Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stille sponsorbil til rådighed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag,Smile

Jeg vil gerne stille en bil til rådighed for en person der ikke er ansat i virksomheden. (måske bil med firmanavn på).

Hvordan er reglerne? 

Jeg (firmaet) betaler udgifterne til bilen. dvs. lån/leasing og forsikring og ejerafgift.

Er det "blot" at brugeren skal beskattes?`

Hvad er mest fordelagtigt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 11
Fra  CEPELO Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thrane

Du skriver at personen ikke er ansat i virksomheden, og dermed heller ikke på lønningslisten.

Reglerne omkring biler er meget klare, og hvis man får stillet en bil til rådighed, skal man beskattes efter reglerne for fri bil. Dem finder du let på SKAT's hjemmeside.

Hvad der kan svare sig økonomisk, er meget afhængig af den konkrete case, hvem som skal køre bilen, hvilket kørselsbehov som er for virksomheden, hvor meget privat etc.

Jeg har arbejdet meget med dette, så hvis du kan være lidt mere konkret, kan vi nok spore os ind på det.

Hilsen Peter

Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for svar.

Jeg vil ganske enkelt "forære" en bil til min mor :D

km pr. år 8000-10000,-

Det skal være en VW UP eller lignende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Thrane:
Jeg vil ganske enkelt "forære" en bil til min mor :D
Så giver du hende et rentefrit anfordringslån som er et du til en hver tid kan opsige. Opret simpelt lån hvor der står hun skylder dig 1xx.xxx kr og at lånet skal tilbagebetales omgående på anfordring

Helt uafhængigt af lånet og det er afgørende - helt uafhængigt - forærer du hende så 58 .700 kr - hun bliver glad og spørger om ikke hun må betale noget af lånet tilbage, og det accepterer du. Det gør du i år. Allerede 1/1 kan du gi hende 58.700 igen - det er det man skattefrit som god søn må gi sin far og sin mor hvert år

Igen bliver hun overrasket og glad og bruger dem til at betale lånet tilbage. Se til at lave bankoverførslen hver gang - fra dig til mor , og tilbage fra mor til dig, så det er tydeligt at det er gaver og ikke skjult indbygget i lånet.

Man må ikke gi et anfordingslån som på forhånd er lovet eftergivet når det er over 58.700 men det er helt 100% lovligt at gi lånet uden rente og helt uafhængigt gi gaver. Ideen er, at hvis du bestemmer dig om og ikke vil gi gaven eller du dør - ja skylder hun dit bo for gaven stadigt, så det rent praktisk kun er de 58.700 kr per år

Mon ikke din mor vil sætte ret meget pris på det Big Smile

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 11
Fra  CEPELO Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thrane

I så fald vil hun blive sat i skat af 25% af bilens værdi, dog minimum 160.000,- som kan være aktuelt, da de biler du omtaler koster mindre.

Det betyder så at der lægges 40.000,- på den årlige indtægt, som der skal betales skat af - som selvfølgelig er afhængig af den konkrete skatteprocent.

Hvis vi antager at skatten er 50%, så bliver den månedlige nettoudgift 1.666,- i skat. Hertil skal du så lægge de konkrete omkostninger du har i forbindelse med bilen. De beløber sig formentlig til omkring 2.000-2.500 pr måned.

Afhængig af indkomstforhold og skatteprocent, kan det være en bedre mulighed, at udbetale penge til finansiering og drift af bilen, mod at disse midler kommer til beskatning, og at din mor så selv køber bilen.

Hvad som til syvende og sidst er bedst for jer, beror på en individuel vurdering.

Hilsen Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Lorentzen:
så fald vil hun blive sat i skat af 25% af bilens værdi, dog minimum 160.000,- som kan være aktuelt, da de biler du omtaler koster mindre.
hun bliver ikke sat i skat hvis du forærer din mor bilen som beskrevet - via lån og så gaver årligt - se mit tidl svar . det udløser ingen som helst skat for nogen af jer når det er mor og søn (samme hvis det var fra mor til søn også) 58700 kr om året er skattefri gave grænse (og jo dobbelt hvis begge forældre vil forære en søn/datter noget den anden vej)  Det rentefrie lån skal bare ikke kædes sammen med gaverne

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Thrane:
Jeg vil ganske enkelt "forære" en bil til min mor :D
Så giver du hende et rentefrit anfordringslån som er et du til en hver tid kan opsige. Opret simpelt lån hvor der står hun skylder dig 1xx.xxx kr og at lånet skal tilbagebetales omgående på anfordring

Helt uafhængigt af lånet og det er afgørende - helt uafhængigt - forærer du hende så 58 .700 kr - hun bliver glad og spørger om ikke hun må betale noget af lånet tilbage, og det accepterer du. Det gør du i år. Allerede 1/1 kan du gi hende 58.700 igen - det er det man skattefrit som god søn må gi sin far og sin mor hvert år

Igen bliver hun overrasket og glad og bruger dem til at betale lånet tilbage. Se til at lave bankoverførslen hver gang - fra dig til mor , og tilbage fra mor til dig, så det er tydeligt at det er gaver og ikke skjult indbygget i lånet.

Man må ikke gi et anfordingslån som på forhånd er lovet eftergivet når det er over 58.700 men det er helt 100% lovligt at gi lånet uden rente og helt uafhængigt gi gaver. Ideen er, at hvis du bestemmer dig om og ikke vil gi gaven eller du dør - ja skylder hun dit bo for gaven stadigt, så det rent praktisk kun er de 58.700 kr per år

Mon ikke din mor vil sætte ret meget pris på det Big Smile

venligst John H

Tak for dit svar.

Det er yderst brugbart.

- og tak til alle..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)