Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter Drøm, men mangel på midler

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 02:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er godt nok langt ... fra netop din tanke, som bare er en tanke,,, til at blive virkelighed,,

Vi kan alle få en tanke om noget smart,,, --f.esk. tændstikken som kan bruges 7 gange,,, men hvordan ?

Du har jo ikke lavet nogle kalkyler om hvad noget koster,,,  så du ved slet ikke hvor du selv er,,, og hvad dine produkter vil koste..

Alt hvad du har er en tanke,,,

Hvorfor ikke bare starte som pølsemand,,,  og konkurrer de andre ud,,, ..ved at satse på billig volumesalg - tror at en lille mobil pølsevogn kan lejes for 3-4000 pr, måned- der kunne du måske lettere få en invester med,,,og så på sigt bygge større... når de andre er væk.. eller svækket.

Har du en lille pølsevogn kan du endda meget lettere lade dig hyre til firmafester, runde fødselsdage  m.m... da du altid kan finde plads,,,, så der er gode muligheder.

Jeg har selv prøvet at fjerne to konkurrenter med succes ...ved at satse på billig volumesalg i en anden branche..  det tog 1½ år...og så var byen min..

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 05:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har lidt erfaring med at skaffe kapital gennem banker og investorer, og tro mig, det kan nemt tage 6-12 måneder at få det. Selvom man har en god ide, og god forretningsplan, budgetter etc., er det ikke nogen hurtig proces hvor man fremlægger ideen, og så er pengene der.

Lad os bare sige at det tager 12 måneder at rejse kapitalen, hvad har du tænkt dig at gøre i den periode? Sidde hjemme og vente? Hvis jeg var dig, ville jeg søge job hos en "konkurrent", så du kan suge så meget erfaring til dig som muligt. Eventuelt hos en McDonald's, hvor der er mulighed for at avancere og få mere ansvar. Jeg garanterer, at banken, eller en investor, vil se positivt på at du har en (smart) mellemledertitel fra en stor kæde.

Et budget anbefaler jeg kraftigt at du skal få lavet af en revisor. Find en revisor i det område du vil starte op i, som har kunder i branchen. Hvis revisoren har kunder i branchen, ved han/hun garanteret også hvad du skal forvente at bruge af kapital, hvilket indtægtsniveau du kan forvente, hvor lang tid det vil tage af nå break-even etc. Banker og investorer tager også et budget udarbejdet af en revisor mere seriøst end et man selv har lavet.

Jeg har gennem mine år som iværksætter fået uvurderlig hjælp af revisorer og advokater. Det koster penge, og til tider har jeg knap nok haft dem, men har vurderet at det har været så essentielt, at det ikke kunne undværes. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Det enkleste først; du skal ikke bruge et regnskabsprogram til at lave budget - brug et regneark - Microsoft Excel. Du kender sikkert nogen som har det og kan hjælpe dig at sætte op noget. Du kommer også langt med papir og blyant.

Ellers er rådet om at bruge en revisor godt, men brug først selv lidt tid, så kan du diskutere med revisor på et mere kvalificeret grundlag.

Så til det komplicerede. Jeg har læst alle forslag og dine svar. Du virker stædig og besluttet, og det er kun godt.

I udgangspunktet har du overhovedt ingen chance til at financiere dette via bank eller industriel/financiel investor, der du nu står.

Banker siger nej selv til etablerede virksomheder som kommer med gennemtænkte prospekter. De siger de låner ud til solide projekter - det gør de måske - men jeg vil ikke umiddelbart placere dit projekt i denne kategori.

Spørgsmålet er om du SKAL have en investor/bank med.

Problemerne er:

Idé: Når det gælder fastfood tror jeg ikke det er nok at du ikke har tvivl om idéen. Kommer tilbage til hvad du kan gøre lidt senere.

Management: Muligens dit aller største problem. Du kan have verdens bedste idé, men bank og investorer vil kikke på hvem som skal eksekvere. Du har ikke startet virksomhed tidligere. Har du arbejdserfaring som er relevant? Ledererfaring? Har du nogle i dit netværk med kompetencer og et "navn" i lokalmiljøet, som kunne være dit "Advisory Board". Idéen om at du bør tage arbejde på McD tiltaler mig; det vil give dig verdifuld indsigt i logistik og måske ledelse. Og om du orker at stå og stege burgere hele dagen. (Når du har optimeret dine processer, vil du finde at du går og laver det samme hele dagen)

Din økonomi. RKI gælden skal du selvfølgelig afvikle. Men uden penge at skyde ind, tror jeg ingen bank eller investor vil vurdere dig som værende seriøs. Har du slægtninge/venner som vil skyde ind penge?

