Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tre grupper franchisetagere...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

I følge min erfaring, er der grundlæggende 3 grupper af franchisetagere:

Den første gruppe er Pessimisterne.

Den anden gruppe er Realisterne

og den tredje gruppe er de Visionære.


Jeg er ikke sikker på i hvilken gruppe du vil placere dig selv.  Men før du gør det, så lad os sammen gennemgå en generel beskrivelse af hver af dem.

Vi begynder med Franchise-Pessimisten

Hvis Pessimisten er en 10’er på en skala fra 1 til 100, er deres typiske tankegang at de sikkert vil blive en 9’er, hvis de bare får tid nok.  På grund af denne tro, har de som regel ret. Og noget af det mest forbløffende jeg har fundet ud af, er at Pessimisterne rent faktisk er stolte af at de endnu engang, meget nøjagtigt, har forudsagt udfaldet.

Franchise-Realisten

Realisten er en anelse anderledes.  Hvis de er en 10’er på en skala fra 1 til 100, tror de ikke at de vil gå ned. Men de kan heller ikke med sikkerhed påstå at de vil gå ret meget op.

Hvordan de bliver opfattet af verden omkring dem, betyder MEGET for Realisten.  De vil gøre alt for ikke at blive sat i forlegenhed.  De vil for alt i verden undgå at tabe ansigt.  De ønsker ikke beviseligt at tage fejl med hensyn til et af deres mål eller formodninger.  På grund af denne tro, sætter de meget små mål for dem selv.

Tilbage til vores model:  Hvis de er et 10 tal, på en skala fra 1 til 100, vil de måske sætte deres mål til 12.  Ikke højere end hvad der skal til, for at sikre at de når deres mål.  Og hvis de nogensinde skyder forbi, vil de sænke baren yderligere næste gang.


Det efterlader os med den Visionære Franchisetager.
  Den Visionære er en sær snegl.  Især for Pessimisten og Realisten.

Hvis en Visionær er 10 på en skala fra 1 til 100, eller hvis deres projekt er en 10’er på den samme skala, vil den Visionære stile efter at nå 90!  Og gæt hvor mange gange de når deres mål inden for den givne tidsramme.  Så godt som aldrig, men mens de sigter efter 90, vil de måske nå de 50.

Så, hvis alle personer eller projekter var til 10 på en skala fra 1 til 100, og du skulle evaluere disse tre grupper udelukkende på resultater, hvem ville du så helst have?

Pessimisten med 9?

Realisten på 12?

Eller ville du foretrække at have den Visionæres 50?

Let svar, ikke?  Alle siger at de vil have den Visionæres resultater på 50.  Men det er lettere at sige at du vil være en Visionær, end det er rent faktisk er at gøre hvad der skal til for at forblive en Visionær.


Visionære personer skal høre på meget... 

Siden de ligger godt under deres målsætning det meste af tiden, bliver der stillet spørgsmål til deres dømmekraft.  Folk ruller med øjnene.  Pessimisterne og Realisterne bruger en masse tid på at tale om hvordan de Visionære ramte ved siden af deres mål, ved ikke at nå de 90, i stedet for at se se hvor værdifuldt det var at nå de 50.

En person der prøver at være Visionær for første gang, siger måske til sig selv.   “Hvorfor sætter jeg ikke bare mit mål til 50, og gør alle glade?”.  Min erfaring siger mig, at problemet med den fremgangsmåde er, at når du sætter målet til 50, er det heller ikke særligt tit du når dette mål.  Du kan måske nå 40, og stadig være foran de andre.  Men så sætter du det næste projekt til 40, og når de 30. Så sætter du den næste til 30 og når 20.  Og i løbet af kort tid, er du blevet til en realist, der sætter sine forventninger så lavt, at det vil være svært for dem at ramme ved siden af.

Hvis vi bedømmer udelukkende på resultater, så er det ikke noget godt sted at befinde sig som leder.  For at en franchise skal gøre store ting, i et bestemt omfang, så må lederen være en Visionær.

Mennesker lytter til en der er visionær.  Mennesker vil følge en der er visionær.  Mennesker kan blive bedre ved at være sammen med eller i nærheden af en der er visionær.

En større mængde af mennesker i denne verden, vil bruge en masse af deres tid på at forsøge, at overbevise dig om at være “fornuftig”.  Jeg vil foreslå at du gør det modsatte.  Og her er hvorfor:

Den fornuftige person tilpasser sig til verden omkring dem...

Den ufornuftige person beder verden om at tilpasse sig sin tankegang...

Derfor er al fremgang i denne verden afhængig af den ufornuftige person...

 
Her er nogle eksempler:

Martin Luther King og hans vision om harmoni mellem racerne...

Bill Gates og han vision om en computer i hvert et hjem og på ethvert skrivebord...

