Jeg håber i er kommet godt over julen og nytåret! Beklager hvis der allerede er en forumtråd til dette spørgsmål, men har ikke umiddelbart kunne finde noget.
Hvordan er reglerne mht. til at købe en Computer (eksempelvis) i virksomheden, og sælge den til sig selv privat?
Så vidt jeg er orienteret, hvis du vil sælge noget til dig selv, SKAL det være til markedspris. Altså du kan ikke bruge denne model, for at anskaffe dig en ting billigere eller få et skattefradrag eller hvad det end er du prøver at få ud af det.
Ser absolut ingen grund til at skulle købe noget, få momsfradrag, fakturere sig selv, og betale moms. Hvad er det du får ud af det?
Du skal som svaret - købe den til fuld markedspris inkl. moms af din virksomhed så det er bare et led og en gang besvær ind imellem hvis den er til dig selv
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan godt købe den igennem din virksomhed og sælge den til dig selv som privatperson - men det giver INGEN mening at gøre det på den måde. Først og fremmest, så skal du sælge den til dig selv til markedspris, som der også er andre der skriver. Så rent økonomisk er der ikke ret meget at komme efter.
MEN, der er navnlig nogle detaljer omkring garanti / reklamation som navnlig kan gøre at det ikke kan betale sig. Der er nemlig forskel på garanti og reklamationsret alt efter om du handler som privatperson eller som virksomhed.
Så du er bedre stillet hvis du køber den som privatperson.
Som folk allerede skriver, så er der ingen fidus i at købe via din virksomhed, med mindre din virksomhed kan opnå en rabat ved købet, som du ikke kan opnå som privatperson.
Hvis det er en computer, som du skal bruge mindst 1% i virksomheden, så kan du købe den i virksomheden og trække den fra 100% skattemæssigt i firmaet.
Det er nemlig skattefrit at få stillet en delvis privat computer til rådighed som fri computer.
Skal den bruges 100% privat, så køb den privat fra starten af, der er i så fald ikke nogen fordel i at købe via firmaet.
Som folk allerede skriver, så er der ingen fidus i at købe via din virksomhed, med mindre din virksomhed kan opnå en rabat ved købet, som du ikke kan opnå som privatperson.
Hvis det er en computer, som du skal bruge mindst 1% i virksomheden, så kan du købe den i virksomheden og trække den fra 100% skattemæssigt i firmaet.
Det er nemlig skattefrit at få stillet en delvis privat computer til rådighed som fri computer.
Skal den bruges 100% privat, så køb den privat fra starten af, der er i så fald ikke nogen fordel i at købe via firmaet.
Hej Martin.
Læser lige dit svar. Jeg har altid haft den opfattelse at det var omvendt. Altså hvis du går ud og køber en computer til firmaet, og bruger den så meget som 1% til private ting, så kan du IKKE trække det fra i skat, og få momsfradrag.
Er der kommet nye regler, eller er det bare mig der altid har haft en forkert opfattelse? :)
Ja du kan købe den i virksomheden du skal bare dele momsen som angivet i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html og der er ikke skat på den del . kun hvis det er telefon - Du kan ikke købe den som 2013 hvis din regning først er fra 2014 men ellers delt moms og virksomheden ejer den og du skal købe den ud hvis du en gang lukker
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER