Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovlige/ulovlige eksklusiv aftaler.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 21. Feb 12
Indlæg ialt: 130
Fra  Liv'IN - www.livin.dk Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

vores firma overvejer at indgå distributøraftaler med 3-4 forskellige udenlandske virksomheder. 

Jeg er blevet fortalt at det jf. en EU-lov fra 2010 nu ikke længere er lovligt at producenten giver mig eneret på at distribuere hans produkter i f.eks. DK.

Jeg har fundet følgende om det:


"Vertikale aftaler er aftaler vedrørende køb og salg af varer eller tjenesteydelser, der indgås mellem virksomheder, der er placeret på forskellige trin i produktions- eller distributionskæden. Distributionsaftaler mellem producenter og grossister eller detailhandlere er typiske eksempler på vertikale aftaler. Vertikale aftaler, der udelukkende fastsætter pris og mængde for en enkeltstående salgs- og købstransaktion, virker normalt ikke konkurrencebegrænsende. Konkurrencebegrænsning kan dog forekomme, hvis aftalen pålægger leverandør eller køber begrænsninger. Disse vertikale begrænsninger kan i nogle tilfælde ud over de negative effekter også have positive effekter. De kan for eksempel hjælpe en producent ind på et nyt marked, forhindre situationer, hvor en distributør "lukrerer" på andre distributørers kampagneaktiviteter, eller give en leverandør mulighed for at afskrive en investering foretaget for en konkret kunde.  "

Er der nogen der har erfaringer med det?  

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)