Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp! jeg har en investor til 100% af finansieringen.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen

Jeg har et "problem", en god ven har tjent en del penge på noget boligsalg. Jeg har så fortalt ham om hvad jeg har gang i af projekt, og han er nu interesseret i at investere 1 mio i mit projekt, hvilket faktisk er præcist eller lidt mere en hvad jeg skal bruge for at komme igang. 
 
Problemet er, at jeg selv vil finansiere projektet, og dermed selv få alt overskuddet. I og med at jeg har brugt næsten et år nu, på fuldtid, med at lave forretningsplaner, finde leverandører og lign, så har jeg ikke lyst til at der komme en ind fra sidelinien og får del i dét som næsten er blevet som et barn for mig, hvis i forstår. Heller ikke ideen om penge mellem venner tiltaler mig.
 
Men jeg skal låne knap ca. 900.000. evt. som kom i gang lån eller vækstkaution, men jeg har ikke mere end 50.000 kr til at stille som sikkerhed, tror i banken vil låne mig næsten en million på den baggrund. Syntes selv forretningsplanen er god og gennemarbejdet, og har ikke fået andet end ros fra alle som har set den, og som har troet på projektet efter det, men er det nok for banken. Jeg har desuden et minus i min egen bank på et etableringslån der lyder på 240.000 kr. hvilket jo ikke ligefrem gør det hele bedre.
 
Det skal siges at ud af lånet på det 900.000 så er de knap 700.000kr til varelager, måsker der kan tages noget sikkerhed i det?
 
Hvilke muligheder syntes i jeg har, skal jeg prøve først at høre banken om de har mulighed for at låne mig pengene, og hvis ikke evt. høre dem om hvormeget der skal stilles i kaution, evt. kunne min ven kautionere for mig.
 
Eller skal jeg springe direkte til min ven og lad ham stille med alle pengene?
 
Kom evt. med nogle andre muligheder.
 
Håber på et godt svar
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen 
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

 
Du skriver du har  - 240.000 i banken i etableringslån. Er det noget du har i værdi? Eller hvad er de brugt til?
 
Om ikke andet vil jeg da udnytte, at en ven til invistere. Det er trods alt bedre, at det bliver til noget og du ikke tjener det hele selv end, at det hele bliver på papiret!!!!
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :
nej det er bare rent minus 240.000 kr. som jeg har betalt af på de sidst 3 år.
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok som jeg forstår dig har du et lån som du afdrager på som nu er på 240000 kr. Da du ikke har noget "værdi" for pengene som fx. en bil tror jeg det bliver meget svært at "logge" banken med uanset som din ide er super go´.

Men man skal aldrig sige aldrig og det værste der kan ske ved,at gå til banken er jo, at du får et nej.
 
Realistisk tror jeg, at du skal satse på din ven. Men igen det afhænger af MANGE ting hvad angår banken, blandt andet din indkomst osv. Så det er kun banken der kan give dig svar
 
 
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Nu ved jeg ikke hvad du sysler med, og du skal nok åbne for posen ,hvis der skal helt konkrete råd til.
 
Det jeg bider mærke i er kr. 700.000,- i varelager. Det er en sjat. Har du undersøgt om de produkter reelt kan sælges? - har du allerede købere til dem nu?
Ellers synes jeg kr. 700.000 i varelager er lidt for voldsomt.
 
 
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ved med 100 % sikkerhed at varene kan sælges, da jeg har stor viden indenfor branchen, produkterne som vi skal sælge er ikke nye på markedet, men måde som de sælges på er nyere, det er over internettet. Hvis varelageret skal sælges hurtigt har jeg også folk i baghånden til at opkøbe lageret, i tilfælde af "worst case" og jeg får her endda lidt mere end min indkøbspris.
 
Det varelager jeg starter med er et absolut minimum. og vil løbende blive udbygget, med tiden. Når vi ser hvilke varegrupper og produkter der sælger mest vil vi kunne bestille flere hjem af gangen, baseret på en foregående periode. derfor har vi altid minimum på lager i forhold til vores prioritet om en kort leveringstid, god service, stort udbud og lave priser.
 
Men jeg er lidt ked af at høre at der er en udbredt skepsis omkring at jeg kan få lov at låne pengene, men måske var det en mulighed for mig og min ven at dele kautionen så der måske ville være en større mulighed for at købe ham ud, eller at jeg kunne bestemme mere over projektet.
 
