Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til alt for store billeder på hjemmesiden

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 48
Fra  Tømrer Fredericia - Mosegaard & Knudsen Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin !

Jeg er med på hvad du mener nu, du vil have jeg laver en mindre billede der sammensættes lodret og vandret og ligner samme baggrund.. det må jeg kigge lidt nærmere på, men ved ikke helt om det er en tilfredsstillende løsning for mig Smile

Dirch !

Det med at ændre billede størrelse i pixels er jeg også med på, så de ligger på serveren i den størrelse som de rent faktisk skal have.

Men kan jeg gøre andet for at gemme i et format der fylder mindre.  Bruger allerede JPEG og PNG
Min erfaring er at Png er nødvendig når jeg gemmer med gennemsigtig baggrund.

Kan jeg ændre Dpi uafhængig af størrelsen ?

Er der en guidelines for hvor meget billeder må fylde til en hjemmeside ?

Mine sider: TømrerFredericia  - skrivsang.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mosegaardknudsen:

men ved ikke helt om det er en tilfredsstillende løsning for mig Smile

Det forstår jeg godt. Husk blot, at et baggrundsbillede ikke er særlig vigtigt for en bruger og der bliver ikke brugt mange splitsekunder på at studere det. En anden ting er, det ville nok egentlig være pænere hvis du fjernede billedet. Men det er smag og behag :)

Mosegaardknudsen:

Men kan jeg gøre andet for at gemme i et format der fylder mindre.  Bruger allerede JPEG og PNG

Min erfaring er at Png er nødvendig når jeg gemmer med gennemsigtig baggrund.

Du har en række PNG-filer med fotografier som ikke bruger transparent baggrund. Dem bør du konvertere og komprimere.

Mosegaardknudsen:

Kan jeg ændre Dpi uafhængig af størrelsen ?

DPI (Dots per inch) er ikke noget der bruges på web'en - det bruges kun i forbindelse med print/tryk.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Martin skriver så skal du ikke tænke på DPI hvis du kan gemme på en måde så du angiver hvormange pixels billedet fylder. Hvis du gemmer i 200 x 200 pixels - så er der 200 punkter på hver led.
Hvis du gemmer til print og angiver billedet skal være fx. 10 x 15 cm - så skal du samtidig angive hvormange punkter der skal være pr. cm - eller pr. inch.

Hvis billedet skal fylde 200 x 200 pixels på din hjemmeside - og du har gemt det sådan - så kan du faktisk ikke gøre mere.
Så er der lidt forskel på hvormeget de forskellige formater fylder - og som du selv skriver er det nødvendigt med fx. png for at få transparente farver - og JPG er godt til fotos.

Jeg har lige tjekket et JPG-foto på min egen side - det er ca. 160 x 160 pixels og fylder ca, 50 KB.
Et andet på ca. 220 x 190 fylder ca. 61 KB
Fylder dine billeder meget mere end det i samme størrelse - så gemmer du nok alligevel på en forkert måde.

Man kan ikke sige hvormeget et billede til en hjemmeside må fylde - andet end så lidt som muligt - og det opnår du ved at gemme billedet så der kun lige er pixels nok til den maksimale størrelse billedet skal vises i.

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Origo Web Design Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 2 ud af 2 (14 indlæg)