Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver man lykkelig af penge?

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Yderst spændende debat :)

I kunne fx. spille spøgsmålet til Janus Friis, han må om nogen kunne komme med et konkret svar. Han har realiseret sin forretningen til et ok plus på kontoen ;)

Jeg tror ikke nødvendigvis at man bliver lykkelig, men ting bliver nemmere.

Man kan også vende det om og spørge om man bliver ulykkelig?!

Cheers Frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det synes jeg egentlig ikke Mikkel :)

Min eneste pointe er, at man aldrig kan dokumentere at penge er lig med lykke.  Når man stiller det spørgsmål, går man som udgangspunkt ud fra at alle der ikke har penge ikke er lykkelige - var du ulykkelig dengang du lavede det indenfor musikken som du elskede, men ikke hev millioner hjem på?
 
>Sådanne sammenligninger giver ingen mening i
>forhold til det isolerede spørgsmål om man bliver lykkelig af penge.
 
Jo, for den sammenligning viser at folk ikke nødvendigvis finder lykken sammen med millionerne, og at folk ikke nødvendigvis må undvære lykke bare fordi de ikke har en million på kontoen.
 
>Så, alt andet lige skal man altså være mere end almindelig kommunistisk
>indstillet, efter min mening, for ikke at blive mere lykkelig af penge :)
 
Som grundregl vil jeg da tro at de fleste bliver mere tilfredse, og til dels lykkelige, med deres tilværelse i takt med at de får en sund økonomi. Men omvendt ved jeg med 100% sikkerhed også, at familier er blevet splittet af, fordi et generationsskifte skabte splid, og at de efterladte følte sig lykkeligere i den situation der var før den gamle krassede af og gjorde dem rigere.
Jeg mener ikke at man entydigt kan sætte rigdom lig lykke og fattigdom lig manglende lykke og udelukke det omvendte.
Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Om penge gør lykkelig?

Har selv levet på uendeligt skrabet budget, og da der 'pludselig' var rigeligt med penge, var jeg et væsenligt gladere menneske.

...så ja!

Om det er det eneste kriterie for (den 100% subjektive opfattelse af) lykke? Næh!

Men for pokker hvor det hjælper...
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis nu penge ikke gør en lykkelig, hvorfor er der så så mange der gerne vil blive rige? Hvis man ikke blev mere lykkelig af det? Det giver jo ingen mening, så på en eller anden måde må man få lidt mere lykke? Det er jo det samme med hvorfor folk bliver gift, for at leve lykkeligt osv,... så på en eller anden måde bliver i alle lykkeligere af penge, men i tør ikke sige det, pga janteloven.

 Men som mikkel også sagde hvis penge ikke giver jer lykke, så send pengene til mig, så får i jo  mere lykke, og det samme gør jeg. (Ønsker i ikke at gøre dette, så er i jo oså enige med mig i at penge gør en lykkeligere til en vis grad! )
 
 
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Som det første vil jeg sige mange gange tak til alle jer der taget jer tid til at udfylde vores spørgeskema.

Vi kan se vores emne har startet noget af en debat herinde, og det er vi glade for. Vi har med stor interesse læst jeres svar igennem. Vi vil tillade os at bruge nogle af jeres meninger og udsagn (naturligvis 100% anonyme) i vores projekt. Skulle nogen ikke ønske at blive citeret eller på anden måde lade os anvende deres meninger/udsagn i vores projekt må i venglist gøre os opmærksomme på dette, enten ved at svare her eller sende mig en e-mai..

Indtil videre må vores konklusion være, at det er meget subjektivt. Dog er vores opfattelse, at alle der har været helt der nede hvor at pengene kun lige med nød kunne dække de mest basale behov, ikke er et sekund i tvivl om at penge gør en lykkelig.

Vores egen konklusion på emnet er indtil videre, at penge ikke direkte skaber lykke, men hvis man kan finde ud af at forvalte dem rigtig, kan de bruges til at skabe lykke. Der er ingen tvivl om at penge ikke alene kan gøre et ulykkeligt liv lykkeligt, men de er efter vores opfattelse et "hjælpemiddel", med stort H ;-)

Igen vil vi takke mange gange fordi i har brugt jeres tid på at udfylde vores spørge skema, og ligeledes skrevet jeres meninger herinde, det sætter vi stor pris på.

PS dette skal ikke opfattes som en "afslutning" på debatten, men da vi får rigtig travlt resten af ugen er vi bange for at vi i farten ville glemmte at få givet udtryk for vores taknemmelighed :-)

Med Venlig Hilsen
Henrik Hansen
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/17/2006 8:11:57 PM Forfatter: henrikh 

 Dog er vores opfattelse, at alle der har været helt der nede hvor at pengene kun lige med nød kunne dække de mest basale behov, ikke er et sekund i tvivl om at penge gør en lykkelig.
 
Vrøvl! - Jeg har været dernede, og er uenig - altså er det ikke alle, som er enige.
 
Læs desuden denne artikel om lykkelige mennesker i Afrika: http://www.uwyo.edu/news/webclips/showrelease.asp?webclipid=343
Hvordan mon borgere i fattige lande bliver forelsket i hinanden? - Det kan de ikke - de har jo ingen penge?
 
Penge kan rydde nogle praktiske problemer af vejen, og kan dermed være medvirkende til at skabe bedre forudsætninger for lykke.
 
mvh Hans
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

>Det er jo det samme med hvorfor folk bliver gift, for at leve lykkeligt
>osv,... så på en eller anden måde bliver i alle lykkeligere af penge, men i
>tør ikke sige det, pga janteloven.

