Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af firma - formål: hestevelfærd

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Long story short:

I ride/hestesporten benyttes en omdiskuteret træningsmetode, "rollkur" eller hyperfleksion (se evt. videoklip, hvis du er nysgerrig:

). Det internationale rideforbund, FEI, har forbudt metoden, såfremt den anvendes "under tvang" og i "længere tid". Faktum er, at samtlige topryttere, som bruger metoden, får lov til det. Der findes ingen rytter, som er blevet sanktioneret for at anvende rollkur på opvarmningen ved konkurrence på verdensplan nogensinde.

I Danmark blev metoden forbudt i 2010. Og ved det nyligt afholdte DM i juni, tog en tilskuer i omegnen af 2000 billeder af topryttere, der rask væk brugte metoden på opvarmningsbanen. Dansk Rideforbund, som har ansvar for at sikre, hestene ikke udsættes for metoden, gjorde som sædvanlig ikke en rygende fis.

Dette fik en pige til at oprette en gruppe på facebook med henblik på at samle så mange som muligt, som er modstandere af træningsmetoden, og som ønsker, at Dansk Rideforbund (i første omgang) lever op til deres ansvar, så metoden forbydes - og ikke kun på papiret.

Gruppen har rundet 400 medlemmer, og heraf var der 25 til EM i Herning i august, som lavede en fredelig og humoristisk demonstration imod metoden. Jeg var selv iblandt, og det var en stor succes, og vi fik skabt noget omtale vedrørende problematikken i sporten.

Vi har efterfølgende oplevet, at folk er villige til at støtte gruppen økonomisk, så vi kan fortsætte vores aktiviteter. Men det skal gøres ærligt og redeligt.

Så mit spørgsmål er: hvilken firmaform egner sig bedst til vores formål? Vi sælger ingen varer som sådan - men vi modtager bestillinger på merchandise, og får en trykker til at lave t-shirts til os, som vi sælger med en beskeden avance på 20 kr. stykket, som vi har brugt til skilte, laminering og blå curacaõ (blåt halløj til blå ugle drinks - til at farve vores tunger blå for at illustrere, hvordan hestenes tunger bliver mast, når de bliver tvunget ind i rollkur-facon).

Jeg har tænkt, at jeg selv personligt kunne oprette en enkeltmandsvirksomhed. En anden pige i gruppen (vi er en styregruppe på 6 medlemmer) er i forvejen regnskabskyndig, og vil stå for dette. For hvis vi skulle oprette en forening, skal det være "almennyttigt" - og det tror jeg ikke, vi er :)

Vi ønsker simpel administration, altså så lidt bøvl som muligt. Vi har ikke i sinde at skabe overskud, men vil bare tage imod sponsorering/donationer på redelig vis, og bruge disse til at dække vores aktiviteter.

Håber meget på gode forslag og forklaringer!

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Equus:
Vi har ikke i sinde at skabe overskud, men vil bare tage imod sponsorering/donationer på redelig vis

Jeg har stor respekt for dine intentioner og din viden omkring heste.

Men sætningen herover siger mig, at det nok ikke er den rigtige vej at starte en enkeltmandsvirksomhed til humanitære formål. SKAT er ikke en humanitær organisation Smile og de ser normalt ikke med milde øjne på enkeltmandsvirksomheder, der ikke er skabt for at generere overskud.

Jeg siger bestemt ikke, at I skal droppe jeres ide. Men jeg stiller spørgsmålstegn ved, om et firma i traditionel forstand er vejen frem.

Jeg håber, der kommer andre på banen, der kan støtte jeres gode formål med noget viden og gode ideer.

Fra Korsør
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig. I skal lave en forening og tale med skat, om I kan blive momsfritaget. Ring til Erhvervsstyrelsen og tale med dem (gratis) og tjek skats hjemmeside.

Hvis I alligevel så overveje en skalering i form af erhvervsvirksomhed og tænker opstart, så få overblikket over juraen vedrørende opstart her: http://www.ditselskab.dk/startup

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Sej idé! Du må meget gerne skrive en mail til mig, om hvor man kan støtte jer økonomisk. Jeg er selv dyreretsaktivist for Dyrenes Alliance og Anima, og vi har også fokus på dette.

Also, en forening lyder smartest.

Min mailadresse er nicolaj@hardgaming.dk

- Nicolaj

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12666
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolaj Gajhede:

Hej!

 Jeg er selv dyreretsaktivist for Dyrenes Alliance og Anima, og vi har også fokus på dette.

 

 

 

Så er du måske også en af de "tåber" der befrier mink fra de danske minkfarme? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "Ravn"

Nej, jeg er ikke "en af dem". Så vidt som jeg har forstået, er det heller ikke sket i mange år.
Desuden er denne form for aktivisme heller ikke noget som hverken Anima eller Dyrenes Alliance støtter.

Jeg synes ikke denne debat hører hjemme i dette fora, men du er også velkommen til at skrive hvis du vil høre mere om hvad ovenstående organisationer i virkeligheden laver :)

- Nicolaj

Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolaj

Mange tak for din opbakning :)

Jeg er klar over, Anima var til stede ved EM i Herning, hvor vores gruppe demonstrerede. Det var mig, der forudgående havde kontaktet Anima, og ridset problematikken i sporten op. Jeg er rigtig glad for, at de dukkede op, så Dansk Rideforbund bliver stillet til ansvar fra flere kanter.

En lidt pudsig facet af hele den her farce er, at ECCO er den største sponsor i dansk hestesport. ECCOS ejers datter rider selv på topplan, og bruger også rollkur, hvilket blev dokumenteret til DM i juni 2013. Man kunne formode, at det er derfor, Dansk Rideforbund - i kølvandet på hestemenneskers klager over rollkur ved DM - officielt skrev en pressemeddelelse, hvor de bedyrede, at de stolede på, at Anna Kasprzak (ECCO arvingen) red i overensstemmelse med gældende reglementer. Dansk Rideforbund nævnte ikke nogen af de andre fotograferede ryttere i deres pressemeddelelse. Money talks.

Jeg skriver en mail til dig, når vi har fået stablet vores gruppe ordentligt på benene, og har fået tilknyttet en konto.

Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Tusind tak for dine input. Jeg vil kontakte Skat og Erhvervsstyrelsen, og læse mere inde på dit link.

I er knageme gode, jeg bukker og nejer! :D

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)