Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offshore Selskab - Hvordan slipper man for skat?

Side 1 ud af 17 (166 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person
Som der står i titlen, så kommer denne her tråd til at handle om Offshore selskaber, altså holdingselskaber oprette i lande (nok nærmere ekostiske øer) hvor skatten er meget lav, hvis ikke nul. Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle starte den, men når det jo handler om skat og jura, så vil jeg gå ud fra at den skal være her.
 
Det jeg er interesseret i at vide er:
- om der er nogen her der har sådan et selskab, og kan fortælle hvad fordelene og ulemperne ved sådan en struktur er i forhold til den typiske danske struktur, med et holdningsselskab over over et driftsselskabet. (Jeg har hørt noget med at aktionærlån er tilladt i disse selskaber og det skulle være en stor fordel, men hvad går det helt præcis ud på?)
 
- Hvordan man opretter sådan et selskab, og hvor det bedst kan betale sig at have sådan et selskab? (Altså, Cayman Island, Jersey, Nevis eller hvad de nu engang hedder!)
 
- Og hvad koster at kører med sådan en struktur i forhold til den danske model? (Jeg går ud fra at det sagtens kan betale sig, så hvor meget kan man sparer. )
 
Tilsidst sidst nævner jeg for en god ordens skyld, at strukturen skal være fuldt lovliv, så der ikke kommer problemer med skatte far i fremtiden...
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Dato: 1/18/2006 11:12:28 PM Forfatter:CeeKeD
Tilsidst sidst nævner jeg for en god ordens skyld, at strukturen skal være fuldt lovliv, så der ikke kommer problemer med skatte far i fremtiden...

 
En ting er sikkert, når skattefar opdager du er ejer af et offshore selskab, så får du hans fulde opmærksomhed, uanset at det er lovligt eller ej
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Det gør ikke noget, for der er jo intet at komme efter hvis det er lovligt.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Jeg vil også meget gerne høre om fordelene ved at oprette et Offshore selskab. På trods af at jeg har mere end 20 års erfaring med skat, kan jeg ganske enkelt ikke se nogle fordele overhovedet. Tværtimod kan jeg se flere ulemper, i form af at gøre tingene mere besværligt for sig end nødvendigt er.
.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Altså hvis man nu har 10.000.000 sorte kroner som man gerne vil vaske hvide  ... offshore selskaber har et blakket kedeligt ry... og hvis dit firma er ejet af et selskab på de hollandske antiller el.lign - selvom alle love og regler er opfyldt - virker det stadig lidt suspekt...
 
 

 

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person
Jeg kan bestemt se fordelene i en UK Nominee løsning, hvor man har et engelsk ltd., som aggerer på agentbasis for et BVI selskab. På den måde har man en effektiv skat på kun et par procent, EU-momsnummer og onshore profil. Dvs., at ingen kan se, at pengene faktisk bliver kanaliseret over på en offshore konto.... 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Nu blev der jo spurgt om et udenlandsk holdingselskab. Med det du nævner kommer holdingselskabet ikke til at fungere som et holdingselskab men som agent/gennemfaktureringsselskab.
 
Du glemmer tilsyneladende også det lille ord der hedder transfer pricing, og ligningslovens § 2. Der ligger lige en oplysnings- og en dokumentationsforpligtelse overfor de danske skattemyndigheder. Jeg går her ud fra at der reelt set er aktivitet i Danmark, eller at samhandlen involverer Danmark på en eller anden måde, men andre lande har jo også TP regler.
 
Bemærk iøvrigt at der blev spurgt til lovlige transaktioner. Den fordel du nævner er baseret på at man ikke bliver opdaget af de danske skattemyndigheder eller skattemyndighederne i andre lande. Havde spørgsmålet gået på sådanne fordele havde jeg ikke svaret i tråden, for skatteunddragelse og skatteomgåelse er ikke noget jeg gør i.
 
Kan vi få flere - lovlige fordele frem ?
  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan også sagtens se fordelene ved en løsning med et selskab i andet EU-land eller en offshore løsning, og påstande om det modsatte må efter min mening bero på uvidenhed! Men som med alt andet, kræver disse løsninger/muligheder en tilpasning til det konkrete behov..

Hvis nogen mangler konkret rådgivning, anbefaler jeg gerne et selskab... For ikke at træde andre "rådgivere" over tæerne, foretrækker jeg, at I lægger en privat besked til mig!
 
