Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HK tvinger mig til at dokumentforfalskning, ellers tager de mig i retten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 4. Dec 12
Indlæg ialt: 28
Fra  Ehlers Totalservice Ehlers Totalservice Aps Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En medarbejder opsiger sin stilling med virkning fra den 14-6-14. medarbejderen er i prøveperioden ansat den 14-3-2014 iflg ansættelsesaftalen er der 3 dages opsigelsesdage de første 3 mdr. medarbejder har afholdt ferie i sidste uge, jeg har nu fundet en ny medarbejder som evt. kan starte med det samme. Søndag den 1-6 skriver jeg en sms til medarbejderen: Hej. Du behøver ikke komme på arbejder hos mig mere, jeg har fundet en afløser som kan starte i morgen.

i dag kl. 7.22 skriver jeg til medarbejderen: Vil du svarer på den sms jeg har sendt til dig.

Jeg får følgende svar: 

Jeg kan forstå at jeg ikke skal komme på arbejde mere. så betragter det som en opsigelse fra din side. Vil du sende en opsigelse med 3 dages opsigelsesvarsel iht. kontrakten og gerne hurtigst muligt, da jeg skal bruge det til a-kassen. Du skal være opmærksom på at jeg skal have løn for de 3 dage. mvh ???

Jeg ringer straks til medarbejderen: Det er en Sekretær fra HK som tager telefonen, hun siger at medarbejderes har fået en opsigelse på sms fra mig, jeg siger det var et tilbud til hende, da hun var ked af at komme på arbejde, og at det bestemt ikke var en opsigelse, bare en hjælp hvis hun ville tage imod den. Idet jeg skriver behøver ikke komme på arbejde, det er ikke nogen opsigelse.

HK sekretær siger rent juridisk er sms'en en opsigelse. de vil kører en retsag mod mig hvis ikke sender den omtalte opsigelse, jeg kan jo bare datere den, den 27-5-14 og begrunde opsigelsen med omstrukturering i firmaet, så vil de ikke gøre mig noget. jeg siger at medarbejderen skal møde på arbejde og beklager hvis sms forståes som en opsigelse. og jeg jo kan trække sms tilbage.

Hvis jeg i dag den 2-6 skriver en opsigelse med datoen den 26-5 det er jo dokument forfalskning, men HK siger det er noget vi aftaler, så er det ok med dem. Jeg beder HK om at se bort fra SMS som en opsigelse, men betragte den som et tilbud til medarbejderen.

Hvis de ikke den. 3-6-14 har modtaget omtalte opsigelse tager de mig i retten? Uberettiget fyrring

Har haft min advokat til at snakke med HK, men nej send opsigelsen ellers kommer der en retsag..SKAL JEG FINDE MIG I DET !!!

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 06:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg (ikke juridisk kyndig) læser dit indlæg, går din bekymring udelukkende på at det kan betragtes som dokumentfalsk, hvor HK siger at det er en aftale.

Jeg synes du skal bede HK om at sende dig en mail med instruksen vedrørende dateringen, så du har det skriftligt og så gør du som de siger, hvorved der ikke kommer en retssag, hvor dette evt. kan fremdrages. Jeg vil mene (som ikke juridisk kyndig), at HK, i givet fald, vil fremstå som den part der har den juridiske kompetance og at du derfor vil være i god tro.

Få det ud af verden hurtigst muligt og lev med din ærgelse og frustration.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 06:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke dokumentfalsk i straffelovens forstand, da det kun er strafbart at forfalske eller lave falske dokumenter for at "skuffe i et retsforhold".

Jeg kan ikke se hvordan din SMS kan være andet end en fyring, medmindre der går noget mere forud...

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart synes jeg ikke du skal angive en falsk dato, da det i mine øjne ikke er lovligt. Sørg for at du har deres opfordring om forfalskning af dato på skrift. Hvis det så ender ud i en retsag har du et godt grundlag. Og jeg vil mene at de ikke er specielt godt stillet med deres ulovlige opfordring.

Måske er det ikke dokumentforfalskning, men jeg kan ikke se hvordan det kan være lovligt bevidst at ændre datoen for en fyring, når alle beviser (sms afsendelses tidspunktet) peger på at det ikke kan være den forkert angivede dato. Desuden ser jeg ændringen af datoen som en økonoomisk fordel for virksomheden idet du sparer penge på en længere opsigelsesfrist, og det kan jeg ikke se hvordan det kan være lovligt.

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 06:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror HK har ret i at smsen rent juridisk er at betragte som en opsigelse. Det de beder om er derfor en opsigelse på "papir" og den kan jo tidligst være dateret på den dato som du har sent smsen, som jo er den dato hvor opsigelsen rent faktisk har fundet sted.

Jeg tænker om en mulighed kunne være at trække opsigelsen tilbage og fritstille hende - som måske var det der var den umiddelbare tanke eller ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sonja Bonnichsen:
at det bestemt ikke var en opsigelse,

Jeg har nu svært ved at læse den anderledes end en opsigelse.

Er sagen ikke at HK faktisk hjælper dig ved at lade dig  skrive en bagudrettet dato. Som din medarbejder anfører er der 3 dages opsigelse - og du hænger dermed på løn for de dage. Ved at flytte datoen 3 dage tilbage slipper du for de ekstra dage.

/Henrik 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tror nu som Kurt var inde på, at jeg ville følge HK trods alt. Medarbejderen siger op til 14/6 og skulle normalt ha løn til dato. Så kontraopsiger du 1/6 og siger du skal ikke komme mere - men vel med forventning om løn stadigt frem til 14/6 går jeg ud fra.

Det som sker er at medarbejderen jo får karantæne i dagpenge ved selv at ha sagt op, og nu vil HK medvirke til at fjerne den karantæne ved at du opsiger med de 3 dages varsel (hvad du jo kan gøre frem til 14/6 hvor de 3 mdr med 3 dages varsel udløber som jeg læser det

Du kan "baguddatere" i tillid til HK ved hvad de gør - og det tror jeg du kan ha, men ellers må du vel datere den idag og betale løn til 6/6 (de tre dage) så er den pot jo ude

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 4. Dec 12
Indlæg ialt: 28
Fra  Ehlers Totalservice Ehlers Totalservice Aps Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene alle sammen. Ja livet er ikke til retsager, jeg har nu sendt opsigelsen til HK.. og vil så komme videre med det der er mere vigtig nemlig arbejdet..

God sommerdag derude.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)