Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor er jeg TRÆT af at høre om højresvingsulykker!!!

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/24/2006 2:46:53 PM Forfatter: Thomas Nielsen
...en højresvingsulykke vil ALTID være bilistens skyld
Det var midt i december. Mørk nat. Smattet vejr. Ingen lys på cyklen. Uagtsom kørsel. Nul! Det er et teoretisk argument!
 


Nu havde cyklisten ikke lys på i den situation du nævner, så det ændrer sagen lidt. Havde det været dagslys ville du stadig som bilist have pligt til at sikre dig, der er fri bane selvom cyklisten cykler over for rødt.

Jeg bestrider stadig ikke at mange cyklister ikke tænker sig om. Prøver at holde folk fast på, at man som bilist er den der i sidste ende skal sikre sig der ingen er i vejen. På samme måde skal cyklisten sikre sig, at ingen fodgængere er i vejen - hvilket mange også er elendige til.
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Sådan står der i færdselslovens §3: Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Ydermere står der i færdselslovens §21, stk.2 følgende: Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, i forlængelse af stk.1 som siger at cyklister gerne må overhale højreom. Resten af den i øvrigt udmærkede lovtekst, kan læses på Retsinfo.
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lov er lov, praksis er praksis.

Min fader der er tidligere lastbilchauffør/buschauffør med mange langfarter bag sig, turistrejser mv. og i dag ernærer sig som kørelærer til både personbil, lastbil og bus i København (Metro Trafik - lidt reklame skader vel aldrig ) gav mig 110% ret da snakken i går faldt på højresvingsulykker og skyldsplacering.
 
Dagligt, dagligt er han ude for flere tilfælde af sindssyge cyklisters kørsel, end det kan tælles på to hænder.
 
Kom nu ind i kampen... vi har ALLE et ansvar for at få det til at lykkes - selvfølgelig!! Men når selveste ansvarlige fra Københavns Politi i Go''morgen danmark på tv2 i morges, står og siger at der skal en markant adfærdsændring til blandt cyklisterne og deres hensynsløse kørsel, bør der altså ikke være mere at diskutere i denne sag!!!
 
Hvad angår spirituskørsel Casper, så er det ganske latterligt at drage dem ind i denne sammenhæng. Spritbilister skal have taget kortet, en bøde så stor de ikke kan betale, have taget deres bil og hus samt blive klynget op i en krog i n.....erne! Jeg kan ganske simpelt ikke tage spritkørsel, men derfra og så til at bringe dem ind i en snak om højresvingsulykker...???! Ganske uforståeligt...??
 
 
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/24/2006 4:27:14 PM Forfatter: Matt K. Baldersø
Hvad angår spirituskørsel Casper, så er det ganske latterligt at drage dem ind i denne sammenhæng. Spritbilister skal have taget kortet, en bøde så stor de ikke kan betale, have taget deres bil og hus samt blive klynget op i en krog i n.....erne! Jeg kan ganske simpelt ikke tage spritkørsel, men derfra og så til at bringe dem ind i en snak om højresvingsulykker...???! Ganske uforståeligt...??
 


Som jeg læser dit indlæg, så mener du, at det er straf nok for en chauffør at leve med det resten af livet(ret mig hvis jeg tager fejl). Hvis vi tager udgangspunkt i den sag jeg nævnte tidligere, (den lille pige der blev kørt ned) så var grunden til ulykken grov uagtsomhed fra chaufførens side. Ja, han havde ganske enkelt ikke kigget i spejlet. Det er han dømt for så det er facts. Kan godt se, at han allerede er straffet og at det ikke var hans hensigt at køre hende ned. Det betyder dog ikke han ikke skal straffes! Han fik så vidt jeg husker et par måneders ubetinget fængsel. En ganske fair straf hvis du spørger mig. Er godt klar over en spritbilist måske ikke hører hjemme i denne debat. Men i princippet laver en spritbilist samme overtrædelse af loven (+ han er fuld bag rattet), så kan ikke se hvad der skiller en uagtsom chauffør og en uagtsom spritbilist? Den fulde tåbe skal selvfølgelig straffes langt hårdere, da hans valg om at køre bil, allerede der bragte folk i fare.

Siger stadig ikke, at cyklister ikke kan være skyld i ulykker. Men lige præcis når det gælder højresving har bilisten alle muligheder for at gardere sig mod en ulykke. Min gamle kørelærer sagde altid: "Casper, hvis du kører en cyklist ned når du svinger er det fordi du ikke har kigget dig godt nok for"!!!
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Go´morgen

siger jeg bare til den betjent med hans ide til lygteføringen på en cykel.
 
lygter der drives af en magnet er sådan set fint nok men ve de stakler der holder for rødt på en dårligt oplyst sidegade med en række af parkeret biler mellem sig og en evt. højresvingende bil (fortov. cykelsti parkeret biler og vejbane - det ses mange steder i kbh) cykelisten mener bestemt denne har lys på - bilen kan ikke de den fordi der ikke er lys på cyklen - ulykker er på denne konto IKKE til at ungå.
 
Løsningen ville være at lave et lille batteri der lades op når man cykler - således at det kan holde lys på cyklen i omkring 5 minutter på den måde vil det næsten altid være muligt at have lys på alle cykler i alle timer de bruges.
 
