Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor tæt må man lægge sig op af andres webadresse/frimanavne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Et hurtigt spørgsmål om ophavsrettigheder:

Jeg kan jo se, at der mange webadresser/firmanavner, der minder MEGET om hinanden. Efter jeg har oprettet mit domænenavn har jeg fundet ud af noget, at der findes et domæne med tilsvarende navn i Sverige og altså dermed som et '.se'-domæne.

Beyder det noget i forhold til ophavsrettigheder, at vi hedder det samme eller er webnavne givet helt frit og man lægge sig så tæt op af andres navne, som man vil? :)

KH 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Fredericia
Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 24
Fra  TItan Gaming Systems I/S Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener ikke at der er noget i vejen med det så længe at det navn ikke er et varemærke

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Pancony Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Som hovedregel kan du gå ud fra at hvis du checker det danske cvr register uden at navnet er der, så kan du roligt bruge det som domænenavn. Hvis navnet derimod er registreret i cvr.dk, kan du risikere at du kan blive frataget navnet gennem en domæneklage via DK-Hostmaster.dk. Det har jeg prøvet fordi jeg ikke havde registreret det som et firmanavn (eller et binavn til eksisterende firmanavn.) - Så det kan godt betale sig at lige checke på cvr.dk. - det tager kun få minutter og er gratis.

Vedrørende navne der ligger tæt opad et andet firmanavn, så lader cvr registret det være op til domstolene at afgøre det, så man kan altså ikke få garantier fra cvr. Vi husker på at McAllan blev sagsøgt af McDonald for nogle år siden, anklaget for plagiat.

Så man er aldrig helt sikker..!

Hilsen

Peder Andersen

pederandersen.dk

pancony.dk

Pancony.dk - Salg - SEO - Markedsføring og Finansiering

GRATIS startpakke på Pancony.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Peder Andersen:

Den antagelse er lidt for løs.

Du kan ikke forlade dig på, at bare fordi man ikke har registreret en virksomhed lydende på navnet, at det ikke er beskyttet. Mange personer og firmaer ejer en håndfuld registrerede og beskyttede varemærker, men har ikke nødvendigvis stiftet en virksomhed lydende på navnet.

Derfor - har man et ret specielt klingende navn til sin virksomhed, så sørg for at Google det og undersøge lidt mere end bare CVR, hvis man ikke vil risikere at miste det i en tvist om navnerettigheder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)