Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyopstartet virksomhed med 2 partnere. Skal jeg vælge ApS + Holding?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Aug 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude, har en del spørgsmål. Beklager hvis jeg spørger om noget, der allerede er besvaret før - men har ikke lige kunne finde svar på dette.

Jeg er igang med at starte en IT virksomhed op med 2 partnere og eventuel investorer senere hen

 - Hvilken slags virksomhed bør vi starte med at oprette? (Det er min idé vi skal arbejde med og jeg er den eneste der har smidt penge i projektet indtil videre og vil garanteret være den eneste der kan smide penge i det det næste stykke tid)

- Bør jeg køre hele dette projekt som et ApS (Lad os kalde det 'Project 1 ApS) og så have mine partnere med igennem deres enkeltmandsfirmaer? Eller bør vi alle tre stå som partnere i det ApS selskab der bliver oprettet.

- En hel anden mulighed: Burde vi oprette ApS selskabet sammen (lad os kalde det 'Firma X'), hvor vi så bare laver 'Project 1' sammen til at starte med. Og så kan vi altid lave andre projekter under firmanavnet Firma X, den måde skal vi vel ikke oprette ApS og dermed have 80,000 hver gang?

- Hvis vi så har Firma X ApS, bør jeg så have seperat Holding selskab, for at kunne overføre skattefri beløb, hvis jeg ikke har brug for løn osv ifht de andre. (Og er det suspekt at have et Holding selskab eller er det alment benyttet, hvis man har flere virksomheder?)

- Jeg har privat egenkapital +80.000, så ApS-oprettelsen går jeg ikke udfra bliver noget problem, men skal jeg bruge de 80.000 i ApS-selskabet inden for en given periode eller er kravet bare en egenkapital på 80.000 og at egenkapitalen aldrig kommer under 50.000dkk?


- De ting jeg allerede har brugt mine private penge på i år, kan jeg godt overføre dem til selskabet senere hen? Fx domænenavnet i sig selv koster 30,000dkk kan dette samt fx leje og renovation af lejelokaler osv indgå i de 80.000 fra ApS oprettelsen?

Mange tak for jeres tid :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46529
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse:
Bør jeg køre hele dette projekt som et ApS (Lad os kalde det 'Project 1 ApS) og så have mine partnere med igennem deres enkeltmandsfirmaer? Eller bør vi alle tre stå som partnere i det ApS selskab der bliver oprettet.
mig bekendt kan enkeltmandsvirksomhed ikke i basis eje anparter som du beskriver, det vil være personligt privat

Lasse:
- En hel anden mulighed: Burde vi oprette ApS selskabet sammen (lad os kalde det 'Firma X'), hvor vi så bare laver 'Project 1' sammen til at starte med. Og så kan vi altid lave andre projekter under firmanavnet Firma X, den måde skal vi vel ikke oprette ApS og dermed have 80,000 hver gang?
ja I kan sagtens stifte det tre mand med ens ejerdele eller forskellige og ha alle projekter i samme ApS så der kun behøves en gang anpartskapital som fra 1/1 falder til 50.000 - men 80.000 kan man hurtigt ha brug for som kapital i alle fald og er i tre så kast jer ud i det

Lasse:
- Hvis vi så har Firma X ApS, bør jeg så have seperat Holding selskab, for at kunne overføre skattefri beløb, hvis jeg ikke har brug for løn osv ifht de andre. (Og er det suspekt at have et Holding selskab eller er det alment benyttet, hvis man har flere virksomheder?)

Det er ikke suspekt med holding men opretter du det efter ApS skal der kapital i det også - DU kan ha ET holding + ET aps for de 80.000 i kapital, så der er ikke til holding gang 3 + drift. Det med skattefrit er jo bare, at der kan udloddes udbytte skattefrit .- efter overskud er beskatte med 25% i ApS men det er jo klart muligt hvis du stiter et holding, og så er det bare 25% skat indtil du så tager løn hvor det er fuldt normal skat oveni

Du kan læse lidt om ApS MED HOLDING HER

Lasse:
- Jeg har privat egenkapital +80.000, så ApS-oprettelsen går jeg ikke udfra bliver noget problem, men skal jeg bruge de 80.000 i ApS-selskabet inden for en given periode eller er kravet bare en egenkapital på 80.000 og at egenkapitalen aldrig kommer under 50.000dkk?
Rent faktisk skal kápitalen hele tiden være de 80 t . men den kan sagtens stå i varer og lignende af værdi. Kommer den under 62.500 skal man skrive om det i årsberetning og andet .- (fra 1/1 vil det være hvis den er halv - så i dit fald hvis den kommer under 40.000 kr. Som udgangspunkt skal du søge den bevaret helt

