Hej, Jeg håber, at der er nogen der har et godt tip til bogføring af et projekt. Et ApS starter et projekt i marts 2014 og forventer at det løber til marts 2015. Projektets regnskab skal kunne separeres fra selskabets øvrige drift og projekter, og der skal kunne aflægges ét samlet regnskab for hele projektperioden. Selskabets regnskabsår følger kalenderåret. Jeg bruger SummaSummarum som bogføringsprogram. Jeg påtænker at starte et nyt regnskab (samt bankkonto) som er specifikt for projektet for at isolere det fra den øvrige drift. Hvordan håndterer man moms og årsskift på den rigtige måde? På forhånd mange tak! Mvh Søren |
I summa ville jeg afgjort bruge enterprise versionen som giver dit mulighed for ud for hver konto at vælge en afdeling det hører til og oven i det, giver dig mulighed for i hver postering, at vælge en sag det hører til
Det er ikke smart at ha flere regnskaber i et ApS i forhold til årsrapport, så brug enterprise versionen med dens suveræne mulighed for at vise regnskab ud fra enten afdeling per konto eller sag på kontering eller begge dele brugt sammen
Moms skal du altid kontere efter levering som generelt vil være faktura dato. Hvis noget i projektet indtægsmæssigt skal høre til 2015 skal du afsætte beløbet hvis du har en forpligtelse i forhold til det i 2015
vh John H