Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af frokost

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig (ejer mit eget aps), og jeg mener at jeg har forstået reglerne mht. beskatning af frokost. Altså at jeg skal betale skat af det fulde beløb (køber en sandwich på gaden hver dag).

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1019

Men....

Jeg kender til et firma (et Aps med 2 ejere), og deres revisor tolker reglerne anderledes.

De køber hver dag mad hos slagteren, og spiser maden på kontoret. De afregner en gang om måneden. De bliver beskattiget af 350 kroner pr. måned. Udgifter pr. mand er lidt over 1000 kr.

Bryder de reglerne, eller er det mig der er galt på den ?

På forhånd tak

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Da det udelukkende er indkøbt til de to ejere selv, så er det min orientering at det for Skat vil være en udgift af privat karakter, og derfor ikke en tilladt fremgangsmåde.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

At en revisor mener noget er bestemt ikke det samme, som at det er OK. Der er revisorer, som fortolker både reglerne, lovene og hensigterne med forordningerne meget forskelligt, uden man af den grund kan sige, at det hverken er helt rigtigt eller helt forkert.

Men ser man på SKATs hjemmeside om kantineordningerne, så mener jeg, at det kan være svært at opfylde de krav, der er, hvis man bare er to ejere. Der står bl.a. om levering af mad udefra:

Mad fra ekstern leverandør

De vejledende satser kan også anvendes, hvis virksomheden køber færdiglavet mad til medarbejderne dagligt udefra, hos fx et cateringfirma. Det er et krav, at

  • der indkøbes mad til kantinen og ikke til de enkelte medarbejdere. Heri ligger især, at maden stilles frem på en skranke til selvbetjening, og at kokken/ cateringfirmaet har bestemt, hvad der skal serveres, svarende til en traditionel kantineordning.
  • at virksomheden løbende indkøber et fast antal måltider/ kuverter, som er uafhængigt af antallet af medarbejdere, der aktuelt er til stede eller ønsker kantinemad den pågældende dag. Der kan dog tages højde for ferieperioder og lignende.

Hvis de enkelte medarbejdere foretager personlige forudbestillinger af frokosten, skal reglerne om beskatning af markedsværdien fratrukket egenbetalingen i stedet anvendes.

Det har ingen betydning, hvordan regningen er opgjort. Det afgørende er, at arbejdsgiverens indkøb af mad ikke løbende justeres i forhold til antallet af medarbejdere, som er til stede i virksomheden, den/de pågældende dage.

----

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1019

Så normalt ville jeg mene, at når der ingen ansatte er ud over to ejere med bestemmende indflydelse, kan det være meget vanskeligt at argumentere overbevisende for en arbejdsgiverfinansieret kantineordning.

Dbh.
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene begge to.

Det glæder mig, at jeg ikke har betalt for meget i skat Smile

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)