Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momssatser i andre EU-lande end Danmark?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg køber dvd film og bøger i USA som jeg skal sælge i Europa til private. Hvordan er momsatserne i andre EU lande, på disse produkter? Det drejer sig om disse lande:

Alle EU lande, samt Norge.

 Mit andet spørgsmål er: Hvem skal jeg oplyse den tyske, franske, italienske (osv.) moms til? Er det til Skat i Danmark?

 

Mvh  Wilhelm

 


 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du sælger fra et dansk firma, skal du opkræve dansk moms, 25%, når du sælger til private i EU, og salget til Norge er momsfrit. Og momsen skal afregnes til SKAT i Danmark.

Men hvis du gerne vil kende momssatserne i de øvrige EU-lande, er de her, hvor det første tal er reduceret moms på visse varer (skal undersøges fra land til land) og det sidste tal pr. linje er den normale momssats:

Østrig 10 20
Belgien 6 21
Bulgarien 7 20
Cypern 5/8 15
Tjekkiet 5 19
Tyskland 7 19
Danmark - 25
Spanien 7 16
Estland 5 18
Frankrig 5.5 19.6
Finland 8/17 22
Storbritannien 5 17.5
Grækenland 9 19
Ungarn 5 20
Italien 10 20
Irland 13.5 21
Luxembourg 6 15
Litauen 5/9 18
Letland 5 18
Malta 5 18
Holland 6 19
Portugal 5/12 21
Polen 7 22
Rumænien 9 19
Sverige 6/12 25
Slovakiet - 19
Slovenien 8.5 20

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12664
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Det er hvis en lidt lemfældig omgang med sandhedenWink

Om du skal opkræve 25 % dansk moms afhænger faktisk af din årlige omsætning (til private) i det pågældende land. Kommer du over en EU fastsat omsætninggrænse skal du faktisk opkræve det pågældende lands momssats, hvilket er en fordel for dig, da danmark har en højeste moms i EU. Den opkærvede moms afregnes så med det pågældende lands skattevæsen.

 du vil kunne finde mere information på Skats hjemmeside.

 

Hilsen

Ravn

 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 6. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok mange tak begge to.

Det var lige det jeg ville vide.

 Vh Wilhelm

Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vist meget nærmere en lemfældig omgang med sandheden, om ikke andet en grov - fejlagtig - forsimpling, eller vag formulering.

Virksomheder i Danmark der omsætter for mere end 50 TDKK, skal betale moms - fra første år omsætningen overstiger 50 TDKK, uanset efterfølgende års omsætning. (Dog kan virksomheden afmeldes moms igen). Der skal betales moms af hele årets omsætning, og ikke kun det beløb der overstiger 50 TDKK. Der er dog brancher der er undtaget moms.Virksomheder i Danmark skal opkræve dansk moms på handler med andre danske virksomheder, med private danskere og med private EU-borgere.
Altså skal en tysk privatkunde betale 25% moms ved køb i Danmark, hvor en dansk kunde omvendt skal betale 19% moms ved køb i Tyskland - Det er her en stor del af ideen ved at handle i udlandet som dansk privat person ligger! Skulle vi som ifølge dig betale landets aktuelle moms, ville vi jo alligevel skulle betale den danske moms på 25%.

Der er heller ingen fordel i at skulle opkræve lavere moms, andet end naturligvis, at din kunde føler at købe varen billigere. Men jeg håber ikke at du har solgt varer til Tyskland med 19% moms, for det går hen og bliver en dyr affære for dig.
Desuden gælder mindsteomsætningen ikke per land, eller udelukkende til private. Skal du momsregistreres ifgl. reglerne, skal du opkræve moms af såvel den første som den sidste udenlandske privatkunde du har.


Og du kan ikke slippe for moms ved at sælge for under 50 TDKK i hvert af EU-landene (eller hvad deres nationale mindste-grænser måtte være). Momskravet er på omsætning i Danmark, og omsætningen sker i Danmark uanset hvor du måtte sende varerne hen.
Ellers ville det svare til at du kunne handle for mere end 1 MDKK uden at skulle svare moms, ved at sikre at sælge under grænsen i hvert et land. Igen håber jeg ikke du har gjort det, for så kan det gå hen at blive rigtigt RIGTIGT dyrt!

