Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Din første idé er altid forkert!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 9
Fra  VÆKSTSTRATEGI.DK Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kendte engang en fyr, der udviklede et brætspil om kundeloyalitet. Han var en meget passioneret person, der var overbevist om, at ideen var genial. Så spillet blev designet og sat i produktion. Der blev lavet flere paller med spil. Da det skulle sælges, havde folk kun overbærende smil og træk på skuldrene som reaktion. Der blev ikke solgt et eneste spil. Eventyret kostede mig 150.000 kr.

Oplevelsen her samt erfaringer fra start af flere virksomheder har lært mig, at et godt udgangspunkt for at starte en ny virksomhed er at forudsætte, at den første idé altid er forkert. Det vil simpelthen være et kæmpe svineheld, hvis man får en idé, som uden videre udvikling og tilpasninger bare rykker på markedet. Og ja - svineheld slår alt. Big Smile Men det vil jeg ikke satse min forretning på. Antag i stedet at din første idé altid er forkert. Det er i bund og grund markedet - og ikke dig - der afgør, om det er en rigtig god idé. At være succesfuld iværksætter bliver på den måde ikke et spørgsmål om at finde en genial idé og "make it big". Det handler mere om at starte med en OK idé, som videreudvikles, modificeres og måske forkastes gennem en række hurtige og billige tests. Hvis jeg havde lavet en prototype af mit brætspil tegnet i hånden og vist det til et potentielle kunder tidligt i processen, kunne jeg givetvis have sparet mange penge. At skabe en virksomhed er mere en opdagelsesrejse end en raketopsendelse.

Det kan være fristende at sidde længe i kælderen og udvikle på sin "geniale" idé. Jeg elsker det! Men man kommer alt for let til at spilde en masse ressourcer. Lav praktiske tests af ideer og prototyper på potentielle kunder i stedet. Din første idé er sandsynligvis forkert. Smile

Mange hilsner

Dan

Fra Hvidovre
Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Ingen information Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Formentelig rigtig i de fleste tilfælde, men 100% sikkert ikke rigtig i alles første ideer....

Fra Odense
Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 127
Fra  Morning Train Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Fed historie om hvorfor lean startup og agil udvikling (bare buzz ord for indlæggets pointe) virkelig nytter!

Har du så nogle eksempler på hvordan du tester dit produkt tidligt på markedet nu?

Co-founder af Danmarks nye smarte SEO værktøj -> Morningscore 
Siden 2024 også nytænkende SEO kursus der vokser med raketfart 🚀 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig godt indlæg, og jeg er næsten enig med dig.
Dog er jeg ikke helt enig med, at det er markedet der bestemmer om det er en god ide - eller jo i den forstand, at hvis der ingen købere/brugere er, så tjener man heller ingen penge, og derfor en dårlig ide. Men der er jo visse iværksættere som selv kan skabe et marked for et produkt eller kan sælge en ide eller et produkt så godt, at kunden finder et behov, som de måske ikke troede de havde eller faktisk ikke har. Muligvis også det du mener, jeg er ikke sikker ?! :)

Ellers godt indlæg.


Yascin:
Formentelig rigtig i de fleste tilfælde, men 100% sikkert ikke rigtig i alles første ideer....
 
Hej Yascin, som jeg forstår det, så er det heller ikke det Dan siger. Han siger at HVIS man rammer plet første gang, så er man svine heldig. Det er jo virkelig sjældent, at nogen starter en virksomhed, og bare sparker røv fra dag ét. Ofte skal der jo ændres i ideen, markedsføringen eller lign., før den sidder lige i skabet - der skal altså i de fleste tilfælde reguleres et sted i ideen eller virksomheden, før den bliver "succesfuld", som Dan også skriver.

Mvh. Daniel 

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Fra Årslev
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Fra  Zigns Zigns - freelance tekstforfatter og content marketing manager Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Dan, ja det er sure penge at bruge, men jeg er heller ikke uddelt enig i, at den første idé nødvendigvis er forkert, men måske blot udviklet forkert eller for lidt.

Det er derfor, der er noget der hedder pretotyper og prototyper, som du også selv er inde på.

Sådan tester man sin idé, som jo grundliggende kan være god nok, men som måske skal justeres ind efter kunderne. Ofte glemmer vi at kunder ikke er ens, og at vi ikke er en typisk kunde til vores eget produkt. Vi kan lære meget af os selv, men vi kan lære endnu mere ved at betragte en potentiel kunde, når han eller hun prøver, iagttager eller afviser vores produkt.

Vi har alt for ofte klogehatten på, når vi udvikler produkter. Tak fordi du delte din erfaring.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der kan være så mange grunde til at det ikke gik. 

Det kan være fordi:

    • Idéen ikke dækker noget behov hos andre mennesker end dig selv.
    • Du ikke har et stærkt nok netværk og midler til at markedsføre produktet.

En idé og 150.000 er på ingen måde nok i sig selv. Hvis du opfinder et produkt hvor der ikke er andre end dig, der kan levere varen, så bliver markedsføringen måske barneleg, medmindre der er masser af interessenter i substituerende produkter eller at folks "problem" ikke bliver løst. 

At starte noget nyt op, som ikke er kategoriseret som eksempelvis "Altid plads til en til", såsom en frisørsalon eller grillbar, det er lidt af en hypotese-test. Dvs det skal ofte afprøves med så små midler som muligt og evt justeres henad vejen. Nogle iværksættere gør det flere gange. Det kan sagtens være at 1. gang går godt, mens et nyt projekt efterlader et hul i jorden, da den slags iværksætteri også kan kræve villighed til at tage risici. 