Dog ligger der en ulempe med levetiden af disse lygter med batteri - kontra lygter uden.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Korntrold -> Hehe... ja hold da op den var genial den cykellygte...  Betjenten kunne dog også godt se den var gal da Steffensen spurgte ind til hvad der så skulle dække cyklisten når han holder stille... hehe...

Casper -> Jeg tror at vi to er enige langt hen ad vejen, så at sige, og selvfølgelig er det både bilisters og .cyklisters ansvar at se sig for i trafikken... Ingen tvivl om det overhovedet!
 
Men jeg vil gerne i dette offentlige forum tilstå, at hvis det grønne bud jeg kørte ned i bredgade sidste sommer i min taxa, en dejlig varm og lys aften i juli, havde gjort mindste antræk til at påstå det var min skyld han endte ind over køleren da han overhalede mig venstre-om da jeg MED blink på både bagdel og i sidespejl (som det jo er på mercedes og vw) var igang med et venstresving - så havde jeg intet mindre end fortrudt jeg ikke kørte ham helt over...
 
Heldigvis for mig kom en venlig bilist der kørte bag mig til undsætning, og fortalte budet diverse ting omkring færdselsregler, hvorefter han tog sin sammenkrøllede cykel og gik sin vej...!!! Derfor igen et insitament til at højere straffe ikke er vejen ud af dette (jo for cyklisterne). Jeg kørte direkte derfra og i garage efter kun 4 timer på vagt, jeg var ganske simpelt ikke i stand til at køre videre den nat pga. det store chok jeg havde fået...
 
Strengere straffe til bilister og chauffører er IKKE vejen ud af dette stigende problem... punktum!
 
 
Tilmeldt 18. Dec 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Matt du er heldig at cykelbudet ikke ville have politi på så havd du mistet kørekortet betinget

for 4 år siden køre jeg ud af en lige gade i byzone ud for mit hjem vil jeg dreje til venstre ind i min indkørsel jeg køre i en kassevog men sikkre mig at der ikke er nogen bag mig samtidig blinker jeg et godt stykke før jeg vil svinge i det jeg krydser midterlinjen overhaler en knallert mig det vil sige han køre ind i side døre
han har ligget helt oppe bag mig så jeg ikke kunde se ham i spejlene for det fik jeg 3 års betinget frakendelse og op til prøve igen så du var heldig.
Det er altid føren af bilen der bliver straffet når det er cykler og knallerter det går ud over selv om de laver fejl.
( jeg har kørt taxa i mange år har du erhvervs køre kort straffes du altid hårdt for du er har jo meget rutine det sagde dommeren til mig i retten.)
 
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/25/2006 12:04:41 AM Forfatter: snitter

Matt du er heldig at cykelbudet ikke ville have politi på så havd du mistet kørekortet betinget

................................
Det er altid føren af bilen der bliver straffet når det er cykler og knallerter det går ud over selv om de laver fejl.
( jeg har kørt taxa i mange år har du erhvervs køre kort straffes du altid hårdt for du er har jo meget rutine det sagde dommeren til mig i retten.)

Hej Snitter
 
Det er IKKE rigtigt at bilisten altid har ansvaret når der er ulykker med cykler eller knallerter.
 
Det er jeg et bevis på. Jeg har erhverskort til bus.
 
En mørk nat mellem lørdag og søndag ca. kl. 02:15 kørte jeg med 50 km/t hvor der var en hastighedsgrænse på 70 km/t ude på Advøre Holme, der kom en cykelist fra stien ud til havnen og kørte DIREKTE ud foran mig, max 3 meter fra fronten af min varevogn, jeg bragede ind i ham med 50 km/t og rørte først bremsen da han hang oppe på forruden. Der kom både ambulance og politi til denne ulykke, cykelisten kom slemt til skade med blandt andet åbent lårbensbrud samt meget voldsom blødning fra hovedbunden.
 
Jeg har absolut ingen straf fået for denne ulykke, da det var politiets klare opfattelse jeg var HELT uden skyld i dette uheld, det skal nok lige nævnes at der ikke var lys på hans cykel samt han var STÆRKT påvirket at spiritus.

Venligst

René Buch

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Når du kører bil har du et objektivt ansvar jf. færdselsloven.
Så lige meget hvor åndsvagt en anden har kørt har du et ansvar.
Bare lige en lille teknisk kommentar.
 
Men derudover vil jeg godt give ret i at vi mangler noget gensidig respekt, imellem billister og cyklister.
Især de grønne bude - føj nogle slemme drenge!!
 
mvh
Janus J Lindau
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan vi ikke prøve at lægge denne her "lovsnak" bag os, for uanset hvorend nogle af os gerne ville det, er og bliver det sådan at bilisten i 199 ud af 200 tilfælde får bilisten skylden.

Min hensigt med denne debat var dels at få al min oparbejdede vrede ud, samt at belyse dén problemstilling at ALT alt for få vender bøtten 180 grader og kigger mod cyklisterne, og hvordan de selv kunne være præventive i forhold til deres eget liv.
 
Herregud, jeg kommer nok ikke til skade ved at køre en cyklist ned, men mister han livet er det hvis problem?? Hans eller mit...? Efter nogle års psykologbehandling og 3 års betinget frakendelse af kortet fortsætter mit liv... gør hans??
 
Side 3 ud af 4 (40 indlæg)