En mulig vej til succes:

"Glem" dit koncept. Fokuser på at du skal løse nogle menneskers behov for mad. Først skal du definere din målgruppe: Er det de 14.000 i byen du skal hjælpe, eller de 1-2000 unge som er der om dagen. Er det unge du vil hjælpe? Familier? Hvis dit koncept passer med deres behov, godt!

Nu har du målgruppen. Næste er at få fat på nogle fra målgruppen som skal være din referencegruppe (fortælle om sit behov), dine forsøgskaniner og derefter dine ambassadører (det med ambassadører venter du med at fortælle om). 20 stykker - helst ingen du kender - kunne være passende.

Du samler dem sammen, og interviewer dem om deres behov, i relation til det de kender fra byens eksisterende tilbud og fra erfaringer med keder. Opfordre til nytænkning og kritik af det bestående. Du fortæller intet om dit koncept endnu.

Så kikker du på idéer og behov de har bidraget med. Hvis dit koncept dækker dette, så er det fantastisk. Hvis ikke, så skal du vurdere at tilpasse dit koncept, til det din målgruppe efterspørger.

Forsøg nu at finde ud af de faste udgifterne. Lokaleleje, løn, afdrag på lån for at købe nødvendig inventar, el, varme, forsikring, pension etc.. Regn om til en dagspris, og forsøg at beregne hvor mange måltider du skal sælge om dagen. Hvad koster det at købe råvarer/emballage til disse måltider? Så har du et estimat på hvad maden skal koste. 

Derefter sætter du op et "Proof-Of-Concept". Det betyder at du simulerer virkeligheden med enklere midler. Her laver du en menu (som bør indeholde noget af de målgruppen har efterspurgt) med de priser du har kalkuleret, en disk, forsøger at lave inventar og farver lidt som du ser for dig, stiller i den form for uniform du ser for dig, og beder 4 om at komme. Gør det seriøst og troværdig.

Nu har du sørget for en buddy som kan videofilme alt. (Sørg for godt lys alle steder han skal filme, og aftal hvad han filmer på forhånd, også med dine gæster) Dine gæster som studerer menuen og diskuterer, bestiller, du som laver mad og serverer, de som spiser, du som kommer ud og spørger hvordan det smager. Når de har spist, laver du enkeltinterviewer og spørger om deres ærlige mening. Her er det vigtig om de overhovedet har lagt mærke til at du har et helt nyt koncept. Du gentager det hele for hele referencegruppen (4 ad gangen)

Så samler du hele gruppen. Du kan her evt. gennemgå hvad dit originale koncept var og hvordan du har tilpasset det. Bed om deres ærlige mening. Var priserne ok? Er der rum for forbedringer? Ville de foretrække dit sted fremfor andre steder? Hvor mange af dem ville det? Du bør på forhånd have gjort dig en mening om hvad denne procenten mindst skal ligge på. Dette er første "breakpoint". Hvis procenten er under dit mål, så skal resultatet af evalueringen tydelig pege på hvilke forbedringspotentialer der er i dit koncept. Det er nu udtrykket "kill your darlings" kommer til nytte. Hvis få eller ingen af de 20 var ville med dit koncept, og gerne ville komme til dig, så skal du putte alle planer i en konvolut og enten brænde dem, eller gemme dem til din alderdom som erindringer. Og finde på noget andet.

Nu antager vi at målgruppen var ville med idéen. Du har afviklet din RKI gæld, men har intet mere at skyde ind selv.

Nu laver du en gennemarbejdet forretningsplan (det er mange elementer i den du kan have lavet tidligere). Du skal identificere leverandører af alt udstyr du trænger, samt råvarer, og deres priser. Du finder ud om åbningstider gør at du trænger ansatte, eller om du både kan servere og lave mad alene. En forretningsplan er ikke alene nyttig overfor banker og investorer, men også for dig selv. 

Du får redigeret dine optagelser, og laver to versioner. Den ene er en/flere markedsføringsvideoer/teasere. Den skal ikke afsløre konceptet, men vise nok til at interessere.

Så skal du få målgruppen din til at hjælpe dig - ved at blive medejere. Crowd Equity funding. Referencegruppen din skal så blive ambassadører, og de skal markedsføre din idé overfor resten af din målgruppe, via dine små videoer, via facebook og mund-til-mund. Andelsejere kan f.eks. få 10% rabat. Referencegruppen/ambassadører får en smule højere ejerandel end andre. Du skal nu vide hvor mange penge du trænger, så du ved hvor mange andeler du skal sælge (de kunne måske koste 200 per stk). Du skal selvfølgelig beholde kontrollen selv, og skal sikkert snakke med en revisor eller advokat for at finde den rette selskabskonstruktion. Nogle kommuner har iværksætter tjenester som kan give billige timer hos revisor/advokat.