Men til det helt overordnede, som jeg læser i dit indlæg, så tager du dine fejltagelser, tab og humør som at nu har du prøvet dét og er blevet klogere.

Og det at du står op igen - fit for fight - ja, det er nok den allervigtigste egenskab at have her Smile

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 5. Apr 12
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dan

Interessant indlæg og dejligt tidspunkt du kommer med det på - Jeg er selv ved at overveje et produkt ala det du beskriver. 

Er der mulighed for, at jeg kan skrive til dig på en eller anden måde? Evt. blot en email, har lige ét spørgsmål. Kan ikke kontakte dig på amino, da du har slået funktionen fra. 

På forhånd tak

Tilmeldt 16. Mar 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Vium Inspires Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror du overvurderer det med selve idéen rigtig meget. "Idéen er ligegyldig" - Martin Thorborg. Der kan da være 1000 andre årsager (til at du eller alle de andre hvis første idé fejler), end selve idéen. Som du selv siger:

"Hvis jeg havde lavet en prototype af mit brætspil tegnet i hånden og vist det til et potentielle kunder tidligt i processen, kunne jeg givetvis have sparet mange penge"
Idéen er den samme, men udfaldet er anderledes.

Er dog enig i, vi ikke skal overvurdere vores første idé. De fleste første 2-3 projekter vil fejle - så lærer vi noget - og så vinder vi. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spændende og tankevækkende indlæg.

Jeg arbejder p.t. på min 4. virksomhed. Den første var en katastrofe. Eller rettere, JEG var en katastrofe som iværksætter. Det eventyr kostede mig langt mere end 150.000 kr. og det tog årevis at betale banklånet tilbage.

Jeg hælder faktisk til en teori om, at det måske ikke er den første ide der er dårlig, men os som iværksættere der skal igennem en læringsproces. Dem der har stor succes med sin første ide, har måske nogle mere erfarne folk at trække på, eller lærer måske bare rigtigt hurtigt at blive en god iværksætter.

Mvh Carsten

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 9
Fra  VÆKSTSTRATEGI.DK Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Karsten,

Som udgangspunkt synes jeg, at det er vigtigt, at man tester hurtigt og billigt. Det er de primære krav, jeg bruger, når jeg designer tests. Tests kan designes på mange måder. Der er det godt med lidt kreativitet Big Smile. Det, der har været mit eget problem (og et problem for andre iværksættere, jeg kender) er, jeg kan finde på at vente for længe med at teste en idé af på andre. Jeg nyder, at "nørde" med en idé uden at skulle høre på andres "dumme" kommentarer. Men det er dumt og dyrt. Vi ved det alle sammen. Men alligevel er vi mange, der af og til falder i. Måske har du et bud på, hvorfor det er sådan??

Du spørger til konkrete tests, jeg laver lige nu. I september 2013 startede jeg WILDTOYS. Den korte version af ideen var "at sælge legetøj på nettet, som far selv vil lege med". Jeg startede med at teste selve ideen ved at fortælle om den til 12 personer og notere mig deres feedback. Derefter modificerede jeg ideen og lavede 3 slides, som jeg præsenterede for 9 andre personer. Med afsæt i deres feedback lavede jeg en demo-webshop (mane firmaer tilbyder dette gratis) med fiktive produkter, som igen blev testet. 

Under hele forløbet har jeg beskrevet min forretningsmodel via Business Model Canvas Modelllen, som er en model på en side, der beskriver, hvordan din forretning skaber værdi. Jeg er nu ved version 8. Lige nu er jeg ved at fastlægge, hvilket kundesegment, der er mest attraktivt for denne forretningsidé. Der er flere mulige kundesegmenter, jeg kan fokusere på. Det åbenlyse er drengerøve i alderen 18-25 år uden børn. Men der er også fædre med børn. Testforløbet har overrasket mig ved, at flere kvinder har sagt, at "kvinder med drengebørn", mangler noget vildt legetøj. Så det er også en potentiel målgruppe.

Jeg tester nu med en "rigtig" shop og "rigtige" kunder. Og der tegner sig et billede af det mest attraktive kundesegment. En forretning på nettet giver rigtig mange testmuligheder bl.a. med brug af analyseværktøjer som Google Analytics. Det næste, jeg skal lave, er en såkaldt "tænke højt test" af hele mit site. Den går ud på, at en person uden forhåndskendskab til WILDTOYS prøver shoppen af, mens jeg stiler en række spørgsmål vedr., det personen tænker under vejs. Hvis man er interesseret i at hjælpe som testperson, må man meget gerne kontakte mig.

Som du kan se, skal testen designes til den forretning, man har med afsæt i det sted, man er i udviklingen. En udfordring, jeg har med WILDTOYS er, at jeg som den første i Danmark har fået tilladelse til at sælge modelraketter (se evt. heftige videoer i shoppen). Umiddelbart er det jo fantastisk. Men det gør også, at testpersonerne har haft svært ved at forholde sig til dette produkt. Her har det været nødvendigt at lade dem se, røre og afprøve raketter. 

Nå det blev lidt langt Karsten. Jeg lader mig nemt rive med, som I kan se. Big Smile

Mange gode hilsner

Dan

wildtoys@hotmail.com

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)