Oprah Winfrey og hendes vision om at skabe et dagligt TV show der ville fokusere på information om hvordan du forbedrer dit liv...

John F. Kennedy og hans vision om at sætte en mand på månen og få ham sikkert tilbage til jorden igen...

Ted Turner og hans vision om at levere nyheder på kabel TV 24 timer i døgnet...

Mahatma Ghandi og hans vision om retfærdighed for hans folk uden brug af vold...


Listen fortsætter i det uendelige.

 
Hvad havde så disse mennesker til fælles?  De var alle ufornuftige med hensyn til deres tro.  De holdt fast i deres overbevisning, upåagtet hvad andre mennesker sagde eller mente.  Og, med tiden, opnåede de alle succes med hensyn til at få verden til at tilpasse sig deres tankegang.

Tro det eller ej.  Verden har brug for pessimister.  Nogle bliver nødsaget til at tænke på vinter hele sommeren.  Nogle bliver nødsaget til at tænke på det værste der kan ske.

Verden har også brug for realister.  Nogen skal tage tyren ved hornene, lave deres lister og bøje hovedet, lukke alt snakken om de store ting ude, og gøre det arbejde som organisationen har behov for bliver gjort hver dag.

Men for at bygge en stor og succesrig organisation i Forever kan du ikke være nogen af de to.

Du kan måske tillade dig selv at være 10% pessimist og andre 10% realist, men du bliver nødsaget til at forblive mindst 80% visionær.   


Men her er bagsiden af medaljen:

Du må leve med det faktum, at nogle af folkene i din franchiseorganisation og endda mennesker uden for din organisation, vil bruge en hel del tid på at rulle deres øjne og sukke over de skøre overbevisninger og forventninger som du regelmæssigt vil kaste i mod dem.  Det lyder sikkert let, men jeg bliver nødt til at fortælle dig, at det er hårdt at modstå den konstante kritik.

Hvad der gør det endnu sværere er den kendsgerning at 95% af alle mennesker er i pessimist og realist lejren.  Og ved du hvad de elsker at gøre?  De elsker ganske enkelt at pege fingre af at du som er visionær, ikke har nået dine mål!  Og til trods for at du er langt foran hvor de befinder sig, føler de sig rent faktisk overlegne!

Realisterne er uden sammenligning den mest frustrerede gruppe af mennesker i denne industri.  De forstår simpelt hen ikke hvorfor de ikke er kommet så langt.  De kender til alle detaljer om produkterne. De ved alt om virksomheden.  De har været til stede ved alle træningerne.  De præsenterer forretningsmuligheden perfekt.  Og alligevel, har de en konstant åben svingdør i deres organisation.  Mennesker vil ganske enkelt ikke følge dem.  De vil ganske enkelt ikke gøre hvad der er blevet forklaret dem logisk og rationelt.

Disse mennesker er hvad jeg foretrækker at kalde “Taktikere”.

Realisterne elsker at fokusere på systemet og minimerer de menneskelige følelser.  For realisten, er dette et job præcist som enhver andet job, og hvis folk lærer systemet, så må det være nok. Det skulle ikke være nødvendigt at tage sig af hvad der rør sig i mennesker.

De visionære benytter også taktik og systemer, men de er langt mere interesseret i følelser i deres gruppe. De er hvad jeg plejer at kalde “Kultur Skabere”.  Hvis du kaster et blik på dem der tjener store penge i denne industri, er de alle visionære og de er alle overvejende kultur skabere, fordi det er det der inspirerer mennesker til at følge trop og til at skride til handling.

Det bedste mix jeg har set er omkring 20% taktiker og 80% kultur skaber.

Så det store spørgsmål er: Hvor ser du dig selv?

Ser du dig selv på vej til at blive en pessimist?  Ser du dig selv på vej til at blive en realist?  Eller ser du dig selv på vej til at blive en visionær?

Jeg håber at svaret er at du er på vej til at blive en Visionær.  Jeg kan sagtens forstå hvis du ikke er der helt endnu, og det er også okay.  Så længe du blot er villig til at gøre hvad der skal til for at blive visionær.

Så brug lidt tid på at tænke over hvor du ser dig selv, og beslut så hvor stor en del du er villig til at tage fra pessimisterne og realisterne på din vej til toppen.

Jeg forsikrer dig, det er det hele værd.

 

Med venlig hilsen

Ove Bjørn Kraft 

 

 

Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

hej ove jeg giver dig 100% ret

 jeg er 180% V

venlig hilsen jannik seehusen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bare dejligt med visionæne mennesker...Tak!

Ove Bjørn 

 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 06:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er visionær, er du også? Skriv her hvorfor du er visionær, lad os få nogle god succeshistorier!

Ove Bjørn 

 

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)