Hej
Det enkleste først; du skal ikke bruge et regnskabsprogram til at lave budget - brug et regneark - Microsoft Excel. Du kender sikkert nogen som har det og kan hjælpe dig at sætte op noget. Du kommer også langt med papir og blyant.
Ellers er rådet om at bruge en revisor godt, men brug først selv lidt tid, så kan du diskutere med revisor på et mere kvalificeret grundlag.
Så til det komplicerede. Jeg har læst alle forslag og dine svar. Du virker stædig og besluttet, og det er kun godt.
I udgangspunktet har du overhovedt ingen chance til at financiere dette via bank eller industriel/financiel investor, der du nu står.
Banker siger nej selv til etablerede virksomheder som kommer med gennemtænkte prospekter. De siger de låner ud til solide projekter - det gør de måske - men jeg vil ikke umiddelbart placere dit projekt i denne kategori.
Spørgsmålet er om du SKAL have en investor/bank med.
Problemerne er:
Idé: Når det gælder fastfood tror jeg ikke det er nok at du ikke har tvivl om idéen. Kommer tilbage til hvad du kan gøre lidt senere.
Management: Muligens dit aller største problem. Du kan have verdens bedste idé, men bank og investorer vil kikke på hvem som skal eksekvere. Du har ikke startet virksomhed tidligere. Har du arbejdserfaring som er relevant? Ledererfaring? Har du nogle i dit netværk med kompetencer og et "navn" i lokalmiljøet, som kunne være dit "Advisory Board". Idéen om at du bør tage arbejde på McD tiltaler mig; det vil give dig verdifuld indsigt i logistik og måske ledelse. Og om du orker at stå og stege burgere hele dagen. (Når du har optimeret dine processer, vil du finde at du går og laver det samme hele dagen)
Din økonomi. RKI gælden skal du selvfølgelig afvikle. Men uden penge at skyde ind, tror jeg ingen bank eller investor vil vurdere dig som værende seriøs. Har du slægtninge/venner som vil skyde ind penge?
En mulig vej til succes:
"Glem" dit koncept. Fokuser på at du skal løse nogle menneskers behov for mad. Først skal du definere din målgruppe: Er det de 14.000 i byen du skal hjælpe, eller de 1-2000 unge som er der om dagen. Er det unge du vil hjælpe? Familier? Hvis dit koncept passer med deres behov, godt!
Nu har du målgruppen. Næste er at få fat på nogle fra målgruppen som skal være din referencegruppe (fortælle om sit behov), dine forsøgskaniner og derefter dine ambassadører (det med ambassadører venter du med at fortælle om). 20 stykker - helst ingen du kender - kunne være passende.
Du samler dem sammen, og interviewer dem om deres behov, i relation til det de kender fra byens eksisterende tilbud og fra erfaringer med keder. Opfordre til nytænkning og kritik af det bestående. Du fortæller intet om dit koncept endnu.
Så kikker du på idéer og behov de har bidraget med. Hvis dit koncept dækker dette, så er det fantastisk. Hvis ikke, så skal du vurdere at tilpasse dit koncept, til det din målgruppe efterspørger.
Forsøg nu at finde ud af de faste udgifterne. Lokaleleje, løn, afdrag på lån for at købe nødvendig inventar, el, varme, forsikring, pension etc.. Regn om til en dagspris, og forsøg at beregne hvor mange måltider du skal sælge om dagen. Hvad koster det at købe råvarer/emballage til disse måltider? Så har du et estimat på hvad maden skal koste.
Derefter sætter du op et "Proof-Of-Concept". Det betyder at du simulerer virkeligheden med enklere midler. Her laver du en menu (som bør indeholde noget af de målgruppen har efterspurgt) med de priser du har kalkuleret, en disk, forsøger at lave inventar og farver lidt som du ser for dig, stiller i den form for uniform du ser for dig, og beder 4 om at komme. Gør det seriøst og troværdig.
