Størstedelen af de kollegaer og mediefolk jeg har snakket med om Google Analytics er faktisk fra USA, så hvis Google ikke hører kritikken herfra er det fordi de holder sig for ørene. Og det må de jo så selv om. Kritikken er på ingen måde perifær eller beskeden - den er faktisk ret markant.
Om det så er konspirationsteori eller ej, må enhver jo gøre op med sig selv. Jeg HAR som sagt bare set, hvordan Google ikke altid agerer som de siger de vil. Husker du "no archive" sagen? Google lancerede for nogle år siden et "no archive" tag, som kan forhindre at sider bliver cached hos Google. Der var en del som stillede spørgsmålstegn ved det, og var usikre på hvad Google ville bruge det til. Google svor at det bare var en hjælp til webmastere - ikke andet. Kort tid efter skete det så: Google slette ALLE websider der anvendte dette tag! Tag den! Vi var så heldigvis en masse, som havde troet på "konspirationsteorien" og vi blev ikke smidt ud - og det nød vi så godt af. Se DET er den virkelige verden! :) - og når man så har oplevet tilsvarende ting en håndfuld gange mere, så begynder man naturligt nok at tror mere og mere på "konspirationsteorierne" frem for Google. Er det så underligt? Jeg, og andre, må jo nødvendigvis bare forholde os til det vi oplever ...
Der er i øvrigt en væsentlig forskel på Google og de fildelingstjenester du nævner: Google tjener styrtende med penge på deres ophavsretsligt tvivlsomme aktiviteter - herunder crawling og caching uden forudgående aftale. De tager indhold fra websites og anvender til at gøre dem selv rigere. Hvis det ikke handlede om at tjene penge kunne Google jo bare have organiseret sig som en velgørende fond frem for at tage den mest kommercielle vej: En børsnotering. Det er, i mine øjne, lidt latteriligt at forsøge at ophøje Google til et rent filantropisk projekt der bare handler om at gøre "alle informmationer tilgængelige" - det var muligvis der det hele startede, men nu er det en tung industrivirksomhed der skal konkurrere på lige fod med andre i den liga. Det er der ikke noget galt i - men det er nu engang virkeligheden, som de fleste ser den.
Det er meget muligt at vi i de kommende år bør se på hvordan
ophavsret, trademarks og patenter fortolkes i vores "nye" verden, men jeg mener ikke at løsningen er, at få kommercielle aktører, som Google, bare tramper henover alle de regler og love på de områder, som vi har opbygget over tid af gode legitime grunde. Det bør ske gennem samtaler og
forhandling mellem de involverede parter og ikke så ensidigt som det sker nu.