Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT. Afgørelse om erhvervsmæssig eller ikke erhvervsmæssig og konsekvenser deraf

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står i den situation at jeg har egen enkeltmandsvirksomhed under virksomhedsordningen og på samme tid er studerende og modtager SU.

Fribeløbet som er det jeg må have i personlig indkomst efter AM bidrag er ~9000kr om måneden og det overstiger jeg i mit overskud i virksomheden. Det er i midlertidig ikke noget problem da jeg blot opsparer det overskydende beløb i virksomheden således at det ikke er personlig indkomst. Jeg arbejder som konsulent og har derfor et spørgsmål som jeg håber på at kunne få svar på. I arbejdet som konsulent ligger jeg i et grænseområde mellem der hvor jeg med sikkerhed vil kunne sige at Skat vil sige at jeg fører ervhervsmæssig virksomhed og hvornår de vil sige at jeg enten er ikke-erhvervsmæssig eller honorarmodtager, som et resultat af lav risiko og et lille antal variererende kunder. Mit spørgsmål går ikke på hvorvidt jeg er hvilken en af delene, men på om det teoretisk set kunne tænkes at skat til f.eks. februar kom og sagde at jeg ikke er ervhervsmæssig og derved ikke kan bruge virksomhedsordningen og jeg så derved har haft en for høj personlig indkomst i dette år, da virksomhedens overskud, inkl. det der før var virksomhedens optjening, tælles med som personlig indkomst.

Det ville være lidt ærgerligt og stå og skulle betale en masse SU tilbage hvis det ikke er nødvendigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :