Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min arbejdsgiver nægte mig at starte egen virksomhed pga højt fravær?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 450
Fra  Validated ApS Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jelm.

Hvilken ansættelseskontrakt har du?

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar. 

Jeg har ingen loyalitetskonflikt overhovedet. Tvært imod så kører det på skinner, og jeg performer (målbart) som klart den bedste i mit team. Så ingen ko på isen der.

Der står intet i min kontrakt/husaftale som hindrer mig i at starte egen virksomhed, ud over at jeg ikke må bruge min arbejdstid, samt firmabetalte tlf, IT udstyr, software, kundedatabaser osv ifm egen virksomhed. - Hvilket jeg selvfølgelig er helt afklaret med. Så i princippet kunne jeg bare gøre det. Jeg vil dog gerne have helt rene linjer og har derfor bedt om accept. 

Mht mit fravær, ja så er det alt for højt. Men det er ikke noget jeg kan lave om på. Når man er syg er man syg. Jeg har ikke nogen "øv-dage" eller anden form for pjæk. Og at have en virksomhed ved siden af kan jeg ikke se vil påvirke mit fravær på nogen måde. Og selvom jeg en dag er noteret som "fravær", så er jeg alligevel på arbejde hjemmefra, hvilket jeg sagtens kan i min jobfunktion.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46510
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må også vælge at se det fra arbejdsgiver side. Jeg har personligt altid haft det i kontrakter med mine ansatte i lidt højere stillinger - at de skal lægge hele deres arbejdskraft i virksomheden. Jeg ville ikke synes om en sælger, der ud over at skulle fokusere på arbejdet og så ellers slappe af når han havde fri og bruge tid som han vil, gik hjem og punklede en vis del ud af bukserne, for så at møde træt og uengageret op på det jeg betalte for.

For mig er det ret oplagt i de fleste stillinger af en vis karat, at man ikke kan bestride dem samtidigt med et andet arbejde eller noget selvstændigt

At sygefraværet så er meget højt gør det jo ikke lettere, men derimod tror jeg som ikke han kan forbyde det totalt, hvis intet står i kontrakten om ikke at lave andet arbejde eller bruge sin fulde arbejdskraft på xxxx - Men fyre kan han jo så formentlig - samarbejdsvanskeligheder er svære at bevise sig uden om - så jeg vil sige. Enten eller, bliv og brug dine kræfter hvor du er, uden mere sygdom end absolut nødvendigt, eller søg andet arbejde, hvor du på forhånd siger, du driver selvstændig virksomhed, og du vil se, at det også der kan skubbe dig bag ud i køen, så hvorfor skulle nuværende være vild med det?

Et godt arbejdsforhold er lidt et side-ægteskab, hvor begge parter skal tage sig godt af hinanden og yde for hinanden, og ikke ha for mange sidespring

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jelm:
Mht mit fravær, ja så er det alt for højt. Men det er ikke noget jeg kan lave om på. Når man er syg er man syg. Jeg har ikke nogen "øv-dage" eller anden form for pjæk. Og at have en virksomhed ved siden af kan jeg ikke se vil påvirke mit fravær på nogen måde. Og selvom jeg en dag er noteret som "fravær", så er jeg alligevel på arbejde hjemmefra, hvilket jeg sagtens kan i min jobfunktion.

At have virksomhed påvirker en negativt og positivt hele vejen rundt. Det kan let gøre at du af og til må sidde oppe sent og arbejde og det gør at man ikke nødvendigvis er lige så frisk dagen efter. På den anden side vil mange nok pludselig forstå deres chef en hel del bedre. Dette er bare 2 af de helt åbenlyse men der er mange flere. En af de ting du vil lære når du selv er chef er at ja du er syg når du er syg men når du bedømmer dine medarbjedere gør du det ved at se på hvad der bliver leveret kontra hvad der bliver lagt af udgifter (løn, ledelse, matrialer mm.) Om en medarbejder levere dårligt på grund af sygdom, dovenskab, inkompetancer eller mangel på samarbejde kan kun bruges til at lave en handligsplan for at løse problemet. Mange medarbejdere forstår ikke at i denne sammenhæng kan "at løse problemet" let være at skille sig af med medarbejderen. Kort sagt det er koldt og kynisk men det er sådan det er når virksomhedden er presset og det er den eneste måde man kan sikre at det hele ikke går op i hat og briller.

Du må forstå at du jo ikke bare skal være bedre end de andre med det sygefraværd du har du skal faktisk være en del bedre end de andre. Samtidig skal du huske at sygdom slår ekstra hårdt da chefen højest sandsynligt skal finde en afløser. Det betyder at du højst sandsynligt skal være op mod 50% dygtigere end en kolega der aldrig er syg for at være en lige så god medarbejder.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)