 
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du træder for mig at se ikke nogen rådgivere over tæerne ved at nævne det her. Herudover vil jeg godt fastslå at jeg ikke kommer med påstande. Jeg siger bare at jeg ikke kan se dem. Det skyldes ikke uvidenhed. Derimod er det jo forskelligt hvad man betragter som fordele og hvad man vejer det op imod.  

Jeg kan godt se den med aktionærlånet, men det bliver aktionæren jo ikke rigere af, og den skattebesparelse han får ved ikke at skulle hive det ud som løn er kun midlertidig. Den "fordel" kan efter min opfattelse ikke opveje det forhold at aktionæren vil kunne få problemer hvis han senere står overfor at skulle samarbejde med nogle andre som måske ikke lige syntes at det er så heldigt at samarbejdspartneren ejer sine aktier via et holdingselskab på Bahamas. Det samme kan man komme ud for hos en senere potentiel køber af datterselskabet.
 
Når vi taler om selskaber udenfor EU som ikke er omfattet af moder/datterselskabsdirektivet så er man nødt til også lige at tage pågældende lands dobbeltbeskatningsoverenskomst eller i mangel heraf det pågældende lands nationale skattelovgivning i betragtning.
 
I og med at holdingselskabets reelle ledelse sker fra Danmark betragtes selskabet skattemæssigt som hjemmehørende her i landet.
 
Det betyder at holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte fra datterselskaber når kravene til ejerandele og ejerperiode er opfyldt. Ligeledes kan holdingselskabet afhænde aktierne i datterselskabet skattefrit efter 3 års ejertid.  
 
Efter danske regler vel at mærke.  I og med at vi geografisk bevæger os i et område med lande som ikke er omfattet af EU's moder/datterselskabsdirektiv, eller lande hvormed Danmark ikke har nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst  så er man ude i en gråzone, hvor man lige skal tage den - evt. nationale lovgivning i det pågældende udland i betragtning. Hvis det pågældende udland beskatter sådanne avancer/udbytter eller via ændret lovgivning senere gør det, vil jeg mene at man som rådgiver/udbyder har et seriøst problem. 
 
En af mine tidligere kolleger har skrevet en ganske god artikel om emnet og jeg deler fuldt ud hans holdning:
 
 
Den underliggende indtægt kommer iøvrigt stadigvæk fra Danmark, indgår i det danske datterselskab og undergives derved dansk selskabsskat. Herefter kan indkomsten udloddes skattefrit til et holdingselskab. Det være sig et dansk eller et udenlandsk selskab. Holdingselskabet beskattes i Danmark uanset hvor i verden det er beliggende, når ledelsens sæde befinder sig her. Herudover er det begrænset hvad et rent holdingselskab betaler i skat, da indtægten som regel ikke består af meget andet end renteindtægter o.l.
 
Aktionæren i holdingselskabet der bor i Danmark bliver hverken bedre eller dårligere stillet af om det er et dansk eller et udenlandsk selskab, han oppebærer udbytte fra.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen Bent.

Jeg kan godt mærke, at du ikke gør i off-shore-løsninger, og det er også ok, men du kommer altså med nogle forkerte antagelser som jeg bliver nød til at rette.
 
Du skriver f.eks.
 
"Når vi taler om selskaber udenfor EU som ikke er omfattet af moder/datterselskabsdirektivet så er man nødt til også lige at tage pågældende lands dobbeltbeskatningsoverenskomst eller i mangel heraf det pågældende lands nationale skattelovgivning i betragtning."
 
Det du skiver her er forkert.  Som jeg også tidligere har påpeget, så er et udenlandsk selskab, der bliver indregistreret i Danmark på baggrund af ledelsesn sæde her i landet 100 % dansk, og skal kun betale skat i Danmark - og ikke andre steder i verden.
 
De off-shore selskaber som jeg sælger, er endvidere placeret i lande, hvor der slet ikke er nogen skat, så det er under alle omstændigheder et helt irrelevant probkompleks du fremfører.
 
Prøv at få fat i Børsen fra i tirsdags af. Der var jeg medforfatter til en artikel, hvor også Amby fra Ligningsrådet udtaler sig.
 
Det geniale er jo, at man reelt kan tage et dansk selskab og så lade dette selskab underlægge nogen andre landes regler, for så vidt angår det selskabretlige. Helt enkelt og lige til - og uden besvær overhovedet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 1 ud af 17 (166 indlæg)