Nogle forslag til fordeling af ejerskab af firma samt fordeling af overskud ved delfinansiering? ved godt det kommer anpå hvor meget vi hver især skyder i. Men et forslag.
Fra Odense NV
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 58
Fra  DANHILL ENERGY SOLUTION Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder som lidt af et luxus problem du har der. Hvis din ven vil investere i din forretning, er du jo nødt til at afgive noget suverenitet. Hvis ikke så er du velkommen til at sende ham videre til mig. Jeg har to spændende projekter som jeg mangler partnere til!
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

 
Det er ikke unormalt, at investor stiller med en del eller hele kapitalen, som ansvarlig lånekaptital. Det betyder dog, at du skal betale rente at dette beløb
I det konkrete tilfælde kunne man fx, forestille sig at din ven "betaler" dig kr. 250.000 i goodwill for foreretningsideen og skød samme beløb ind som aktiekatipal, men resten står som ansvarlig lånekapital. Facit = 50/50 ejerskab og 1 mio. i arbejdskapital. resten klares med en ordentlig aktionær overenskomst.
Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget du skal overveje MEGET grundigt.

 
Du skriver det er en god ven, ønsker du reelt at satse venskabet i denne ide, for hvad hvis det hele går galt ?
Det er derfor efter min menning meget vigtigt at man fra start af er enige om hvordan det hele skal køre, få gerne en advokat med ind over dette.
 
For det kan hurtigt ende med at venskabet ryger hvis forretningen ryger.
 
Karstens forslag er ikke helt dumt, sålænge man lige tager ovenstående med i betragtning.
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Den der har pengene har magten!
Selvom jeg godt kan sætte mig ind i din tankegang, om at du har ideen og arbejdet og det er ærgerligt at andre kan komme fra sidelinien og så få ejerskab "blot" fordi de har pengene, så der det også en lidt naiv holdning. Verden spiller nu engang sådan, at har man ikke penge selv så må man købe dem. Og her er der to muligheder:
1) man køber penge med penge, dvs låner dem og betaler renter, eller
2) man køber dem med sin ide og arbejdskraft, dvs ved at tilbyde medejerskab
 
Faktum er at du har ikke de penge du skal bruge og skal skaffe dem. Du kan bruge metode 2 i forhold til din ven, dvs han bliver medejer. Vil du hellere bruge metode 1 kan du jo gøre det enten via en bank, din ven eller en anden investor. Eller en kombination som Karsten foreslår. Dog har jeg lige dem kommentar til Karsten, at man skal passe på med 50/50 i ejerskab, for har viksomheden succes og er den samtidig kapitaltung, så kommer der før eller siden behov for en kapitaludvidelse, og har man så fra start af afleveret 50% af ejerskabet bliver man allerede ved den første kapitaludvidelse mindretalsaktioner i sit eget firma.
 
Men Kim, prøv også lige at se det fra den anden side af bordet: Hvis du havde en million kroner og ville investrere dem i en virksomhed under opstart, ville du så bare give dem bort og sige værsgo bare gør hvad du har løst til? Formodentlig ikke. Ville du ikke enten kræve nogle renter (for hvis ikke du lånte dem ud ville pengene jo kunne arbejde på anden vis f.eks. i en invetsringsfond eller obligationer) eller hvis ikke du kræver renter ville du så ikke betinge dig at du har indflydelse på hvad der sker med pengene, dvs få medejerskab?
 
Mht. til at låne penge i banken. Husk at banker lever af at låne penge ud! (jeg har selv arbejdet i en bank de sidste 5 år)
 
Så hvis din ide er god, er dit minus heller ikke noget problem. At du har et varelager er en kanonfordel. Der er i øvrigt lige kommet nye mulighder for et såkaldt virksomhedspant, hvor kreditor kan få pant i løsøre i virksomheden. Du skal bare være ikke blive skuffet over at 700.000 i varelager ikke er lig 700.000 i sikkerhed for banken. Sikkerhedsværdien er mindre, for gå du virkelig fallit er der en masse omkostninger banken skal afholde som skal trækkes fra de 700.000. Det afhænger lidt af hvad dit varelage består af - omsættelighed, værdistabilitet, handelsomkostninger pr. enhed osv.
 
Så er der jo også mulighed for at låne både i banken og så resten af din ven.
 
Du kan også undersøge om komandit-selskabsformen kan være en løsning for dig og din ven.
 
 
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)