Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det i orden at stjæle en forretnings ide ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 03:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iværksættere !

Er det i orden at stjæle en forretningside ?
 
Hvis i stødte på en succesfuld dansk internet/produktions virksomhed, som efter 6 måneder har opnået en utrolig stor succes men endnu ikke har udvidet konceptet til resten af verden, er det så i orden at "snuppe" ideen og starte op i andre lande ?
 
Det er en ide hvor der ikke er eller kan tages patent
 
Grunden til indlægget er, at min samvigtighed siger det ikke er i orden ! Jeg har selv prøvet at blive kopiret op til flere gange og har altid ment at det er en for let/fej måde at starte virksomhed på . Så er der nok nogen der vil sige, der har du svaret ! Ja, men hvis jeg ikke gør det, er der bare end anden der gør... Jeg står virkelig i et dilemma !
 
Hvad mener I ?
 
På forhånd mange tak.
 
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis nogen kopierer min idé, er det noget skidt, men hvis jeg kan komme til at kopiere andres, er det okay . Og det er ikke helt uærligt sagt: Jeg synes som dig, at det er ufint og for nemt, at plagiere andre - og i nogle tilfælde direkte ubetænksomt. Men tit er det faktisk ikke det der sker. Ofte bliver en idé drejet en smule under kopieringen, og så kan idéen altså ændre sig - til det bedre eller værre. Hvis idéen bliver skruet bedre sammen end hvad man selv har kunnet gøre, ja så mener jeg faktisk det er godt for idéen, i og med at kunden får et bedre produkt. Det er selvfølgelig træls for den der har brugt sved og tårer på at modne den, men omvendt går alting i stå, hvis den første også bliver den sidste. Der hvor jeg synes det er ubetænksomt, er der hvor en idé alene kopieres fordi man tror den er en nem vej til en ny Mercedes og den ikke bliver helhjertet implementeret, så får det nemt negativ effekt på ophavsmandens forretning. Konkurrence er godt - plat er skidt.

Hvis nu Pirelli, Firestone, Schønning eller Arve (eller hvem det nu var) havde tænkt - "Nå ja, Braark-Argh har jo allerede fået idéen til et hjul, så det må vi hellere lade ligge". Så var Le Mans løbene ikke hvad de er i dag (omend måske stadig lidt spændende). Omvendt er det lidt træls at se de mange fuldstændigt ens webbutikker, som intet nyt bibringer den idé de er kopier af. Butikker hvis eneste formål, helt åbentlyst er at tjene lette penge, efter devisen: "Hold kæft! Det kan jeg sgu'' også". Og på den anden side (jo, der er mange sider), så er det altså ikke kun idéen der koster arbejde... Men jeg synes i hvert fald under alle omstændigheder, at man skylder ophavsmanden til en idé, at den kopieres med et vist minimimum af engagement -  at man bliver en værdig konkurrent og måske endda kollega, i stedet for at blive en pain in the ass, der mudrer markedet.
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/17/2006 3:26:43 AM Forfatter:Mads Bro,
Hvis i stødte på en succesfuld dansk internet/produktions virksomhed, som efter 6 måneder har opnået en utrolig stor succes men endnu ikke har udvidet konceptet til resten af verden, er det så i orden at ''snuppe'' ideen og starte op i andre lande ?
 
... Jeg står virkelig i et dilemma !
Hvad mener I ?
På forhånd mange tak.

En anden mulighed er at du kan hive fat i virksomheden og spørge om du skal stå for den internationale ekspansion - vel at mærke hvis det er der dine kompetancer ligger.
 
Du kan få en del af kagen og din samvittighed er bevaret......
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mads.

Jeg tror ikke google og microsoft snakker og taler med hinanden omkring deres ide om at
markedsfører en søgeportal. Ved ikke om Martin spurgte Yahoo om det var iorden at kalde sin
danske portal Jubii :) ''tag den martin / just kidding''.

Du nævner at der ikke er pantent eller nogen form for krænkelse på noget område. Altså du skylder ikke
andre, at fortælle om din ide (som godt nok bygger på en andens ide). Om du skal henvende dig og spørge om du skal stå for den udenlandske del er jo helt op til dig - hvis du ser en fordel i at indgå samarbejde med firma - ja så er det da en god ide. Jeg tvivler bare på, om dette firma døjer med samme moralske dillema som dig. Måske de mener din ide er god - siger tak for den og går selv igang.

Min pointe er - (selv om du mener du stjæler en ide) - så er din ide jo alligevel et skridt videre, som måske vil blive ''lånt'' af eksisterende firma hvis ikke du sætter i gang nu. Som du siger - en anden kan jo også få tanken og gå i gang.

