Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til Finland

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en henvendelse fra en privatkunde i Finland der ønsker at købe en fysisk vare af mig (værdi eur 4000). Han har foreslået at  betale via PayPal samt at afholde omkostningerne (PayPals høje betalingsgebyr + deres valutakursdifference). Han vil endvidere selv sørge for transporten idet tranportøren afhenter varen ved min dør. Jeg har ikke øvrige oplysninger om kunden andet end hans navn og jeg er bange for at jeg er på vej ind i noget jeg kommer til at fortryde.

Jeg har læst om PayPals køberbeskyttelse og om deres ”sælgerbeskyttelse”, men jeg føler mig ikke rigtig tryg ved dette selskab, alle deres fortræffeligheder samt deres transaktionsomkostninger – og slet ikke ved en varerpris som den aktuelle.

Hvis vi er 2 parter – en køber og en sælger – der ønsker en handel med sikkerhed for at hverken den ene eller anden bliver snydt, hvilke muligheder er der så ? Kan køber stille en bankgaranti for betaling ? Bør jeg selv sørge for transporten (DHL?) så jeg sikrer mig at track & trace og dermed at kunden har modtaget sin vare ? Kan man bede kunden deponere pengene i sin bank. Lad mig høre om jeres erfaringer. På forhånd tak.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46571
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Først ville jeg overveje, om den vare du har er så speciel, at han ikke med samme selvfølge kunne købe den i Finland. Hvis den er det, eller din pris er speciel, så er det ikke så underligt at han som finne vil købe den, ellers er det.

Så kan du jo stille alle de krav du er inde på, med bankgaranti osv - som jo gør tingene dyrere for kunden og kan få ham til at hoppe af. Han har, forudsat han er ægte, nok de samme betænkeligheder ved dig som sælger som du har ved ham som kunde.

Jeg ville nok: 

Bede ham om reference fra andre sælgere så du kan se han er ok nok

Overveje om du vil risikere at tabe kunden men kræve bankoverførsel

Tænke på, at Paypal giver stor køberbeskyttelse, men generelt får han íkke pengene igen uden at returnere varen - men det kan tage tid og der kan være omkostninger

Sikre mig, at den der henter varen dels er kendt og dels yder track and trace - absolut ikke bare aflevere til en tilfældig

Med privatkunde skal du jo så også fakturere med moms, så du kan ikke checke ham via hans momsnummer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

jan1234:
og jeg er bange for at jeg er på vej ind i noget jeg kommer til at fortryde

Kan du være 110% sikker på...

* Identitetstyveri

* Hent vare hos dig

* Høj pris

* Paypal

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12678
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg kan også kun give Søren ret, det lugter lagt væk af svindel. Hvorfor dælen skulle en finne selv få afhentet varen?

En anden mulighed er COD Cash on delivery Dvs.. at kunden først får godset udleveret når pengene er betalt til speditøren.  Jeg bruger det selv hvor jeg kræver f.eks. 20 % forudbetaling via bankoverførsel og resten som COD ved levering.

 

Ravn

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)