Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder gaver

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan er det enlig med medarbejder gaver.

Feks hvis jeg får lyst til at forære en bærbar computer til en medarbejder kan man det ? og så trække det fra.

Jeg mener at have hørt at der er et loft på hvor mange penge man må bruge på medarbejder, men er ikke lige helt sikker, og kan ikke rigtig finde noget omkring det....

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om man må give gaver istedet for penge. Feks give en bærbar computer for et stykke arbejde, istedet for løn... ?
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

 
jeg mener at huske alt over 500,00 kroner er skattepligtig indtægt for lønmodtageren.
 
om du kan trække det fra skal du vist tale med en revisor om.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej
 
Så vidt jeg husker har min revisor har fortalt mig, at alt inklusive hen over året (middage, fodboldbilletter, hardware etc.) er bagatelgrænsen 5.000 kr. Kommer du over dette, beskattes du af hele beløbet.
 
Mht. bærbar computer vil jeg dog straks mene at sagen er anderledes, idet du jo helt sikkert blot har givet ham en bærbar til erstatning for hans stationære arbejdscomputer, ikke ?? At han så tager den med ud til kundebesøg og overarbejde hjemme på privaten, er jo bare fint .....
 
TD
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Julegaver til medarbejdere på op til 500,- kr  kan gives uden skattetræk.
Gaver derudover - både f.eks. penge og gavekort - anses for løn, og medfører skattetræk.
 
Mht en bærbar computer, kan den stilles til fådighed for medarbejderen til brug for arbejdet. Dette medfører ikke skattetræk hos medarbejderen, og det kan fradrages på almindelig vis i virksomheden.
 
 
Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/26/2006 3:06:01 PM Forfatter: Thomas Degel

Hej
Så vidt jeg husker har min revisor har fortalt mig, at alt inklusive hen over året (middage, fodboldbilletter, hardware etc.) er bagatelgrænsen 5.000 kr. Kommer du over dette, beskattes du af hele beløbet.
Mht. bærbar computer vil jeg dog straks mene at sagen er anderledes, idet du jo helt sikkert blot har givet ham en bærbar til erstatning for hans stationære arbejdscomputer, ikke ?? At han så tager den med ud til kundebesøg og overarbejde hjemme på privaten, er jo bare fint .....
TD

 
Jeg tror at reglerne er lidt mere knudret, det kunne ligne dem. Hvis den ryger ind under begrebet hjemmecomputer, er det i hvert fald et krav, at medarbejderen har forbindelse til virksomhedens server og jeg tror også der evt. skal være noget uddannelse med - det var i hvert fald et krav da mine forældre for snart 5-6år siden fik en hjemmecomputer af arbejdet :)
- Men mon ikke en af skatteeksperterne herinde kan præcisere det, pointen er bare, at du rimelig sikkert ikke slipper så let.
 
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Anne mette tror lige det sådan en som dig jeg skal have fat i.

Jeg arbejder lidt på et projekt og skal have nogle freelance folk til at arbejde for mig.

Det job de skal udføre vil koste cirka 25.000 kr som jeg har fået tilbud på, uden dog det helt er så detaljeret, så prisen er cirka.

Kan man med fordel tilbyde en bærbar. Vil der være nogle skatte fordele eller andet for mig, at tilbyde en bærbar istedet for feks 25.000 kr ?
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jo, der er da fordele for dig, hvis du i stedet for et honorar på 25.000, giver bærbar mv til en værdi af 25.000, hvis du er momsregistreret, for du vil så få momsen refunderet.
Jeg tror bare ikke der er nogen der vil acceptere den løsning, fordi de så bliver skattepligtige af de 25.000.
 
Hvis du køber udstyret, som jeg før omtalte, til medarbejderen "til brug for arbejdet", kan du også trække det fra. Men i den situation ejer DIN virksomhed udstyret.
 
Så desværre tror jeg ikke du slipper udenom at skulle betale "cash" i større eller mindre grad for det arbejde du får lavet.
 
Anne Mette
 

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen

ja det kan du selvfølglig have ret i. Man kunne måske lege med tanken om en kombination med "gaver" og penge. Da de jo aligevel skal betale skat af den ene eller anden ting.

Men vil lige lege lidt vidre med tanken. Jeg takker for hjælpen til jer alle.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg arbejder lidt på et projekt og skal have nogle freelance folk til at arbejde for mig. Det job de skal udføre vil koste cirka 25.000 kr som jeg har fået tilbud på, uden dog det helt er så detaljeret, så prisen er cirka. Kan man med fordel tilbyde en bærbar. Vil der være nogle skatte fordele eller andet for mig, at tilbyde en bærbar istedet for feks 25.000 kr ?
 
Ud fra det du skriver er det vi taler om her ikke en gave men et vederlag for et stykke arbejde. Dvs. en modydelse.
 
Udover det Anne Mette allerede har sagt kan man sige at medarbejderne kan spare arbejdsmarkedsbidraget hvis de modtager "tingsgaver" i stedet for løn. Men de er sikkert ligeglade med det. Med mindre de selv overvejer at gå ud og købe sådan en bærbar, betaler de formentlig gerne dette arbejdsmarkedsbidrag for at få penge i hånden. Man skal også lige tænke på at medarbejderen der får en bærbar computer til 25.000 (som bliver hans), skal betale skatten af de 25.000 kr.  af "egen lomme."
 
Hvis det er freelancere som selv driver virksomhed ville det sjoveste umiddelbart være hvis du kunne tilbyde dem en modydelse via din virksomhed.    
 
Er der tale om medarbejdere som skal arbejde for dig på mere fast basis vil det da være et gode for dem hvis du stiller en bærbar computer til rådighed for dem. Det er som Anne Mette skriver ikke deres computer men "din". Men har de den til rådighed i 3-4 år er værdien faldet betragteligt og så kan man jo overveje at lade dem købe den til "skrotværdi".  Du skal bare ikke forvente at de vil stille sigtil tåls med det. De vil 99% sikkert også  have et vederlag ved siden af alligevel, og som sagt kræver det et længerevarende arbejdsforhold.      
 
Thomas Degel: Det med opkobling til arbejdsgiverens netværk har intet med en hjemmecomputer at gøre. Der er vi ovre i "fri bredhånd". Det handler om at man ikke kan undgå at blive beskattet af "fri bredbånd" hvis man ikke har denne opkobling. Det er så ikke relevant for de mange der udover "fri bredbånd" også har fri telefon. Fri telefon og fri bredbånd går under ét og beskatningen af telefonen undgår de ikke alligevel. 
 
De særlige regler der iøvrigt gælder om hjemmepc'ere omhandler de situationer hvor medarbejderen har påtaget sig en lønnedgang eller betaler arbejdsgiveren for at bruge pc'en. Hvis PCen stilles vederlagsfrit til rådighed er eneste krav at den skal være stillet til rådighed for brug i arbejdet = en erhvervsmæssig begrundelse, og den private benyttelse fra medarbejderens side skal være vederlagsfri (læs gratis for medarbejderen).  
 
Det din revisor omtaler er den såkaldte bagatelgrænse. Bagatelgrænsen omfatter kun personalegoder m.v. som er nødvendige i dit arbejde, så glem alt om middage og fodboldbilletter, medmindre vi taler om gratis sponsorbilletter  dem er der ikke praksis for at beskatte. hvis min arbejdsgiver krævede at jeg skulle gå til FCK kampe ville jeg da også have penge for det  
 
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)