Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivilligt forlig - Skal, skal ikke

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

det vel for mig som alle andre der forsøger at drive virksomhed men som bliver tvunget til at stoppe ret svært at overskue hvordan og hvorledes man bør aflive den.

Jeg har valgt selv at trække stikket da kundegrundlaget ikke var til stede længere.

Nu står jeg med et selskab som er blevet tvangsopløst og med lidt penge jeg skylder til et par forskellige kreditorer.

Min bank har nu sendt et brev ud hvor de beder mig underskrive et frivilligt forlig hvor i jeg erkender at have en restgæld til dem.

udover dette tilskrives der renter på 8,20% årligt i hht.  Nationalbanken

"indhold af tekst i forlig"

<TESKT START> (udrag)

Gælden er forfalden til betaling på anfordring

Jeg har ret til når som helst at betale gælden helt eller delvist

Dette forlig kan danne grundlag for umiddelbar tvangfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens 478, stk. 1 nr. 4

det betyder at banken ifølge loven ikke behøver at opå en dom for at inddrive gælden - hvis det sker, skal jeg betale omkostningerne.

Forliget gælder "almindelige forretningbetingelser - forbrugere"

<TEKST SLUT>

Jeg skylder væsentligt flere penge end den gæld jeg har til banken, dog umiddelbart ikke nok til en gældsanering.

Hvad gør jeg skriver under selvom jeg ikke kan betale dette? og er det rimeligt at de skal pålægge mig 8,20% i renter årligt

Gælden til banken er på 100.000,- og jeg har betalt ca. 220.000,- i renter de sidste 4 år. øvrig gæld er ca. 500tus

Jeg er i vildrede og kan umiddelbart ikke finde den hjælp eller advise som jeg har brug for :)

Håber der er en der kan sige hvad jeg bør gøre! 

OBS. Jeg vedkender mig fuldt ud at jeg skylder penge! og det er ikke fordi jeg vil fralægge mig mit ansvar for at betale tilbage.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skriver ikke noget om din oprindelige aftale med banken om at låne penge,   hæfter personligt overfor banken? 

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt!

Jeg er selvskyldner for mit selskab og hæfter for min gæld til banken.

Har bare hørt om noget akkord etc. og ved ikke om eller hvornår det kan komme i spil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

apsmike:
Nu står jeg med et selskab som er blevet tvangsopløst og med lidt penge jeg skylder til et par forskellige kreditorer.
du må ha været uden aktiver siden det tvangsopløstes men var det et selskab ex ApS eller?

Det frivillige forlig er jo ikke til at svare på hvis ikke man ved, dels om du personligt hæfter for banklånet, enten som selvskyldnerkautionist i selskabsform, eller fordi du har drevet virksomheden i personlig form. Jeg gætter på du må hæfte personligt siden kravet kommer, og at alternativet for banken og dig - er et slagsmål der kan ende i en personlig konkurs. Så kan et frivilligt forlig jo sagtens give mening MEN jo ikke hvis du ved du ikke kan leve op til det i alle fald, så er det bedre at få ting afklaret

At det er på anfordring = kan kræves betalt hver dag det skal være i princip, hænger givet sammen med det oprindelige lån men det må du checke og det er helt normalt i et frivilligt forlig, hvor alternativet var, at du skulle betale det hele NU - bliver videre først som anfordringslån

Renten på 8,20 vil jeg tro er bankens udlånsrente for anfordringslån med tillægt af nationalbankens udlånsrente 0,20 og det er nok ikke let at forhandle - Et hurtigt kig på forbrugslån i mybanker siger fra 6,9 til 17% så det er ikke urimeligt i alle fald

Nå - først og fremmest skal du jo kunne betale beløbet og finde ud af, om det 100% er dig der hæfter personligt og om det er alternativ til at betale det hele i morgen + om du vil kunne overholde det - og er det ja til alt det - så tror jeg ikke du får det meget bedre end det forslag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på din nuværende indtægt. Jeg ville lave et budget og en opstilling af gælden. Herefter tager du henvendelse til dem og få en afdragsordning.

