Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gælder en virksomhedpant på renter af varelager i kons.??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 21. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Håber i kan hjælpe mig med et svar på følgende problem jeg står i.

For 2 år siden lavede min daværende butik en aftale med en stor leverandør om at han skulle fylde butikken op med varer og jeg skulle afregne løbende som varerne blev solgt til.

Aftalen var at varerne stod rentefrit hos mig, hvilket jeg selvfølgelig synes godt om.

Da varerne var kommet på plads hos begyndte renterne pludselig at komme alligevel og da jeg tog kontakt til leverandør beklagede han og sagde at de selfølgelig blev slettet igen  når de havde fået styr på deres bogføringsprogram.

Efter et år leverede jeg resterne tilbage, fik en kreditnota, lukkede butikken og det var det.

Men men men....nu er min leverandør gået konkurs og kurator kan se der er et forfaldent beløb på 150.000,- som er renter af de varer der stod hos mig.

Det viser sig nu at min gamle leverandør ikke slettede renterne som aftalt,"glemte" at fortælle mig det og nu er han væk efter konkursen.....

Så nu mangler jeg hjælp til følgende spørgsmål: gælder en virksomhedspant på renter? 

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke præcist hvad du mener med "virksomhedspant" i den sammenhæng men udgår fra at det er personlig virksomhed vi taler i alle fald.

Der vil normalt være hæftelse for alle der kan bevise de står som kreditor i en sådan virksomhed, og som personlig virksomhed, hæftelse, uanset den er lukket.

Det springende er nok, om du kan bevise, at der aldrig var aftale om, at du skulle betale renter. Det er givet skidt, at der ikke er sendt kreditnota - det skal man virkeligt stå fast på, men det hjælper jo ikke nu.

Du skal samle alt det bevis materiale du kan, for at der ALDRIG var aftale om renter (ligger der en aftale om at du havde varene i kommision som ikke taler renter?) OG at du har fået bekræftet fra manden med varene, at det var han helt enig i og at det var en bogføringsfejl -  for kun hvis du kan bevise, at det var en ren fejl - en såkaldt "clerical error" vil du formentlig kunne slippe ud af denne klemme. Kan du det, tror jeg dog du står ret stærkt

Lad os høre hvordan det går så andre kan tage ved lære

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Med virksomhedspant menes der at hvis jeg havde solgt alle varene og ikke betalte noget kunne leverandør hente inventar, driftmidler og varerlager for at dække tabet.

Jeg fik faktisk en kreditnota tilsendt og det gik op med alle de varer jeg leverede retur, dog var der stadig renterne som hang, men de blev lovet nulstillet grundet fejl fra leverandørs side. Det var det sidste jeg fik at vide da jeg lukkede døren og kørte hjem fra min leverandør for sidste gang.

De fik dog aldrig slettet renterne, hvilket jeg var uvidende om indtil jeg hørte fra kurator for ca 1 mdr siden.

Ved godt at alt skulle have være nedfældet på papir....men nogle stoler man på folk som man tror man kender godt.

STOL ALDRIG PÅ FOLK HVOR DER ER PENGE IMELLEM - PENGE KAN ØDELÆGGEALT OG FÅ FOLK TIL AT GLEMME.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Andersen:
Så nu mangler jeg hjælp til følgende spørgsmål: gælder en virksomhedspant på renter?

Ja - påløbende renter er også omfattet af virksomhedspant.

Har du slet ingen kommunikation - gamle emails, breve eller lignende - der kan dokumentere jeres aftale?

/Henrik

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det passe at jeg har læst de nye regler med virksomhedspant og fortløbende renter trådte i kraft midt i 2013?

Og da vi lavede vores aftale i 2012 er den vel ikke underlagt de nye regler? eller hva.

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Har du slet ingen kommunikation - gamle emails, breve eller lignende - der kan dokumentere jeres aftale?

kan desværre ikke dokumentere vores aftale med at det skulle være rentefrit, stole 100% på manden og da jeg lukkede butikken sagde han at vi var kvit - det var vi så åbenbart ikke da han gik konkurs.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhedspantet er det ikke blevet afmeldt i fobindelse med jeres samhandel ophørte?

Set med kurators øjne så vil kravet på renterne bestå. For ham er det et spørgsmål om der eksisterer et gyldigt virksomhedspant, som han kan gøre gældende eller han må stille det som et almindeligt krav.

Uanset hvad - så er det bare om at gøre indsigelse.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)