For at sige det som det er: Luk nu røven med den forpulede jantelov. Jeg har sgu da ikke janteloven i baghovedet når jeg sidder og skriver her, jeg har mine venner, familie og forretningsforbindelser og mit eget liv som empirisk grundlag for min opfattelse af hvordan tingene hænger sammen.
 
>Men som mikkel også sagde hvis penge ikke
>giver jer lykke, så send pengene til mig, så får i jo 
>mere lykke, og det samme gør jeg.
 
Har vi sagt at man blive mere lykkelige af færre penge? Nej! Så stop nu også med det ugennemtænke fis om at sende penge til jer, for derved at gøre begge parter lykkelige - den del hiver I ud af den blå luft.
 
Det oprindelige bidrag som jeg ønskede at komme med, postede jeg den 17-1-2006 4:14:49 PM. Kort resume: Man kan aldrig entydig sige at flere penge er lig med mere lykke og selve problemformuleringen mangler definitioner af centrale begreber for at kunne diskuteres.
 
Med ovenstående (samt en tilslutning til Hans' beskrivelse af hvordan penge kan fjerne barrierer) vil jeg lade jer diskutere videre uden min indblanding.
 
 
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/17/2006 8:09:32 PM Forfatter: CeeKeD
Hvis nu penge ikke gør en lykkelig, hvorfor er der så så mange der gerne vil blive rige? Hvis man ikke blev mere lykkelig af det? Det giver jo ingen mening, så på en eller anden måde må man få lidt mere lykke? Det er jo det samme med hvorfor folk bliver gift, for at leve lykkeligt osv,... så på en eller anden måde bliver i alle lykkeligere af penge, men i tør ikke sige det, pga janteloven.Men som mikkel også sagde hvis penge ikke giver jer lykke, så send pengene til mig, så får i jo  mere lykke, og det samme gør jeg. (Ønsker i ikke at gøre dette, så er i jo oså enige med mig i at penge gør en lykkeligere til en vis grad! )
 
Jeg syntes egentligt at det er lidt "lousy" (tag det ikke personligt) at janteloven hives frem til at banke andre i hovedet fordi at vi ikke tror på at penge er lig lykke.
 
Nu er det ikke fordi jeg kender mange rige, men jeg kender da et par gutter der tjener den store hyre hjem til dem og familien, de knokler virkeligt, og det har jeg enorm respekt for! men alligevel kæmper de som vi andre med dagligdags problemmer og bekymringer, som ikke engang mange penge kan gøre noget ved. Er de lykkeligere? nej, det er de ikke, og jeg er hellere ikke ulykkelig fordi jeg ikke tjener særligt meget.
 
og ved du hvad, lykke, som jeg definerer den kan hellere ikke købes for cool cash... ellers var det vel osse for let?
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/17/2006 7:12:26 PM Forfatter: Mikkel deMib
Så, alt andet lige skal man altså være mere end almindelig kommunistisk indstillet, efter min mening, for ikke at blive mere lykkelig af penge :)

Jeg er absolut ikke kommunistisk indstillet, men jeg er en af de typer der ikke interreserer mig særligt meget for penge, for mig er det et nødvendigt onde, sådom at familien gerne skulle have lidt spise, lidt tråd på kroppen , og en sommerferie eller to, og psx til ungerne... Om jeg skal holde samtale med mit køkken eller bad for den sags skyld er derimod temmeligt ligegyldigt, bare de bukser jeg har på ikke er for mange huller i
 
Undersøgelser viser at der i Danmark indenfor en hvis årrække erlavet nye køkkener for mere end 100 mia kr, samtidigt spiser danskerne fastfood som aldrig før, så man fristes til at sige:
 
At danskerne er lykkelig når de sidder i deres nye køkken og guffer deres frost pap pizza i sig 
 
Velbekommen!
 
 
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Indtil videre må vores konklusion være, at det er meget subjektivt.
 
- det er korrekt!
 Dog er vores opfattelse, at alle der har været helt der nede hvor at pengene kun lige med nød kunne dække de mest basale behov, ikke er et sekund i tvivl om at penge gør en lykkelig.
 
- det er så noget fordrukkent sludder. Du modsiger dig selv i selvsamme afsnit.
 
Jeg giver Hans fuldstændig ret. Så skal du læse tråden igennem igen. Nogle har skrevet at flere penge gør dem lykeligere. Men det er ikke alle.
 
Det her er et spørgsmål, som ikke gælder en teori eller praktisk erfaring. Det handler om menneskelige behov, og her er vi mennesker, heldvis forskellige.  Jeg vil gerne udfordre den psykolog, terapeut eller aminobruger, der påstår der er et entydigt svar på dette spørgsmål. Det kan være der er flere i samfundet der mener det ene, mere end det andet og der måske er en tendens. Men der er ingen ja/nej konklusion på spørgsmålet: "Bliver man lykkelig af penge?"  Det er et faktum, der ikke kan rykkes ved.
 
Prøv at spørge Frank Aaen (enhedslisten) om penge gør ham lykkeligere?
Prøv så bagefter at spørge Peter Nordvig(omstridt ejendomsmægler)?
- eller lidt sjovere, spørg om de ikke lige kan sætte sig sammen, for at finde en konklusion på dette spørgsmål
 
 
 
 
Side 4 ud af 5 (46 indlæg)