Vil ikke lyde hård og se mig selv fri for dillemaet som hedder ''etik'' - men man kan jo også skyde sig selv i foden ved at være lidt for ''etisk korrekt''. Omvendt kan du jo naturligvis også skyde dig selv i foden ved at ''låne lidt for meget'' og bevæge dig ind på andres områder. Jeg tror nærmere du skal tænke grundigt igennem om det kan betale sig at samarbejde og derved opnå resultat og goodwill eller om det har nogen betydning ''på længere sigt'' at starte op for dig selv.
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sundt med noget konkurrence....

Hvis der ikke var konkurrence på gode koncepter, så ville der jo ikke være noget innovasion.
 
Eksempel:
Læskedrikke; Jolly Cola kom på markedet langt tid efter Cocacola, og Jolly Cola har et godt marked herhjemme.
 
Div.rengøringsmidler; Ariel, og Biotex har begge colur og flydende. En af dem kom jo først på markedet.
 
Det samme sker i indenfor biler, tøj, IT, design osv.
 
- Når aktøren er på markedet, er der åbent for konkurrence. Det er konkurrencen der er med til at skabe bedre produkter, og udvikle nye. Det er sundt..
 
Der var mange kæmpe virksomheder, som ike var noget i dag, hvis de ikke havde kopieret produkter og koncepter..
 
Personligt ville jeg ikke have et problem med det, når produktet er på markedet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror nærmere du skal tænke grundigt igennem om det kan betale sig at samarbejde og derved opnå resultat og goodwill eller om det har nogen betydning ''på længere sigt'' at starte op for dig selv.

Nu er vi jo ikke i tilnærmelsesvis samme branche, så vores erfaring kan næppe overføres direkte, men... vores oplevelser er, at spiller man med åbne kort over for konkurrenterne, er der gode chancer for at opnå en vis grad af kollegaskab (tænk; på skrift ligner det næsten kogalskab ) og man kan på den måde få en vis synergieffekt virksomhederne imellem. Det er selvfølgelig en utopisk tanke, at man på denne lidt halvflippede hippiefacon altid kan åbne op, men prøver man i detaljer at granske sin variant af idéen, så kan det jo være der er elementer man kunne tænke sig at samarbejde med andre om. Kunsten er selvfølgelig at bevare realitetssansen og ikke blive for over-etisk og forære sin idé væk. Jeg gad nok vide, om jeg overhovedet giver mening... Eksempel: Vi har af og til kunder i forretningen, som gerne vil starte en tilsvarende butik selv. Nogen fortæller os det - andre ikke (bevidst). Dem som fortæller os det, får al den hjælp de kan slæbe med sig. Dem der ikke siger noget, ser kun pingvinen på isbjerget. For vores fremtidige kollegaer og konkurrenter er fordelen indlysende - for os er den dén at vi får konceptet bredt så meget ud, at vi på sigt vil kunne få flere kunder. Det er klart at man skal være på dupperne for at udvikle sig og give kundere et incitament for netop at vælge os - og faren er, at man ikke formår netop dét. Pointen er måske dén, at nyhedens interesse måske kan skabe en forretning, men at man på længere sigt ikke kan drive den alene derpå.

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg mener det kan gøres meget kort.
Hvis din samvittighed siger, at du ikke skal gøre det ...så lad være
ellers, just go ahead.
lad være med at gå på kompromis med dine værdier, de er de eneste der viser hvem du er:-)
Vh
Johan
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :
I vores tilfælde løste problemet sig selv mht til moralske skrupler, vi "stjal" nemlig ingen ting.
 
Det viste sig at ideen med at indgravere navne i sutter langtfra var en dansk opfindelse.
 
Oven i købet viste det sig at sutterne var i en så dårlig kvalitet (muligt for en baby at rive sig på dem)  at vi mistede lidt af respekten for den "danske" opfinder, hvilket som før nævnt viste sig ikke at være opfinderen.
 
Summasummarum, vi har sammensat den perfekte sut i samarbejde med en af verdens største sutte producenter og slår dørerne op for vores butik, så snart sutterne lander om 7 uger.
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Herligt, så løste problemet sig selv
 
Som Thomas er inde på kan det bedste for selve idéen faktisk være at den bliver kopieret af andre. Når det sker vil man jo typisk gerne adskille sig fra det oprindelige produkt for at have en konkurrencefordel, hvilket naturligt fører til løbende produktudvikling. I jeres tilfælde differentierer I jer på kvaliteten af produktet, i andre tilfælde ville det være en anderledes pris, mere individuelle produkter eller blot et andet kundesegment.
 
Det er en ren kompliment at kopiere en idé, især når man tænker på det modsatte - at slet ingen kopierer din idé. Hvis ingen andre gider at bruge penge, tid og energi på at lave et tilsvarende produkt eller firma er der måske en grund til det - så var idéen ikke god nok.
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Kopiering af ideer der ikke falder ind under ophavsret eller patenter (eller anden jura) kan jeg ikke se noget galt i. Hvis ikke du gør det, og ideen er god nok, kan du være sikker på at andre gør det og så vil du bare ende med at sidde og ærgre dig over det ikke var dig. 
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)