De eneste tilfælde hvor du skal afregne moms med de pågældende lande, er ved køb som firma direkte i landet. Altså under ophold i landet, hvor at virksomhederne - uanset tilknytningsforhold - ikke må sælge momsfrit. Dette gøres naturligvis nemt ved at aktivere den endelige handel hjemmefra i stedet. Men lejer du f.eks. en messestand i Tyskland, vil du opkræves tysk moms da varen leveres i Tyskland. Denne moms kan du få tilbage gennem det tyske skattevæsen.MvhKim 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim!

Jeg er så ikke helt enig med dig på nogle punkter.

1. Man skal momsregisteres ved omsætning over 50tkr. ja...men først betale moms fra 50tkr. og opefter.

2. De nationale momsgrænser for fjernsalg indenfor EU gælder pr. land, og ikke som du skriver på omsætning i DK.

Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

Nu er jeg ikke revisor, og tillægger derfor naturligt dine ord en smule højere værdi, end mine egne meninger på området. Men igen, så er det jo min egen revisor, samt SKAT, der har bedt mig betale dansk moms af enhver handel med private i EU. Jeg har aldrig hørt tale om, at der skulle være et minimum per land jeg skulle over før end at jeg skulle opkræve, samt afregne moms. I så fald, har jeg vist et par hundrede tusinde til gode hos SKAT.

Det er meget muligt det er mig der misforstår, derfor formulerer jeg lige med egne ord, hvordan jeg har forstået det:
Når en dansk virksomhed eksporterer til private i andre EU-lande, skal denne først svarer moms af salget, når den samlede omsætning det år, overstiger det individuelle lands grænseværdi. 
Dette anfægtes ikke af virksomhedens generelle omsætning? / ... så længe virksomheden ikke er momspligtig grundet omsætning i DK?

Jeg har meget svært ved at tro på, at man skulle kunne omsætte for 1,35 MDKK tilsammen i de 27 EU-lande, uden at skulle svare moms. (Hvis vi antager at grænsen ligger på 50 TDKK i gennemsnit). For dælen hvor skulle der dog rykkes kunder mellem årene for at få den ekstra indtægt på op til 270 TDKK til at passe. Nuvel, det kan være ulovligt, men det er dårlig service ikke, men kan give samme resultat.

Det er jo optil en, omend lille, årsløn til forskel - altså når man sælger varer til en pris, hvor man er forberedt på at kunne svare moms af dem uden tab af dækningsbidrag. (Dækningsbidraget er naturligvis højere så længe der ikke skal betales moms)

Al min lærdom, og min slukne pengepung, vidner om, at ethvert salg til private der er foretaget i Danmark, skal der svares dansk moms på 25% af - givet, naturligvis, at virksomheden i forvejen (eller som følge af salget) er momspligtig.

Om de 50 TDKK er en "freebie" første år man bliver momspligtig, det kan du godt have ret i. Det er så længe siden, at jeg ikke husker det. Skulle jeg protestere over det, ville det være fordi at SKAT ikke ligefrem er kendt for "freebies" - hvilket i høj grad også ligger til grund for min tvivl om det tidligere.

Mvh Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Kim!

Med hensyn til reglerne om fjernsalg, er det ikke et spørgsmål om momsfri contra momspligtig salg, men et spørgsmål om

national momssats contra pågældende EU-lands momssats, når grænsen for påbudt registrering nås, så jeg forstår slet ikke, hvorfor du taler om

1,35 MDDKK.

Moms skal der således altid betales.........!

Med hensyn til momsregistrerering ved et salg på 50tkr. målt per løbende 12 måneder, er det et faktum, at momspligten

indtræder fra 50 tkr. om opefter, dog ikke med tilbagevirkende kraft. Hvis man glemmer, at momsregistrere sig ved 50tkrs.

grænsen, kan SKAT statuere momsen betalt fra 0 kr-op til de 50tkr, altså 10tkr. i moms, men ellers ikke. 

 

Tilmeldt 14. Apr 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv prøvet at handle i tyskland via nettet og betale 25% moms Super Angry

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)