at logge ind på din online bank og se
>at der nu er mere end 6 nuller på kontoen, så vil du opleve ægte lykke :)
 
Gælder det også hvis konen ikke har forladt soveværelset i over et år, og skyder skylden for sine psykiske problemer over på dig og det pres dit arbejde har lagt på familien?
 
Gælder det også hvis du ikke kan li' dit arbejde men alligevel tilbringer 45 timer i ugen på jobbet, fordi du ved at du ikke kan få noget så vellønnet andet steder?
 
Begge situationer er fra folk jeg kender til, ikke venners venner eller lignende - og hvor den ene "kun" har et par millioner er jeg sikker på at den anden er noget rigere end dig Mikkel.
 
Jeg er helt uenig... et af de mest mest tilfredse og glade par jeg kender, har almindelige lønmodtagerjob og bor i en 60kvm lejlighed. De er ikke rige og bliver det nok aldrig. Men de er i stand til at nyde deres arbejdsdag og er fantastiske til at bruge weekenderne sammen - jeg vil vove den påstand, at som enkeltfaktor ville jeg hellere have ægte og vedvarende kærlighed end 5 mio.
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy, jeg kender også millionærer som er meget lykkelige, og som bruger meget mere tid sammen end de fleste par. De kan netop bruge meget tid sammen fordi de ikke behøver at gå på arbejde for at tjene penge til huslån, billån, daginstitutioner etc. De arbejder den mænge de har lyst til. Så for dem er penge, og dermed økonomisk frihed, med til at gøre det muligt for dem at tilbringe meget tid sammen.

Men begrebet lykke er en sammensat størrelse. Det er ikke enten penge eller kærlighed eller noget tredje. Det er jo en sammensætning af mange faktorer, og for nogle er penge én af dem. Både det at have penge og manglen på samme. Men overskriften på denne tråd byder jo op til et ja/nej svar
 
mvh Carsten
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det synes jeg jo egentlig er forkert Carsten :)


At påstå at 6 nuller (og dermed mindst én million) bringer ægte lykke, bygger en underlig sort/hvid forestilling op om hvordan det fungere. Hvordan er pengene tjent, hvordan bliver de forvaltet, hvad har den enkelte af andre glæder - der er tusind underspørgsmål, der gør problemstillingen "Bliver man lykkelig af penge?" alt for bred. Især da penge og lykkelig er to centrale begreber, der nok bør defineres for at få en meningsfuld debat ud af det... ved samme lejlighed kunne man så splitte det op i 8 underprojekter, der hver kunne tage et semester at besvarer.
Når spørgsmålet lyder "Bliver man lykkelig af penge?", vil jeg påstå at det må blive et nej. Så længe jeg kan dokumentere én eneste person, der har mange penge, men ikke er lykkelig, kan man ikke drage den konklusion.
Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er en ret interessant debat.
Jeg vil dog gerne have lov at vente med mit indlæg til jeg bliver rig, så jeg har bedre mulighed for at besvare spørgsmålet.
 
Meen, det hænger dog lidt sammen tror jeg. Altså lykke og penge.
At have økonomisk mulighed for at realisere de drømme man går rundt med, eller
at kunne hjælpe venner/familie må efter min mening kunne gøre en lykkelig.
 
Skulle penge ikke være lykken kan man da have en masse sjov mens man er ulykkelig!

Med venlig hilsen
Kenneth Skou

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg forstår slet ikke din sammenligning Tommy - jeg synes det er dig der ser det hele sort/hvidt. men hvis du ikke synes du bliver lykkelig af penge, så er du da meget velkommen til at sende dem til mig - jeg bliver nemlig lykkelig af dem, og jeg ville da blive endnu mere lykkelig hvis jeg kunne fjerne den kedelige monetære belastning du må lide under. Du minder mig lidt om en budistisk fotogragf jeg engang mødte i Las Vegas (af alle steder!) ...
 
Manden snakkede meget om hvor ligegyldigt alt det jordiske gods, penge og alt der der var. Lykke kommer indefra! Lykke skabes mellem mennesker. Penge er ligegyldige og materielle goder overflødige. ... blablabla ... han var ikke til at stoppe ... lige indtil en fyr ved bordet pegede på hans højre arm og sagde: Giv mig dit Rolex! Det ville han naturligvis ikke - og så fik vi lukket munden på ham

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Så må jeg formulere mig dårligt. Min pointe er, så kort jeg nu kan gøre den: Bare fordi man har +1mio på kontoen, er det ikke ensbetydende med at man er lykkelig - som du jo ellers påstår i en lige så kort formulering.
 
 
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Meget underholdende diskussion. 
Jeg tror, at den stigende andel af befolkningen der kan kaldes "fattig" (her tænker jeg ikke på iværksætterne) ville føle sig lykkeligere med blot få tusind kroner mere om måneden. Mens forskellen på graden af lykke med hhv. 100 og 200 milliarder på kontoen sikkert ikke er nævneværdig (jeg indrømmer at sidstnævnte bygger på ren spekulation fra min side).  
 
Lige et par advarende ord om rigdom:
  • Tiggende venner og slægtninge, og efterfølgende behov for at isolere sig socialt
  • Topskatten
  • Dekandent  og sundhedsskadelig livsførelse
  • Du kommer ikke i himlen (iflg. Bibelen)

 


Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes stadig du blander tingene sammen, Tommy, når du ligger en en snævertsynet forudsætning ind i spørgsmålet om penge gør lykkelig. Spørgsmålet var ikke om man ville være rig og samtidig have en sur kone - eller det omvendte. Med samme logik kunne jeg så spørge: Vil du virkelig gerne undvære den million, hvis du samtidig skal leve med en kone dig er konstant sur på dig? Vil du heller være fattig og ulykkelig - end rig og lykkelig? Sådanne sammenligninger giver ingen mening i forhold til det isolerede spørgsmål om man bliver lykkelig af penge.
 
Så, alt andet lige skal man altså være mere end almindelig kommunistisk indstillet, efter min mening, for ikke at blive mere lykkelig af penge :)
 
 
Side 3 ud af 5 (46 indlæg)