Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HHX eller STX?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er en dreng på 17 år.
Jeg har en lille iværksætter drøm og begyndte egentligt, at interessere mig for det, for omkring 3 år siden. Jeg er kommet ind på STX og er i gang med mit første år. Men jeg er kommet i tvivl, om det er det rigtige. Vil det være smart at hoppe ud af 1.g også starte på en frisk efter sommerferien på HHX?

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg startede på STX for ca. 5 år siden.

- alle sagde det var det rigtige, og den eneste vej frem.

I slutningen af 2. G døde den for mig, jeg syntes det var kedeligt,
og jeg ville have min egen virksomhed og kunne noget med økonomi...

Så jeg droppede ud af STX og startede på HHX, jeg er nu ved at afslutte 3. år
og er i gang med en virksomhed sammen med en kammerat.

Så mit råd er, at hvis du vil have en virksomhed ville det være optimalt at vælge HHX,
der lærer du om regnskaber, og mange andre relevante ting.

Men jeg vil sige, hvis du VIL iværksætteriet, og vil lærer om tingene i skolen, så
er HHX klart det bedste valg i mine øjne. STX og HTX er for videregående uddannelser, hvorimod HHX giver dig
mulighed for at læse videre indenfor økonomi, men du får også en baggrund der gør det lettere at starte virksomhed.

Nu har jeg gået begge stedet så hvis du har spørgsmål, fyr løs!

God aften

Med venlig hilsen

Patrich Holm Pedersen

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad vil du sige er sværest STX eller HHX? Eller kan det ikke sammenlignes?
Vil rigtig gerne have min egen virksomhed, når jeg bliver ældre. Hvis jeg allerede nu er i tvivl, vil det nok være smartest og droppe ud vil jeg tro.  

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Sværest... det er et svært spørgsmål.


STX er meget koncentreret, jeg var på en naturvidenskabelig linje med Kemi, Fysik, Mat.
Der er meget at lave, travlt og man har ikke tid til så meget andet end studierne.


HHX er ikke nær så hårdt, det kan jeg sige uden tvivl, men det kan have noget at gøre med at
jeg finder fagene interessante, og så er HHX ultra-relevant for at lære hvordan man driver virksomhed,

dvs. du får mulighed for at lærer tingene i skolen, hvor du ellers skulle lære det hele selv,
derudover er handelsskoler også mere åbne overfor iværksættere.

STX er nok sværest, for mig, da det er uinteressant.

Hvis du er "game on" på økonomi og iværksætteri er HHX et klart valg, synes jeg.

Mvh
Patrich Holm Pedersen

Fra Gelsted
Tilmeldt 27. Aug 13
Indlæg ialt: 129
Fra  the goldwhale Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er på STX 3 år nu, og har aldrig i mit liv fortrudt noget mere end det! Vi lærer så ufatteligt mange irrelevante ting, som man ikke kan bruge når man bliver lukket ud på en arbejdsplads. At man kan køre en uddannelse som stx forstår jeg slet ikke. Jeg synes virkeligt det er et useriøst studie, og hvis man vil noget med sit liv så skal man ikke tage en stx. Med mindre man vil bruge sit liv til en kombination af oldtidskundskab, religion, dansk litteratur, islandsk litteratur, engelsk litteratur, kemi, biologi, samfundsfag, virkeligt mærkelige matematiske ting man ikke forstår hvad er (Mat A i hvert fald), Latin og romertal og romertiden og alt sådan noget.

HHX'erne ved siden af os har heller ikke ligeså mange lektier og afleveringer som os, men det ved jeg selvfølgelig ikke om det også er tilfældet i resten af landet Smile1

På HHX kan du få indblik i hvad man laver i et firma, hvor du derimod lærer en masse mærkelige ting (De kalder det at blive dannet, men hvis jeg er et dannet menneske nu, så synes jeg ikke vi har brug for flere dannede mennesker) så tak en stx Smile1

Hav en god dag :-)

Konceptudvikling laves bedst hos the goldwhale.

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var på akkurat samme linje, da du tog dit valg og sådan, havde du så sat dig ind i hvad det indebar. Altså var du inde og læse om det eller noget.
Lige et andet spørgsmål, hvilken linje har du på HHX? :D 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg har akkurat samme mening som dig, bare det her halve år, jeg har gået på STX. 
Hvorfor har du ikke valgt, at droppe ud eftersom du ikke rigtigt kan lide det. (Andreas Nielsen)

 

Fra Gelsted
Tilmeldt 27. Aug 13
Indlæg ialt: 129
Fra  the goldwhale Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristofferBL:
Jeg tror jeg har akkurat samme mening som dig, bare det her halve år, jeg har gået på STX. 
Hvorfor har du ikke valgt, at droppe ud eftersom du ikke rigtigt kan lide det. (Andreas Nielsen)

Jeg startede på Oure Kostgymnasium, men flyttede til Vestfyns Gymnasium pga useriøsiteten på Oure Kostgymnasium både i forhold til sport og skole.

Det første år synes jeg faktisk var fine nok minus nogle fag, men synes stadig det var relevant.

Da jeg kom op i 2g fortrød jeg helt vildt, og har rigtigt mange gange overvejet at flytte til hhx. Jeg hader dog hele tankegangen med uddannelse, og skal bare blive Cand.Merc så hurtigt som overhovedet muligt (plus uddannelsen på Uni ser ret sjov ud). Har altså ikke villet spilde et år på stx, så tager bare en stx.

I sidste ende tror jeg måske også det er en fordel, for så tænker jeg anderledes end alle dem som har taget en HHX - hvilket jeg ser som en fordel.

Men at vi intet lærer om finansiering, budget, eller noget som helst relevant er så bare drønirriterende. Jeg bruger langt det meste tid oppe i skolen på firma eller viden om e-handel Smile1

Hav en god dag :-)

Konceptudvikling laves bedst hos the goldwhale.

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej... jeg havde ikke sat mig ind i forskellen på HHX og STX, jeg var "ung og dum"
og ville være pilot på daværende tidspunkt, så jeg fik at vide at STX var den eneste
vej og alt andet blev omtalt som nedværdigende, dvs. jeg skulle ALDRIG på det der HHX eller HTX,
det var jo nørder og fjolser.

Jeg er på en marketinglinje, med Innovation C
Men jeg vil påpege at det IKKE var mit første valg, faktisk var det sidste valg.

Jeg kan varmt anbefale alle økonomiske linjer, hardcore økonomi er bedre,
for jeg føler ikke jeg har lært noget i afsætningsøkonomi som er det ene
kernefag på min linje, det er simpelthen ikke noget jeg finder interessant.

- dermed ikke sagt du ikke gør! Min holdning er bare at markedsudvælgelse
er noget der ikke behøver at være en videnskab (Kan være jeg tager fejl ;))

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå jeg synes begge lyder fornuftigt og overvejer det stadig men ja, lad mig nu se. Den eneste, udfordring der er for mig, er faktisk kun transport. 
Jeg vil gerne gå inde i Aalborg, men bor selv en halv time væk fra centrum.
 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)