Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alternativ honorering af stiftende medarbejdere..

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

For 4 år siden lukkede min daværende arbejdsgiver i danmark, og derfor stod en flok begavede mennesker uden arbejde. 4 af os besluttede at starte for os selv, og gik i krig.

Vi arbejdede det første år gratis i vores fritid, og derefter stiftede vi et selskab (ApS). Nu 3 år senere har vi efterhånden fået en del eksterne investorer ind, jeg har også selv skudt flere penge i virksomheden, og fremtiden for virksomheden ser rigtig positiv ud. Vi har landet flere gode kontrakter, og det er ikke urealistisk at vi er break even 1 eller 2 kvartal næste år.

Mit problem er at vi der stiftede selskabet stadig går til en meget reduceret løn, i forhold til hvad vi ville kunne få andre steder. Jeg får pt. 24, hvor jeg ikke urealistiskt kunne få over 40 (ifølge lønstatestikker) hvis jeg arbejdede andetsteds.

Nu står vi overfor at kunne trække en lidt større investering fra eksterne, hvor jeg ikke selv har mulighed for at gå med, hvilket vil sige at min beholdning af anparter bliver betydeligt udvandet.

Jeg syntes jo selv jeg faktisk investerer penge i selskabet hver eneste dag, ved at være løntilbageholdende, men jeg får jo faktisk ikke selv noget ud af det. De andre investorer har tillige ingen motivation til at skyde flere penge i firmaet hvis de skal gå til at vi får en lidt højere løn – så længe vi accepterer den nuværende løn er det jo penge direkte i lommen.

Jeg er helt med på at jeg som medstifter har fået mine første anparter til en rigtig god kurs, men i mit hovede går det op med at jeg arbejdede gratis det første år. Tillige er jeg også med på at virksomheden ikke har råd til at betale lønninger på 40k til os, så derfor er jeg ude med snøren for at finde alternativer, således at vi kan blive kompenseret for vores løntilbageholdenhed, uden at det kommer virksomheden til skade.

Min tanke er umidelbart om jeg kan foreslå at vi kompenseres med optioner, siden vi nu pga. den lave løn, ikke har mulighed for at deltage i financierings runderne.

Findes der andre modeller?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46561
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

ud over, at det kan komplicere forholdet til investorerne er der jo intet i vejen for at indoperere optioner MEN - I skal så nok har fat i en revisor for der er en del forskellige regler der går at optionerne kan beskattet som løn på forskellige tidspunkter afhængigt af reglen og det kan være ret afgørende

Jeg ville overveje at indbygge noget overskudsdeling i det - så hvis I skaber overskud ud over det som investorerne har besluttet sig at investere på basis af, så får I som ansatte xx% af det overskud, mens resten fremføres eller går som udbytte. Dermed risikerer I ikke at investorerne føler, at det nu er de penge de går ind med, som i vil ha i ekstraløn

Overskudsdelingen kan givet, af en dygtig person med forstand på det, kombineres så det direkte giver optioner - eller anparter - eller I hæver og låner ind igen som konvertibel kaptial (giver jeg fradrags fordel hvis noget gik galt)

Der er med andre ord mange muligheder, men jeg tror jeg som investor ville være imod, at jeg gik ind på ET grundlag, hvorefter de stiftende der arbejder, hævede lønnen uden det var i form af noget rent resultat orienteret

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)