Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købsfakturaer inden opstart af ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 9800 Hjørring
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej !

Jeg starter et ApS her i februar måned.

Kan jeg lave nogle indkøb (IT) allerede nu, og bogførte dem når ApS'et er opstartet ?

Eller er det ikke  lovligt?

På forhånd tak,

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat godkender normalt relevante indkøb i månederne op til stiftelsen af selskabet, så det burde der ikke være noget problem i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46519
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Casper Andersen:
Kan jeg lave nogle indkøb (IT) allerede nu, og bogførte dem når ApS'et er opstartet ?
ja hvis formålet er brug i det nye ApS og det ligger tæt op ad  (max 6 mdr).

Du skal ikke regne med at købe en computer og bruge den privat i 5,8 mdr og så lade det hele indgå i selskabet - så vil det være noget med at sælge den ind uden moms, men ting du køber og i princip ikke bruger inden du har selskabet eller bruger som IT til ting der er helt relevante for selskabets opstart, accepterer skat (ikke lov at de skal, men de gør det - og jo tættere på jo bedre)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måske ligger den største udfordring ikke i forhold til SKAT men i relation til selskabsloven, hvor man kan risikerer at der reelt vil være tale om stiftelse med apportindskud - og dermed udarbejdelse af vurderingsberetning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46519
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Måske ligger den største udfordring ikke i forhold til SKAT men i relation til selskabsloven, hvor man kan risikerer at der reelt vil være tale om stiftelse med apportindskud - og dermed udarbejdelse af vurderingsberetning.
ja her skiller vi jo lidt får fra bukken, sådan nåede jeg slet ikke at tænke, men ja - i virkeligheden hvis det jo påvirker selskabskapitalen som det jo gør - ud fra noget tilbageliggende dato mæssigt -  Om det tages sådan, tjo ingen ved (eller mere korrekt jeg aner det ikke) , men jo - helt korrekt problemstilling - Der er meget at lære endnu - men det er jo kun fint

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke dyrket emnet videre. Der har været en afgørelse fra erhvervsankenævnet tilbage i 1995 hvor en kapitalforhøjelse (kontant) blev nægtet fordi den reelt dækkede over at pengene skulle bruges til at købe aktiver hos tegner af anparter.

Jeg ved også at emnet har været omdiskuteret ved EU-retten uden at retten tog stilling til spørgsmålet. I Danmark er der ikke udviklet en praksis på dette område endnu, men det almindelige synspunkt er at hensynet til et selskabs kreditorer vægter højt og at det vil være omgåelse af reglerne for kontantstiftelse i det omfang pengene umiddelbart bruges til at købe aktiver fra stifter.

Dermed ikke sagt at man ikke kan købe en computer i tiden op til registreringen af ApS. Men man skal måske overveje om den nu også har den samme værdi på stiftelsestidspunktet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)