Hej Hvordan får man præciseret hvor mange penge en virksomheds ansatte har beføjelser til at bruge på virksomhedens vejene? Herunder tænker jeg på hvornår man som ledelse kan afvise/ophæve aftaler som er indgået af medarbejdere, som medfører økonomiske forpligtelser der overstiger dennes beføjelser. Hvordan vil man i såfald stå overfor modparten som har indgået aftalen med medarbejderen. Skal det indgå som en del af ansættelsesaftalen eller hvordan griber man det an? På forhånd tak. Jannik |
Det ville være naturligt at lade det indgå i ansættelsesaftalen, men du kan også sagtens lave en tillægsaftale, hvor du specificerer hvad medarbejderen må forpligte virksomheden i forhold til
Hvad leverandører og andre angår, så er det mere komplekst, for hvis en person sidder i en funktion hvor man må gå ud fra han efterlever sine rettigheder, så vil en leverandør kunne fastholde en aftale (ex en kontormedarbejder bestiller 10 æsker printerpapir) men hvis det er større beløb, skal en leverandør som udgangspunkt sikre sig, at medarbejderen har tegningsret for så store beslutinger/indkøb
Du vil så altid kunne gå mod medabejderen hvis denne har kostet dig noget og har overtrådt sine skriftlige beføjelser. Du skal dog være forberedt på at du skal forny aftalen regelmæssigt, da medarbejderen ellers kan påstå han havde vundet en ret til lige at købe de der små ting, og du derfor ikke per default bare kan fyre for et mindre brud, men godt for et stort, ex igen købt printerpapir - næppe fyringsgrund uanset mod aftale - købt en bil, givet fyringsgrund hvis aftale om han ikke må
vh