Hvis du ikke får ind alt du trænger af penge, så se om du kan få nogle af dine leverandører med på ejersiden. Er det en økologisk kvægproducent som vil skyde ind 20.000? (Aner ikke om det er mulig).

Måske kan noget af udstyret leases (finansiel leasing)

Har du fået ind en del i målgruppen på ejersiden, og derved har rejst en del midler, så står du pludselig meget stærkere overfor banken.

- du har testet konceptet med en POC

- du kan vise videoer af målgruppens udtalelser og dit koncept (dette er video nummer 2)

- du har mange som tror på konceptet, og vil spise hos dig (du kan vise hvor mange som har investeret)

- du kan jo lave et lidt anderledes kundemøde med banken, ved at invitere kunderådgiveren til et frokostmøde, og køre POC oplægget på vedkommende. :-)

Hvis du har fået nok penge, så kan du tage udgift til afdrag til banklån ud af din kalkyle og enten have det som en reserve eller sætte priserne lavere.

Risiko er at dine konkurrenter i byen snapper op hvad du er i gang med, og træffer tiltag som vanskeliggør dine planer. MEN, de fleste har jo tro på sit eget koncept, og er ikke så tilpasningsdygtige.

På denne måden får du en step-by-step approach, som ikke koster så meget, og som kan give dig startkapitalen uden at skulle gå til banken.

Du får flere at dele evt. udbytte med, men det er bedre at sidde igen med 60% af 100.000 i overskud end 100% af 0 kroner hvis du ikke kommer i gang.

Vel, det var nogle tanker.

mvh Øyvind Strøm

Tilmeldt 24. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 02:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil gerne fortsætte af mit tidligere spor.. omkring det at leje en ganske lille pølsevogn.

Personligt tror jeg ikke på at du kan gå fra at være på kontanthjælp til at blive fastfood restaurant ejer, uden at dele eller blot at dele med nogen og det kan tage 30 år at finde en sådan,,,, men også blot en dag,,,  -  så meget meget usikkert...  og noget sådant kan meget hurtigt koste nogle millioner.

Som Carsten siger så selv om man finder en kontakt i morgen, kan der gå et år før alt er i orden,,, og senere så skal lokale findes..ombygning.. m.v.--- så nok ialt  ca. 1½ til 2 år...

Som du beskriver det ser jeg det ikke som en idé, men en tanke... om hvis og hvis og hvis ... og den er nærmest lig nul.

Du tænker også skævt, ved at nævne at 1-2000 unge kommer til byen,,, hverdag,,, og dem vil du skabe en restaurent for.. og når de drager hjem.. så er byen tom eller ?...  så er projektet da helt tomt.

Hvis du vil ha sigte på en restaurent, så må du sige 5-7 år ud i fremtiden fra nu ... vel og mærket hvis du sådan ca. følger mine tanker og råd og selv koble på af egne tanker.

Du bliver nødt til at  får kontakt med byens fastfood spisere,, og det sker ved at du lejer en mini pølsevogn,,,, og sætter priser, som udkonkurrer dem stille og roligt.

Selv på kontanthjælp har du ikke råd til en minipølsevogn til 3.500  pr. måned,, så du er nødt til at finde en invester, som vil gøre et proforma firma-

Det betyder at du kan få 4 ugers praktik i din investers firma uden omkostning for investor,,, og arbejde i pølsevognen + stadig få kontanthjælp. og senere har du mulighed for 3 - 6 måneders  arbejde i job tilskud,,, kr. 55 pr. time som kommunen betaler af din løn.

Ud over at nappe de almindelige kunder ..med denne mini pølsevogn,,, kan du tilbyde dig til fester m.v. så du bliver kendt,,, i andre kredse... end lige de fattige unge .

Du kan få fuld kontrol ...hvis du spiller kort rigtigt... - givet at det er onfair,,, men reglerne giver mulighed,

En minipølsevogn er yderst fleksibel og du kan bevæge dig der hen på dagen / aftenen hvor du mener der er kunder ... ( med tilladelse selvfølgelig)

I Helsingør hvor jeg kommer fra begav, byens natpølsevogn ud på en dagsmisson -med en lejet minipølsevogn ..  i 2004   og tjente = overskud ca. kr. 4.000  pr, dag  om sommeren og det halve om vinteren -  kan du lave halvdelen,, af dette som indledning, er det vel ok og i denne verden er der 30 åbningsdage.