Her skal du forlange nul rente som du sagtens kan få.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

apsmike:

Jeg er selvskyldner for mit selskab og hæfter for min gæld til banken.

Har bare hørt om noget akkord etc. og ved ikke om eller hvornår det kan komme i spil

 

Vend det om og spørg dig selv, hvad der sker, hvis du ikke skriver under. Så vil Banken få dom for at du skylder pengene  - og beløbet er bare blevet større.

 

Akkord  skal du formentlig selv bringe i spil, hvis du tror det er muligt. Det er sjældent en bank kommer og tilbyder det lige fra starten af.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I den beskrevne situation, hvor det fremgår, at der udover bankgælden tillige er gæld til andre kreditorer, så vil jeg helt klart anbefale at tage en advokat med på råd med henblik på at opnå en ordning (evt. akkord, som kan frivillig eller tvangsakkord) med samtlige kreditorer.

Du kan i det senere forløb, hvor du har indgået aftale med banken, få problemer med de øvrige kreditorer, idet de næppe stiller sig tilfreds med at afvente en afvikling af bankgælden.

Det koster selvfølgelig med en advokat, men det kan meget hurtigt blive væsentligt dyrere ikke at gøre brug af en advokat.

Derfor - Tænk dig godt omYes

Held og lykke

Tonny

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Af hjertet tak for jeres svar!

Det er fuldstændigt korrekt at jeg er selvskyldnerkautionist på mit APS selskab

Selskabet er tvangopløst pga. manglende aktiver.

Jeg kan se udfra jeres svar at jeg nok skal have en advokat ind over for ikke at komme til at lave aftaler der ikke kan holdes på længere sigt.

Det største problem her er at jeg mangler svar / krav fra den ene store kreditor, så måske er det ikke nogen tosset ide at underskrive det frivillige dokument. Banken siger de vil lade gælden stå i 2 år før de vil tage fat i mig igen, så er der også kommet afklaring på det sidste og jeg kan måske bedre lave en aftale med dem der.

Endnu engang tak for jeres råd og vejledning.

Mvh.

Mike 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

I den beskrevne situation, hvor det fremgår, at der udover bankgælden tillige er gæld til andre kreditorer, så vil jeg helt klart anbefale at tage en advokat med på råd med henblik på at opnå en ordning (evt. akkord, som kan frivillig eller tvangsakkord) med samtlige kreditorer.

Enig her, fremmede her på Amino kan ikke sætte sig ind i din samlede situation og dermed heller ikke give dig et fyldesgørende råd.
Et frivilligt forlig kan være en rigtig god ide, men den kan også være rigtig slem for dig. Tag en advokat med på råd, så du ikke gør noget dumt, for når først du har skrevet under, så hæfter du og kan ikke bagefter forhandle.

Der findes gratis advokatmuligheder - dem kan du google dig til og dem skal du bruge.

Tænk meget over din forhandlingssituation, den er nemlig ikke så ringe som du tror. Det værste der nemlig kan ske for dine kreditorer er, at du blot giver helt op og helt stopper med at betale. Spil på den frygt og brug det til at forhandle en god deal for dig - eller i hvert fald en bedre deal end blot at lade banken diktere aftalen.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

jep - fat en advokat for at sikre at ikke aftalen med banken risikerer at ødelægge muligheden for aftaler med den ene store kreditor. Omvendt lyder bankens krav ikke dumt når de vil lade den stå og vente - og rentekravet i den forbindelse helt rimeligt - din har dig i kraven med en selvskyldnerkaution (som i princip alle får til underskrift hvis de vil låne i ApS fra scratch)

Lad lige en advokat gi et godt råd, og først og fremmest hold den rene og kommunikative linje til både den store kreditor og banken åben - dialog og vilje er det du kommer længst med, og jeg ser ikke gælden rigtigt stor nok til gældssanering, men det kan advokaten også overskue

Få en fast pris for et sådan møde - bør kunne klares på en advokat time - brug evt www.agera.dk for 3 gratis bud - og ellers er Jacob Tøjner som er flittig herind med gode råd, også et bud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)