Lasse:
- De ting jeg allerede har brugt mine private penge på i år, kan jeg godt overføre dem til selskabet senere hen? Fx domænenavnet i sig selv koster 30,000dkk kan dette samt fx leje og renovation af lejelokaler osv indgå i de 80.000 fra ApS oprettelsen?

du kan sælge dem til markedspris efter oprettelsen. Du KAN også lade dem indgå i de 80.000 kr krav men så er det aportstiftelse hvor revisor skal underskrive ganske dyre erklæringer som revisor ansvarer for - regn nok 10.000 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for dit hurtige svar, jeg har netop læst din blog og dette hjalp mig utrolig meget. Nu kan jeg endelig komme på rette spor.

Det lyder til jeg skal holde igen med udgifterne indtil der er helt styr på oprettelsen af ApS osv., ville det være tilrådeligt bare at starte som enkeltmandsvirksomhed, og så vente til en eventuelt investor, ser potentiale i det hovedprojekt vi har gang i?

Mvh Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46529
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis ikke du ser nogen stor risiko for personligt TAB i det så ville jeg lægge ud som enkeltmandsvirksomhed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lasse:

... ville det være tilrådeligt bare at starte som enkeltmandsvirksomhed,... , ser potentiale i det hovedprojekt vi har gang i?

 

Enkeltmandsfirma og brugen af "vi" hænger kun sammen hvis det kun er dig der skal stå som ejer. Hvor er dine to "partnere" pludselig blevet af?

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Lasse:

... ville det være tilrådeligt bare at starte som enkeltmandsvirksomhed,... , ser potentiale i det hovedprojekt vi har gang i?

 

Enkeltmandsfirma og brugen af "vi" hænger kun sammen hvis det kun er dig der skal stå som ejer. Hvor er dine to "partnere" pludselig blevet af?

/Henrik

EnigYes

Ydermere omtales der også en mulig investor....

Det virker umiddelbart som, at det vil være optimalt med en virksomhed i selskabsform.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

I har fuldstændig ret. Kan jeg eje hele andelen af Firma X ApS og så lave kontrakt på at mine to partnere vil få en %-vis andel i Projekt 1? Det er jo ikke sikkert de har kompetencerne eller lysten til at lave projekt 2 for firma X. Ydermere har de ingen penge at investere i firmaet 'kun' know-how - er det normalt at uddele anparter af firmaet selvom jeg betaler 100% for selskabet og dermed løber al risikoen?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46529
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Ydermere omtales der også en mulig investor...
Men trådstarter skriver jo klart, at han så vil vente med ham - og da det nu er jeg form, fornemmer jeg at han kører videre alene, men ellers korrekt - hvis det er mere end en - så er der kun I/S eller også for mig bedre - selskabsform. Er beslutningen som jeg læste trådstarter - en langsom start og se om der er noget der kan bære og også vente med investor - så er enkeltmands da fornuftigt  og som trådstarter skrev - vente med selskab til han ser om tanken bærer og flyver.

Ofte kan man har mange tanker undervejs, og nå frem til at - nå ja - det bliver lidt kompliceret så nu starter jeg stille og roligt ud selv. Nå det ved trådstarter bedre - er I flere skal der I/S eller selskab til - med mindre de andre skal være lønmodtagere hos dig i begyndelsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse, hvis jeg var i dine sko så ville jeg først og fremmest blive afklaret med "partnere" om forventninger til hinanden, muligheder mv. Alt har en pris. Du har kapitalen og de har viden. Hvordan går det op i en højere enhed.

Derudover vil jeg blive afklaret med kapitalbehov, tidshorisonter, risiko mv. Er der behov for et ApS? Kan I vente til nytår, hvor der er nye kapitalkrav til et ApS og det nye IVS bliver en realitet? Med det nye IVS bliver det forholdsvist billigt at lave simple holdingstrukturer for jer alle.

Mulighederne er mangfoldige. Så en time eller to hos en revisor vil evt. være godt givet ud.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46529
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Mulighederne er mangfoldige. Så en time eller to hos en revisor vil evt. være godt givet ud.
helt enig - altid S..... godt at få ting afklaret ud fra det helt konkrete

S..... betyder naturligvis Super - minder mig om DK mod Tyskland i TV - jeg så den i Tyskland - Klinsmann sparker tæt forbi og man se på TV tydeligt hans mund sig SCHEISSE og så sagde den smarte speaker - OG man ser tydeligt hvordan Klinsmann her siger Schade Surprise

sorry - Det er Fredag

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)