Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for kontant- eller kassebeholdning i Aps

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Morristown, New Jersey, USA
Tilmeldt 27. Sep 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Kort og godt, er der regnskabsmæssige eller andre lovmæssige regler for kontantbeholdninger i et Aps? (Jeg tænker feks. om det står virksomheden frit for hvordan den vil opbevare sin kapital, bankkonto, kontant, bitcoins mv.)

På forhånd tak

Thomas

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke med bitcoins endnu, men der er ikke noget problem i at have selskabskapitalen liggende i f.eks. et pengeskab. Men hvis du får pengene stjålet, får du nok problemer med at få dem igen fra dit forsikringsselskab, mens det er relativt billigt at forsikre sin bankkonto imod indbrud.

Hvis du har kontanter i selskabet bør du føre et kasseregnskab.

Kapitalen kan også bestå af varer, debitorer, igangværende arbejder og meget andet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46549
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

interessant spørgsmål jo. Der næppe tvivl om at man må ha bitcoins i "kassen" virtuelt, men to gode klare spørgsmål til evt forstandige:

  1. Må selve selskabskapitalen i et ApS ligge i Bitcoins når bare den vurderes løbende i forhold til DKK, og der dermed er klarhed over kapitalberedskabet? (jeg tænker i forhold til det ikke er en fuldt anerkendt officiel valuta med relativt store svingninger)
  2. Hvordan hvis hele ens "bankbeholding" f.eks. lå i Bitcoins i status til 31/12 kurs, ville det gi godkendt regnskab?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:

Kære Aminoer

Kort og godt, er der regnskabsmæssige eller andre lovmæssige regler for kontantbeholdninger i et Aps? (Jeg tænker feks. om det står virksomheden frit for hvordan den vil opbevare sin kapital, bankkonto, kontant, bitcoins mv.)

På forhånd tak

Thomas

Hej Thomas

Du kan have et problem med at dokumentere en kontant beholdning, hvilket kan medføre hæftelsesansvar og ledelsesansvar, hvis denne pludselig ikke er til stede. 

Bitcoins er en underlig størrelse, som ikke kan anvendes efter normale regnskabsmæssige og revisionsmæssige principper, idet man ikke kan fastslå en reel værdi.

Tonny

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant spørgsmål, enig.

I yderste konsekvens kan man vel også tænke sig at opbevaring af selskabskapitalen eller en større del heraf kontant kan få skattemæssige konsekvenser?

 

 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:

Kære Aminoer

Kort og godt, er der regnskabsmæssige eller andre lovmæssige regler for kontantbeholdninger i et Aps? (Jeg tænker feks. om det står virksomheden frit for hvordan den vil opbevare sin kapital, bankkonto, kontant, bitcoins mv.)

På forhånd tak

Thomas

I forhold til kontantbeholdning i øvrigt skal du være opmærksom på reglerne omkring betaling for ydelser over 10.000 kr., der skal indberettes til SKAT:

http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Om-betaling-af-regninger-p%C3%A5-over-10-000-kr.aspx

Bemærk at betaling af løbende ydelser skal vurderes for samlede ydelser årligt i forhold til om de er over eller under kr. 10.000. Fx. vinduespudser til kr. 1.000 pr. måned vil give 12.000 årligt => er derfor omfattet af reglerne!

Cookie - John Hannover:

interessant spørgsmål jo. Der næppe tvivl om at man må ha bitcoins i "kassen" virtuelt, men to gode klare spørgsmål til evt forstandige:

  1. Må selve selskabskapitalen i et ApS ligge i Bitcoins når bare den vurderes løbende i forhold til DKK, og der dermed er klarhed over kapitalberedskabet? (jeg tænker i forhold til det ikke er en fuldt anerkendt officiel valuta med relativt store svingninger)
  2. Hvordan hvis hele ens "bankbeholding" f.eks. lå i Bitcoins i status til 31/12 kurs, ville det gi godkendt regnskab?

venligst John H

Problemet med Bitcoin er vel reelt, at det ikke har været oppe i de danske myndigheder med en konkret stillingtagen. Jeg har dog set dette udkast til bindende svar på området, hvor jeg særligt hæfter mig ved begrundelsen på side 11 øverst:

"... Skatte kontrollovens § 3 C, stk. 7, regulerer nærmere omregningsmetoden, herunder bl.a. at gennemsnitskursen fastsættes af en valgt centralbrank.

Bitcoin-dollarkursen er ikke en valuta som:

- Reguleres af de globale valutamarkeders aktører,

- Undergives regulering af en centralbank,

- Kan fordres indfriet, eller

- Er tilknyttet en stat eller et valutaområde.

