Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af tøjbutik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har i lang tid gerne ville starte en tøjbutik i Odense C. Der skal føres mærker som Diesel, Levis, G-Star, Samsøe, Energie og muligvis også elektronik så som mobiler.

Det er såvidt jeg kan forstå lidt den typiske med at man har en ide, men ikke lige den vilde viden om hvordan man driver butik. Jeg har arbejdet i butik de sidste 5 år og kender derfor alt til god kundeservice og salg, men ikke vanvittigt meget til det at drive en butik. Jeg kender en god advokat der er i stand til at gøre butikken lovlig i første omgang, så det jeg er lidt i tvivl om er følgende:

  • Hvad skal jeg specielt sætte mig ind i for at drive min butik?
  • Hvordan får jeg fat på de tøjmærker?
  • Jeg har ikke en rød reje. Hvordan overbeviser jeg bedst banken om at de skal låne mig penge?
  • Er der andre ting du mener jeg bør tage højde for?
Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Summer

Jeg kender en del til tøjbranchen (er selv franchisegiver, som du kan se nederst). Jeg er bange for at det er urealistiske drømme du pt. går med alene af den årsag at du ingen penge selv har...desværre. En bank forventer typisk at man har en egenkapital på minimum 25-33% af det man skal bruge for at komme i gang i herretøjsbranchen. Du kan forvente at skulle bruge ca. 2 mio. kr. til at starte op alt efter butikkens beliggenhed osv.Mit bedste bud er at du forsøger at få job i en eksisterende butik, og ser om du ikke kan arbejde dig op, både erfaringsmæssigt og økonomisk.Det kan jo være at der byder sig en chance på den måde??

Kapitalkravet er ikke kun for opstart af butik, uden penge er det næsten umuligt at starte op, selv med den gode idé.

Ked af at måtte være så negativ. 

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

 

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes lige jeg vil bidrage med mine erfaringer.

Først - alt kan lade sig gøre - med flid, dygtighed, udholdenhed og (lidt) held.

Hvis du har arbejdet i en tøjbutik i 5 år - er det efter min mening en god ballast for at starte en selv.

Selvfølgelig er der mange andre ting at tage stilling til, men bare rolig det kommer hurtigt.

Tøjmærker - kontakt tøjbranchens brancheforening - tag på CIFF - tøjmesser - de står i kø for at sælge. (måske ikke de mest veletabeleret).

Banken - hvis du viser du har fundet lokaler - har udarbejdet et budget  - fundet leverandører - viser begejstring og interesse - har 5 års erfaring - har en god ide til at gøre det bare lidt anderledes. har evt. friværdi i andre private ting - hus,bil,båd andet. Og er seriøs, så har du en chance.

Der findes desuden iværksætterlån hvor staten garanterer en stor procentdel - hvis det skulle gå galt. (det er vistnok ikke alle pengeinstitutter der udbyder dem?).

Men bedst måske hvis du kunne overtage en igangværende forretning ?

 Håber du får lidt mod på det. (Husk at baglandet skal støtte op :-))

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej summer
Først velkommen til Amino...

Jeg er ikke selv i detailbranchen, men mine forældrer har været det de sidst 15 år så kan da måske dele lidt ud af den viden de har delt med mig gennem årerne...
Først og fremmest så skal du gøre mentalt acceptere at de første par år ikke bliver en dans på roser, men nærmere end sej kamp op af bakke. Det siger jeg bestemt ikke for at afskrække dig, men fordi jeg ikke vil give dig falske forhåbninger om at det at være sin egen chef er lytter lykke.
Det at være selvstændig har mange positive sider, men vær forberedt på at der skal knokles i starten og ofte for ussel løn.

Der er frygtelig mange som hvert år starter og fejler. Jeg tror personligt at det er fordi de 1) ikke lytter til andre, og 2) tror de kan alt selv.

Da jeg selv startede op - og såmendt også den dag i dag - lytter jeg meget til mine egne forældrer og bruger dem ofte som sparringspartnere. Hvis du ikke selv er i den heldige situation af have selvstændige forældrer, så find en anden virksomhedsejer du kan bruge som "erstatning".
Der er alt for mange steder hvor man kan fejle, men hvis du lytter til hvad andre begik af fejl, så kan du måske undgå halvdelen af dem :-)

Udnyt dine stærke sider og outsource dine svage... rent ud sagt, hvis du ikke kan finde ud af bogholderi, markedsføring, male, what ever så afsæt penge i budgettet til at hyre folk som kan.
Det kan godt være, at det koster at hyre en grafiker/mindre lokalt reklamebureau, men jeg er modsat ikke et sekund i tvivl om at du vil kunne se det på bundlinien. Ligeledes, hvis debit, kredit og alle de andre grusomme regnskabs-ord siger dig nul og en skid, så hyr en bogholder til den slags. De kan findes som freelancere og sparer dig for timers arbejde, irritation og at SKAT indkalder dig til en hel serie af toskegilder fordi regnskabet er fyldt med flere fejl end en Skoda fra 80'erne...

Gør det hele rigtigt fra starten. Lad være med at starte op i en lille sidegade eller inde i en gård. Forretningen skal ud på hovedgaden, koste hvad det vil. Du skal ikke regne med at kunderne kommer til dig, ergo skal varerne ud til der hvor kunderne er...

Du skal ikke være så bange for banken. I vid udstrækning vil de nemlig blot have sikkerhed for deres penge. Hvis du ikke har en rød reje i bogstaveligste forstand eller står i RKI, kan det selvfølgelig se meget sort ud. Modsat, hvis du kan starte med have smide 50.000 - 100.000 ind selv (hvis du ikke kan skrabe dem sammen med et par måneders intensiv overarbejde, så tag æren under armen og bed noget familie om et løn). Med de penge og pant i ejendom, bil eller måske varerlageret er det ikke utænkeligt at en bank går med på ideen. Du får måske afslag de første par gang, men der er mange banker i DK så tab ikke modet. Vær forberedt når du møder op, hav en masse udregninger, budgetter og ideer til hvorfor og hvordan lige præcis din forretning bliver en succes.
Finansrådet har lavet nogle publikationer til bankerne som de kan bruge som værktøjer overfor pengesøgende iværksættere. Selv om din(e) bank(er) måske ikke følger disse publikationer, kan de give dig et indblik i hvordan banker i alt almindelighed tænker. Prøv at læs lige på det:
http://www.finansraadet.dk/danish/menu/publikationer/Ivaerksaetterguide/

Håber mit (efterhånden lange svar) kan bruges - håber ikke jeg har fået afskrækket dig helt... Hmm

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 2. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er desværre en ret svær branche at starte op i. Jeg har gennem mit firma har med tøjbutikker at gøre de sidste 4-5 år og kan tydeligt se at det at hae en fysisk butik bliver svære og svære - men der er dog nogen som formår at gøre det godt år efter år. Jeg tror det handler om at vide hvad man vil og hvem man vil sælge til. Man kan ikke have alle mærker og sælge til alle segmenter. Lidt ligesom en kinesisk restaurant, som også sælger pasta og burger, bare aldrig bliver en god kinesisk restaurant:) Jeg har skrevet lige forskellige blogindlæg, som kan hjælpe dig med lidt ideer til butikken. De kan ses her: https://www.ziito.dk/blogs/b2b-blog

held og lykke med projektet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)