Nu har du sørget for en buddy som kan videofilme alt. (Sørg for godt lys alle steder han skal filme, og aftal hvad han filmer på forhånd, også med dine gæster) Dine gæster som studerer menuen og diskuterer, bestiller, du som laver mad og serverer, de som spiser, du som kommer ud og spørger hvordan det smager. Når de har spist, laver du enkeltinterviewer og spørger om deres ærlige mening. Her er det vigtig om de overhovedet har lagt mærke til at du har et helt nyt koncept. Du gentager det hele for hele referencegruppen (4 ad gangen)
Så samler du hele gruppen. Du kan her evt. gennemgå hvad dit originale koncept var og hvordan du har tilpasset det. Bed om deres ærlige mening. Var priserne ok? Er der rum for forbedringer? Ville de foretrække dit sted fremfor andre steder? Hvor mange af dem ville det? Du bør på forhånd have gjort dig en mening om hvad denne procenten mindst skal ligge på. Dette er første "breakpoint". Hvis procenten er under dit mål, så skal resultatet af evalueringen tydelig pege på hvilke forbedringspotentialer der er i dit koncept. Det er nu udtrykket "kill your darlings" kommer til nytte. Hvis få eller ingen af de 20 var ville med dit koncept, og gerne ville komme til dig, så skal du putte alle planer i en konvolut og enten brænde dem, eller gemme dem til din alderdom som erindringer. Og finde på noget andet.
Nu antager vi at målgruppen var ville med idéen. Du har afviklet din RKI gæld, men har intet mere at skyde ind selv.
Nu laver du en gennemarbejdet forretningsplan (det er mange elementer i den du kan have lavet tidligere). Du skal identificere leverandører af alt udstyr du trænger, samt råvarer, og deres priser. Du finder ud om åbningstider gør at du trænger ansatte, eller om du både kan servere og lave mad alene. En forretningsplan er ikke alene nyttig overfor banker og investorer, men også for dig selv.
Du får redigeret dine optagelser, og laver to versioner. Den ene er en/flere markedsføringsvideoer/teasere. Den skal ikke afsløre konceptet, men vise nok til at interessere.
Så skal du få målgruppen din til at hjælpe dig - ved at blive medejere. Crowd Equity funding. Referencegruppen din skal så blive ambassadører, og de skal markedsføre din idé overfor resten af din målgruppe, via dine små videoer, via facebook og mund-til-mund. Andelsejere kan f.eks. få 10% rabat. Referencegruppen/ambassadører får en smule højere ejerandel end andre. Du skal nu vide hvor mange penge du trænger, så du ved hvor mange andeler du skal sælge (de kunne måske koste 200 per stk). Du skal selvfølgelig beholde kontrollen selv, og skal sikkert snakke med en revisor eller advokat for at finde den rette selskabskonstruktion. Nogle kommuner har iværksætter tjenester som kan give billige timer hos revisor/advokat.
Hvis du ikke får ind alt du trænger af penge, så se om du kan få nogle af dine leverandører med på ejersiden. Er det en økologisk kvægproducent som vil skyde ind 20.000? (Aner ikke om det er mulig).
Måske kan noget af udstyret leases (finansiel leasing)
Har du fået ind en del i målgruppen på ejersiden, og derved har rejst en del midler, så står du pludselig meget stærkere overfor banken.
- du har testet konceptet med en POC
- du kan vise videoer af målgruppens udtalelser og dit koncept (dette er video nummer 2)
- du har mange som tror på konceptet, og vil spise hos dig (du kan vise hvor mange som har investeret)
- du kan jo lave et lidt anderledes kundemøde med banken, ved at invitere kunderådgiveren til et frokostmøde, og køre POC oplægget på vedkommende. :-)
Hvis du har fået nok penge, så kan du tage udgift til afdrag til banklån ud af din kalkyle og enten have det som en reserve eller sætte priserne lavere.
Risiko er at dine konkurrenter i byen snapper op hvad du er i gang med, og træffer tiltag som vanskeliggør dine planer. MEN, de fleste har jo tro på sit eget koncept, og er ikke så tilpasningsdygtige.
På denne måden får du en step-by-step approach, som ikke koster så meget, og som kan give dig startkapitalen uden at skulle gå til banken.
Du får flere at dele evt. udbytte med, men det er bedre at sidde igen med 60% af 100.000 i overskud end 100% af 0 kroner hvis du ikke kommer i gang.
Vel, det var nogle tanker.
mvh Øyvind Strøm