Efter SKATs opfattelse er Bitcoin-systemet alene et betalings-system, der gør det muligt at gennemføre transaktioner i en virtuel valuta, som ikke reguleres af nogen central bank, og hvor dagskursen ved den enkelte transaktion fastsættes på baggrund af udbud og efterspørgsel efter Bitcoins.

Skat finder på den baggrund, at Bitcoin ikke kan anses for en officiel valuta omfattet af skattekontrollovens § 3 C, og at Bitcoin-kursen derfor ikke kan anvendes som grundlag for udarbejdelse af et skattemæssigt årsregnskab."

Der er herunder en vis argumentation for frafald af muligheden for anvendese af Bitcoin i relation til skattemæssige opgørelser, hvilket vanskeliggører enhver regnskabsudarbejdele en hel del.

Link: http://www.danskbitcoinforening.dk/skats-forslag-til-afgorelse-der-blev-forkastet-af-skatteradet/

Fsva. de regnskabsmæssige principper og måling heraf, følger det af hovedreglen i ÅRL § 16, at "Indregning, måling og oplysninger i monetære enheder skal foretages i danske kroner eller i euro. Virksomheden kan dog vælge i stedet at anføre beløbene i en anden fremmed valuta, der er relevant for virksomheden henholdsvis virksomhedens koncern. " Dette gælder for anvendelsen af en valuta i regnskabet.

Fastsættelsen af anden relevant valuta følger de grundlæggende principper i IFRS og anddrager således: Ref.: s. 72 PWC-Regnskabshåndbogen:

- Den valuta, som primært påvirker virksomhedens salgspriser

- Det lands valuta, hvis konkurrencestyrke og lovgivning m.v. (erhvervsmiljø, skatteregler m.v.) påvirker virksomhedens salgspriser mest.

- Den valuta, som har størst indflydelse på omkostningsniveauet i virksomheden.

Det er ikke afgørende, hvilken valuta virksomheden rent faktisk sælger sine varer i. Derimod er det afgørende, hvad der påvirker salgspriserne.

Det er nogenlunde den samme formulering, som går igen i Momsbekendtgørelsens § 98. Jf. dog stk. 4, der omhandler omregning, samt henvisning til faktura kravene i §§ 61-73, hvorved det må ligges til grund, at der ikke kan udstedes en faktura i Bitcoin, efter de gældende danske regler. Jeg har derfor svært ved og se Bitcoin som funktionel valtua for opgørelse af dansk regnskab.

Herudover kommer hele problematikken omkring kursomregning pga. dubiøsiteten heri, samt den hovedpine man som revisor må få ved vurdering heraf - og om hvorvidt der er skattepligt/-fradrag for sådanne kursudsving !

Heldigvis har jeg ikke pt. disse problemer :)

Statsautoriseret revisor - København

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Som fodnote til ovenstående må jeg lige indskyde, at jeg ikke har set eller kunne finde den faktiske og færdige besvarelse (bindende svar), som der er lagt vægt på i forhold til ovenstående.

Spørgsmålet er vel reelt, at der mangler en konkret stillingtagen til Bitcoin fra SKAT og den danske stats side, så mon ikke det enedelige svar afventer denne stillingtagen.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatterådet bliver ved med at skubbe afgørelsen foran sig. Det er kun 10 dage siden de engelske skattemyndigheder besluttede at bitcoin skal behandles som end valuta med hensyn til opgørelse af gevinst eller tab. Betalinger i bitcoin skal omregnes til sterling på baggrund af kursen på bitcoin. Bliver spændende om ikke SKAT skæver i den retning.

Som det er nu må bitcoin i forhold til kapitalselskaber behandles på linie med apportindskud.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Skatterådet bliver ved med at skubbe afgørelsen foran sig. Det er kun 10 dage siden de engelske skattemyndigheder besluttede at bitcoin skal behandles som end valuta med hensyn til opgørelse af gevinst eller tab. Betalinger i bitcoin skal omregnes til sterling på baggrund af kursen på bitcoin. Bliver spændende om ikke SKAT skæver i den retning.

Som det er nu må bitcoin i forhold til kapitalselskaber behandles på linie med apportindskud.

 

Nu kender jeg ikke meget til Bitcoin i praksis og sporbarheden i dette, men min forståelse heraf er at dette ikke kan lade sig gøre, hvorved man vel kan tænke, at der bliver krav om indberetninger i lighed med kontantbetalingsprincippet..

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad kan ikke lade sig gøre?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)