Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man hæve fra sin firmakonto til privatbrug?

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Først ja - selvklart vi taler kun personlig  virksomhed som trådstarter jo klart beskriver sig som.

rainerbay:
Et lille eksempel er iværksætteren som (lad os sige) har en fin økonomi og lidt forskellige selskaber (Aps'er).

Han vil nu gerne lave et nyt Aps og fra hans "private konto" låner han dette nye Aps 80.000 DKK (her ER betalt skat allerede) til at etablere selskabet for. Han er selv direktør for selskabet for det er jo hans eget og når det hele er ordnet og registreret så betaler han de 80.000 tilbage til "privaten"; det er helt legalt.

Nahh . nej han må ikke låne det nye ApS 80.000 kr til at etablere selskabet for at så hive lånet tilbage privat - uanset det er skattede penge - det er ikke legalt. Derved tømmer han jo selskabet så egenkapitalen alt andet lig bliver 0 og da det jo er planlagt ved lånet så NEJ. Det kan aldrig gøres ved at låne det nye ApS penge. Tænk også på at HVIS vi legede det var lån, så ville det jo betyde;

Penge i banken 80.000 kr brugt som anpart i debet og gæld til den private 80.000 kr i kredit ) = et stort rundt 0 i kapital - der vil ikke på noget som helst tidspunkt være andet end 0 i kapital hvis det var et lån

Jeg tror jeg forstår hvad du mener når du så skriver

rainerbay:
Men pas nu på for nu skal "den private" pludselig betale skat af de 80.000 DKK, lad os sige 40.000 DKK. HVorfor nu det?... Fordi det er lovgivningen;  "den private" står som direktør for det nye Aps og vil blve beskattet af udbetalinger derfra.

og JA det er jo klar korrekt - man kan ikke få penge ud på anden vis end via personskat eller udbytteskat - uanset man er ejer men uanset hvad, må det heller ikke hedde lån fra start.Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)