Når du efter nogle år har skabt dig et navn,,, med kapital på kontoen og er lidt konge i madbyen.. så kan du tænke på denne fastfood restaurant for alvor,,,,

Dette er din vej frem til dit mål.....og kan du ikke finde en invester til kr. 4000 om måneden,,,,og vise at du kan,  hvordan er chancen så med at få en investor til flere millioner,,, ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, ikke lige drømmestarten, men alt må jo starte et sted, så tror jeg vil overveje pølsevognen seriøst :)

Hvad angår budgettet, har jeg skam lagt et, som er basseret på en model, jeg fandt på nettet, jeg har dog ik spurgt mig frem om den er holdbar, men syntes den virkede meget oprigtig, så lagde mig ud med den ihverfald og undersøgte lidt priser :)

Og de "unge" er ikke den primære kundekreds, var mere en tilføjelse, da en by på 14k alene kan være svær, mens de rejsende er altid lettere at få til at købe ind, ihverfald inden for fastfood genren ;)

1667.restaurant.pdf


Men jeg kan så godt se, den bliver svær at realisere uden IHVERTFALD at have insigt.. Så af hvad jeg kan forstå på det hele, skal jeg finde mig en mellemleder uddannelse i McD, og derfra skal jeg så åbne en pølsevogn (Blot lidt anderledes) og teste markedet af.. Så jeg anslår at en 5 år i arbejde med de ting, ville være et rimeligt bud, før jeg smider den store op på tegnebrættet igen? :)

Tilmeldt 12. Jul 13
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Betal din gæld. Få leder erfaring i McD eller Burger King. Spar 500.000 op. Start en pølsevogn. Start din restaurant.

 

Tilmeldt 24. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

FastDanes:

Og de "unge" er ikke den primære kundekreds, var mere en tilføjelse, da en by på 14k alene kan være svær, mens de rejsende er altid lettere at få til at købe ind, ihverfald inden for fastfood genren ;)

Ja..der har du ret ..at de rejsende er et "lettere" bytte  -  men har knapt så mange penge..

Personligt mener jeg ikke at du nødvendigvis behøver den helt store indsigt i fastfoodbranchen, for at starte en restaurant op eller at en mellemleder founktion er nødvendigt -  meget handler jo om hvordan du selv er og om du kan se rigtigt og vurderer rigtigt.

Selv er jeg uddannet inden for handel og kontor.. startede så en kopi og print virksomhed op og inden jeg egentlig åbnede var der en installatør, der sagde til mig lidt i spøg og lidt i alvor ... "om 2 år ville jeg nok have 5 ansatte"  , men jeg havde slet ikke de ambitioner og var bare glad over at at være egen herre. Men efter 2 år, var jeg / vi blevet til 11 ansatte og  havde stort set fået lukket 2 af mine konkurrenter,,

Netop med en mini pølsevogn, fremfor en traditionel har du gode muligheder...for at været flytbar og fleksibel...og ved at finde ud af hvor der er flest folk samlet og på hvilke tidspunkter.. så er det bare om at være på de steder ... FAST.

Nu kender jeg slet ikke til området eller nærområdet... men det kunne f.eks. være at holde til ved et byggevarehus mellem 11 og 14 -  her kommer der sulte folk forbi og sulte håndværkere og derefter flytter du til et andet sted, hvor der så senere vil komme mange folk , det kunne også være at der fandtes weekendnatteliv, så ville det være en god idé at være der...- det er blot at tænke ud af posen og lægge det hele i system.

Og selvom du har en pølsevogn, så er der jo intet til hindring for at du kan fortsætte med at arbejde med din restaurant tanke og så er det nok også nemmere for dig at finde partner / investore...

Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad angår bylivet har jeg også tænkt den med og der er 4 værtshuse og 1 diskotek, de ligger alle sammen indenfor ca. 2-3 km. og der er ingen andre fastfood steder eller pølsevogne for den sags skyld, der har åbent på den tid hvor de knap så ædruelige folk blir lidt sulte, sidste sted lukker kl. 23 (Kunne jo være et sted for den pølsevogn, så jeg ku få lidt kapital) :)

Men vil give folk ret i deres holdninger, hvis jeg vender den rundt, skulle der også et mirakel til, for at jeg ville låne penge til mig ;)

Så tror jeg vil knokle på med de andre ting, indtil jeg kan se mig selv som en jeg ville låne penge til :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46513
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

FastDanes:
Så tror jeg vil knokle på med de andre ting, indtil jeg kan se mig selv som en jeg ville låne penge til :)
god ide. Det er IKKE din person der står i vejen, du virker dedikeret og velformuleret, det er bare et område der er vanskeligt af finansiere uden en meget stor egenandel.

Jeg tror sagtens du en dag har startet noget selv, så bare klø på. 

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Siger mange tak for tiltroen i hvert fald og takker endnu engang for alle rådene, har virkelig fået noget at tygge på :) he he

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)